• Anonym (asdf)

inte gå på utvecklingssamtal

Självklart bryr man jag mig om mitt barn (förskoleåldern) men har inte tid att springa på möten som inte är absolut nödvändiga. Litar på barnets förskola och kommer att lita på barnets skola så länge barnet verkar må bra och trivas där och skolan inte signalerar om nåt annat. De får gärna maila mig info om utflykter, lovdagar etc. Och lite kort hur det går i skolan rent kunskapsmässigt men också socialt. Skulle nog just nu endast dyka upp på möte om skolan signalerat inlärningssvårigheter, dåligt beteende eller problem i de sociala kontakterna med de andra eleverna. Såklart gör det mig till en sämre mamma men skulle det verkligen göra mig till en urusel mamma?

• Anonym (asdf)
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-12 10:43:45 följande:

Har du struntat i att läsa skollagen? Det står att skola och hem ska samarbeta. Du är skyldig att informera dig om hur det går för ditt barn så att du kan hjälpa barnet att klara skolgången.

Skollagen ställer inga skyldigheter på mig som förälder.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-13 15:46:30 följande:

Hos oss anmäler vi till vår rektor och kallar till ett EVK tillsammans med elevhälsan samt föräldrarna. Vi ser det som att föräldrarna behöver stöttning i att samarbeta med skolan. Dock vår rutin, inte min personliga åsikt.

Vad är det för stöttning er skol erbjuder? Hur gör ni när föräldrarna kan (ej är i behov av stöttning) men inte vill?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Fröken Fräken) skrev 2017-09-15 05:51:00 följande:

Nja. "Måste".

Dessa samtal ska ju egentligen rymmas inom ramtiden, dvs generellt någonstans mellan 8 och 16.

Ja och då jobbar ju de flesta föräldrar.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (...) skrev 2017-09-18 20:57:02 följande:

Jo jag vet mycket väl att förtroendetiden lätt hamnar på kvällstid, men om man ska följa facket så är det sm du säger att utvecklingssamtalen ska erbjudas på ramtiden och inte på förtroendetiden.  Det har blivit så för innan har i princip "alla" föräldrar krävt att alla möten ska vara på kvällen när föräldrarna slutat och då har lärarna fått sitta på deras fritid (förtroendetiden räcker inte till om man ska ha flera samtal) och det är det facket försöker stoppa nu genom att säga att de ska ske på ramtiden istället. 

Dålig planering från skolans sida om föräldramötena förläggs till dagtid då de flesta inte kan.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 07:03:41 följande:

Utvecklingssamtal via telefon? Det är information kring förälderns barn så då vill jag kunna ha ögonkontakt och föra en dialog med alla inblandade, både barnet och den/de vuxna. Samt att det ska undertecknas.

Fast det är ju ett behov som är ditt. För föräldern räcker det kanske att få information.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 05:04:06 följande:

Erbjuder utvecklingssamtal på olika tider mellan klockan 8- senast 16.30. Är ensamstående mamma och kan omöjligt arbeta kvällar. Brukar funka bra, är det någon förälder som ifrågasätter (hänt ett par gånger på 10 år) så frågar jag bara om de brukar ta samma diskussion med sjukhuset kring läkartider.

Är också ensamstående och jobbar på sjukhus. Hur tror du att patienterna skulle överleva om folk inom sjukvården skulle resonera som du? Tycker man anpassar utbudet av tjänster efter behoven.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 09:33:51 följande:

Du glömde barnets behov av att i lugn och ro kunna få diskutera och lyfta frågor tillsammans med vårdnadshavare. Ett samtal är till för alla parter.

Varför erbjuder ni inte utvecklingssamtal de tider alla kan då? Bryr ni er inte om barnens behov?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 09:31:41 följande:

Fast om du jobbar kvällar och helger är det ett val du har gjort och då har du ju barnomsorg under den tiden. Det har inte jag. Skolan har inte öppet kvällar och helger.

Nej men de borde kanske det om det är någonting som krävs för att tillgodose barnens behov.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 09:31:41 följande:

Fast om du jobbar kvällar och helger är det ett val du har gjort och då har du ju barnomsorg under den tiden. Det har inte jag. Skolan har inte öppet kvällar och helger.

Skollagen är en skyldighetslag som gäller för skolan och skolpersonal. Föräldrarnas skyldigheter regleras i föräldrabalken. Och vad jag vet står det ingenting i föräldrabalken att jag måste gå på utvecklingssamtal.

Som förälder har jag det övergripande ansvaret för mitt barn och ska bedöma vad barnets behov är och också prioritera bland barnets behov. Ibland kan det ju vara att det finns viktigare saker än utvecklingssamtal. Bland annat anser jag att mitt arbete är viktigt då det sätter mat på bordet och uppfyller mitt barns mest basala behov. Skulle därför aldrig riskera en anställning för att gå på utvecklingssamtal. Det vore ju till och med fullständigt oansvarigt av mig som förälder.
  • Anonym (asdf)
    vampyria2 skrev 2017-09-19 10:05:08 följande:

Folk tar ledigt för att själva gå till läkaren, besiktiga bilen och andra saker men när det kommer till sina barn så kan de inte ens ta ledigt för att komma på ett samtal som är till för att hjälpa ens barns framtid, pinsamt och oansvarigt är vad det är!

De föräldrar som inte anser sig ha möjlighet att ta ledigt för att gå på utvecklibgssamtal lär knappast heller ha möjlighet att ta ledigt för läkarbesök..
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 12:53:10 följande:

[quote=78028015][quote-nick]Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 09:49:36 följande:[/quote-nick]Varför erbjuder ni inte utvecklingssamtal de tider alla kan då?

När skulle det vara då tänker du? Jag arbetar dagtid på skolan och på kvällstid har jag inte möjlighet.

Skolans öppettider ska styras av barnens behov och inte dina. Har barn behov av utvecklingssamtal och vårdnadshavare endast kan kvällstid så ska skolan rimligtvis ha öppet kvällstid och du anpassa dina arbetstider efter det.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (en till lärare) skrev 2017-09-19 15:44:52 följande:

Säger som flera andra: kanske föräldrar ska prioritera sina barn lite mer? De flesta barn har två vårdnadshavare och under exempelvis en 6-veckorsperiod finns det 30 dagar * 2, dvs 60 dagar att välja på för att åka och ha ett samtal som tar en knapp timme. Själv tar jag ledigt ibland för att följa mitt barn till läkare och tandläkare. Jag brukar vädja till dem att undvika en tid mitt på dagen och det brukar alltid lösa sig, däremot kanske jag får en tid som ligger lite längre fram.

Förmodligen kan de inte det. Och om skolan då tycker att utvecklingssamtalen är så viktiga så kanske skolan ska göra dem mer lättillgängliga.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal