• Anonym (Hypokondriker?)

Kan ni känna era lymfkörtlar i halsen?

Igår masserade jag mig själv lite och hittade plötsligt en liten knöl på halsen. Den syns inte med ögat men känns. Sitter längre ned på halsen, lite ovanför nyckelbenet (tror jag det heter). Storleksmässigt mindre än en ärta. Kändes nästan lite avlång.

Ska man bli orolig nu?

Eller kan man känna sina lymfkörtlar?

Är ganska smal av mig.

• Svar på tråden Kan ni känna era lymfkörtlar i halsen?
  • Anonym (Li)

Jag kan alltid känna båda mina lymfkörtlar på halsen. De känns extra mycket om jag är förkyld eller har annan infektion. Är också ganska smal.

Jag har ingen aning om knölen varit där jämt, men inget jag noterat tidigare. Men blev obehaglig till mods efter upptäckten. Knölar är lite läskiga. Har känt idag och hittar den inte, så den ligger nog ganska djupt. Men nu vågar jag inte leta mer, blir bara jobbigt.

Har inte varit smal tidigare utan mullig. Men efter min sista graviditet tappade jag raskt 20 kg då sköldkörteln krångla och hormonerna var upp och ner typ. Gick från 80 kg till 60 kg och där har jag legat still senaste åren förutom nått plus minus upp och ned. Så jag är lite ovan att vara tunnare

• Anonym (Jepp)

Jag kan känna ibland på halsen. Brukar vara ungefär som en ärta. De kommer och går. Förmodligen helt ofarligt, men om du är orolig så är det lika bra att kolla upp den så du kan slappna av.

• Anonym (Eelise)

Lymfkörtlar överallt på halsen är vanliga, särskilt efter en infektion.

Lymfkörtlar nära nyckelbenet (vilket då inte är på halsen längre) är ovanligare och de bör man visa upp på en drop-in tid på sin vårdcentral. Det är fortfarande inget akut men är den vid nyckelbenet så gå förbi din vc i veckan så slipper du oroa dig

Har googlat runt och inser att jag är döende. Såklart. Finns sällan andra diagnoser efter googlande.

Men problemet nu är den att jaginte riktigt hittar knölen. Efter många minuters letande och klämmande kan jag ibland hitta den, men oftast inte. Känner mig riktigt dumförklarad om jag söker läkare och inte kan påvisa knölen eftersom jag inte hittar den. Lär ju få hypokondristämpel i journalen.

• Selina02

Det kunde va jag som hade skrivit detta inlägg, upptäckte en liten avlång knöl djupt inne i halsen nära nyckel benet. Tog blodprover som var rena.
    Men eftersom jag är en hypokrondiker jag med ska jag till hals-ultraljud imorgon.

Selina02 skrev 2017-09-11 22:12:19 följande:

Det kunde va jag som hade skrivit detta inlägg, upptäckte en liten avlång knöl djupt inne i halsen nära nyckel benet. Tog blodprover som var rena.

Men eftersom jag är en hypokrondiker jag med ska jag till hals-ultraljud imorgon.

Hoppas det går bra för dig!

Skulle också vilja göra ultraljud men det känns riktigt fånigt att be om remiss på en knöl jag hittar ibland.

Kan du känna din tydligt och jämt?
  • Anonym (Xxxx)

Ja halsen har många lymfkörtlar och de är normalt att känna dom, jag har flera som alltid finns där, de svullnar upp vid förkylning mer. Enl läkare är det helt normalt, skulle däremot en eller flera körtlar växa och bli stora/hårda och på ovanligt ställe då är det dags att kolla upp. Tycker du lugnt kan låta den vara låter ofarligt.

Där jag pekar sitter knölen och nu hittar jag den hela tiden. Men det beror på hur jag vinklar/vrider huvudet för att den ska kännas. Känner mig något svagt förkyld och är väldigt stel från örat och ned mot axel o skuldra på denna sida. Någon som vet om tex en muskelinflammation kan få lymfkörtlar att kännas? Och räknas denna som förstorad? Känns lite avlång och något mindre än en kidneyböna.

• Selina02
    Anonym (Hypokondriker?) skrev 2017-09-12 20:46:44 följande:
    Hoppas det går bra för dig!

Skulle också vilja göra ultraljud men det känns riktigt fånigt att be om remiss på en knöl jag hittar ibland.

Kan du känna din tydligt och jämt?
    Knölen var ofarlig, svullen lymfkörtel som nästan är borta nu. Har haft den i ca 1,5 månad nu. Har märkt att den blir tydligare när jag pillar mycket.
    Är du orolig tycker jag att du kan be om ultraljud, den finns ju faktiskt där.
    MEN, annat upptäckt gjordes igår tydligen, fick veta det av min läkare idag. Ultraljudet hade hittat en godartad cysta vid sköldkörteln - vet inte vad det ska innebära. Min läkare frågade om jag ville undersöka den vidare...har svarat ja förstås.
    Har nämligen hög prolaktin värde, fattar inte vad som händer med mig.

Har varit jättestressad -extrem- pga jobbig skilsmässa, vet inte om det kan va orsaken.
    Selina02 skrev 2017-09-13 18:47:35 följande:

Knölen var ofarlig, svullen lymfkörtel som nästan är borta nu. Har haft den i ca 1,5 månad nu. Har märkt att den blir tydligare när jag pillar mycket.

Är du orolig tycker jag att du kan be om ultraljud, den finns ju faktiskt där.

MEN, annat upptäckt gjordes igår tydligen, fick veta det av min läkare idag. Ultraljudet hade hittat en godartad cysta vid sköldkörteln - vet inte vad det ska innebära. Min läkare frågade om jag ville undersöka den vidare...har svarat ja förstås.

Har nämligen hög prolaktin värde, fattar inte vad som händer med mig.

Har varit jättestressad -extrem- pga jobbig skilsmässa, vet inte om det kan va orsaken.

Hur har det gått för dig?

Min knöl är kvar men oförändrad. Har hittat en till på motsatt sida, på samma ställe dock. Är detta normalt?

Svar på tråden Kan ni känna era lymfkörtlar i halsen?