• Magid

Drömmare?

Hej
    Jag är 32 år gammal och drömmer om att läsa och bli systemutvecklare, jag ska bli pappa nästa månad, och jag har noll backgrund om yrket, och jag har varit i Sverige i 4 år så min svenska är inte så bra. Är det dum att drömma så mycket i min ålder och mina förutsättningar eller skulle jag försöka?
  • Svar på tråden Drömmare?
  • Anonym (12345)

Hur kommer det sig att din svenska inte är så bra efter 4 år i sverige?
    Vad jobbar du med idag?

• Anonym (Svårt)
    Anonym (12345) skrev 2017-09-10 14:13:48 följande:

Hur kommer det sig att din svenska inte är så bra efter 4 år i sverige?

Vad jobbar du med idag?

Svenska är ett svårt språk att lära sig, mycket som inte har bestämda regler som en och ett. Det heter inte en tåg utan ett tåg och en cykel, inte ett cykel. Men det finns inga regler när vi använder vad utan något vi lär oss. Det samma med vissa böjelser. Sen kommer många undan med bara engelska i Sverige vilket gör det mindre lockade att lära sig. 4 år är inte så länge, har många lärare på universitetet som är dåliga på svenska även om dom bott här i 5 år. Roligast är lärare man kan prata svenska med men svarar på engelska. Fördelen är att jag blivit mycket bättre på engelska.

Barn och ålder är inget hinder för att utbilda sig. Min mamma började utbilda sig när jag var liten och hon var runt 35. Först gick hon 3 år och gick sedan ytterligare 2 år efter ha jobbat några år. Går gättebra gör henne. En i min klass är runt 32 med 2 små barn, utbildningen är 5 år och vi har klarat 2 år och är inne på tredje året. Kör på, du ska jobba minst 35 år till i ditt liv vilket är mer än dubbelt av det du redan levt. Det är för lång tid för mig att jobba med något jag inte känner är rätt, är själv 28.
  • Magid

]Hur kommer det sig att din svenska inte är så bra efter 4 år i sverige?

Vad jobbar du med idag?[/quote]

Jag jobbar som CNC maskin opperatör och vi pratar sällan på jobbet.

• Magid
    Anonym (Svårt) skrev 2017-09-10 14:40:10 följande:

Svenska är ett svårt språk att lära sig, mycket som inte har bestämda regler som en och ett. Det heter inte en tåg utan ett tåg och en cykel, inte ett cykel. Men det finns inga regler när vi använder vad utan något vi lär oss. Det samma med vissa böjelser. Sen kommer många undan med bara engelska i Sverige vilket gör det mindre lockade att lära sig. 4 år är inte så länge, har många lärare på universitetet som är dåliga på svenska även om dom bott här i 5 år. Roligast är lärare man kan prata svenska med men svarar på engelska. Fördelen är att jag blivit mycket bättre på engelska.

Barn och ålder är inget hinder för att utbilda sig. Min mamma började utbilda sig när jag var liten och hon var runt 35. Först gick hon 3 år och gick sedan ytterligare 2 år efter ha jobbat några år. Går gättebra gör henne. En i min klass är runt 32 med 2 små barn, utbildningen är 5 år och vi har klarat 2 år och är inne på tredje året. Kör på, du ska jobba minst 35 år till i ditt liv vilket är mer än dubbelt av det du redan levt. Det är för lång tid för mig att jobba med något jag inte känner är rätt, är själv 28.

Tack så mycket för fina ord. Det är sant att jag har lång arbetsliv fram men hoppas att jag har inte valt något för svårt för min ålder och förkunskaper, men jag är bestämt och ska försöka. Jag hoppas bara att det inte ska vara så svart att bli antagen för sånt utbildning.
  • Anonym (Kämpa)

De systemvetare som jobbar hos oss (det är många) pratar och skriver i princip bara på engelska. Så det beror på, ska man jobba med kunder som inte har engelska som företagsspråk blir det svårt. Men toleransen mot ett icke perfekt språk upplever jag som högt.

Har du kollat vilka förkunskaper och betyg som krävs för att bli antagen till utbildningen?

• Magid

De systemvetare som jobbar hos oss (det är många) pratar och skriver i princip bara på engelska. Så det beror på, ska man jobba med kunder som inte har engelska som företagsspråk blir det svårt. Men toleransen mot ett icke perfekt språk upplever jag som högt.

Har du kollat vilka förkunskaper och betyg som krävs för att bli antagen till utbildningen?

Tack för svaret

Jag hoppas att min svenska kommer bli bättre när jag ska jag börja jobba,

därför det är lång tid fram och kanske min svenska kommer bli bättr under utbidningstid,

men jag är rädd flr själva utbildning att det ska inte funka på grund av språket.

Jag har försökt ta reda på vilka förkunskaper behöver jag men det verkar inte så lätt

eftersom de kan skilja beroende på var läser man. För att matte är en måste gjorde jag

en test flr en månad sen i skolan och min nivå ligger på 1C. jag ska börja läsa vidare på distans

och redan sökt nästa kurs, och även en svenska språk kurs som jag ska läsa samtidigt.

Vet du vem är bäst att söka utbildning hos? eller vilka skola ger mest värdefulla betyg?

• Anonym (Kämpa)

Din svenska är ju riktigt bra! 

De som jobbar här har alla gått på Stockholms Universitet. Jag kan inte svara på vilka skolor som är bäst eller vad som krävs. Mitt tips är  att ta kontakt med en studievägledare.

Lycka till!

• Magid

Din svenska är ju riktigt bra! 

De som jobbar här har alla gått på Stockholms Universitet. Jag kan inte svara på vilka skolor som är bäst eller vad som krävs. Mitt tips är  att ta kontakt med en studievägledare.

Lycka till!

[/quote]

Jag ska göra det. Tack så mycket

Svar på tråden Drömmare?