Anonym (12345) skrev 2017-09-10 14:13:48 följande:
Hur kommer det sig att din svenska inte är så bra efter 4 år i sverige?
Vad jobbar du med idag?
Svenska är ett svårt språk att lära sig, mycket som inte har bestämda regler som en och ett. Det heter inte en tåg utan ett tåg och en cykel, inte ett cykel. Men det finns inga regler när vi använder vad utan något vi lär oss. Det samma med vissa böjelser. Sen kommer många undan med bara engelska i Sverige vilket gör det mindre lockade att lära sig. 4 år är inte så länge, har många lärare på universitetet som är dåliga på svenska även om dom bott här i 5 år. Roligast är lärare man kan prata svenska med men svarar på engelska. Fördelen är att jag blivit mycket bättre på engelska.
Barn och ålder är inget hinder för att utbilda sig. Min mamma började utbilda sig när jag var liten och hon var runt 35. Först gick hon 3 år och gick sedan ytterligare 2 år efter ha jobbat några år. Går gättebra gör henne. En i min klass är runt 32 med 2 små barn, utbildningen är 5 år och vi har klarat 2 år och är inne på tredje året. Kör på, du ska jobba minst 35 år till i ditt liv vilket är mer än dubbelt av det du redan levt. Det är för lång tid för mig att jobba med något jag inte känner är rätt, är själv 28.