• Anonym (...)

inte gå på utvecklingssamtal

Jobbar inom skolan och tycker ingenting speciellt om de som inte går på föräldramöten (eftersom folk nämnt dem i tråden), tycker inte de heller ger så mycket utan det är väl mer ett tillfälle för de som har frågor till oss att ställa frågor. Annars rabblar vi mest samma information som vi skickar ut till dem som inte var där, så om man inte har några speciellt frågor så gör det mig varken från eller till. Kan tänka mig att det är mer intressant för de som tex ska ha barn som ska ha nationella prov eller få betyg för första gången att gå på dessa, då jag kan tänka mig att de säkert kan ha en hel del funderingar inför dessa. 

Däremot - utvecklingssamtal går man på ifall man vill visa för sitt barn att man är intresserad av h*ns skolgång. Ni får ursäkta men snacket om att "jag kan inte ta ledigt" är enligt mig bara okvalificerat skitsnack. Om man kan ta ledigt en liten stund från jobbet för att gå till tandläkaren eller läkaren kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång.  Även om man har ett "duktigt" barn (och inte har så värst mycket nytt att prata om på utvecklingssamtalet)" så är det ändå frågan om intrycket man ger sitt barn. 

• Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-12 09:28:52 följande:
    Där säger jag som nattarbetande emot, det är inte alltid bara att ta en timme här eller där utan för vår del är det 10 timmar förlorad arbetstid om mötet är på FM. Ibland blir det otroligt körigt, visst att itvecklingsamtal är viktigt och man får "knö" in det men med 3 barn som alla skall till BVC, tandläkare, möte ned habiliteringen och egna läkarsamtal så är det inte bara skitsnack och lathet som gör att det ibland blir enormt svårt. Dessutom har jag flera barn som alla har olika utvecklingsamtal. Nuv lärare är bra på att hjälpa till att pussla men ett barn hade en som inte alls var benägen att kunna/vilja hjälpa till. (Och ja jag har gått på alla utvecklingssamtal, innan dålig förälderstämplen kommer". Däremot är det inte alltid så enkelt att man bara kan "ta en timme" för alla. Funkar säkert om man jobbar dag och har nära till jobbet däremot.
    Varför skulle 10 timmar försvinna för att du är tvungen att gå på ett utvecklingssamtal?? 

Sen vet jag inte vad du exakt menar med pussla. Vi har från facket fått på oss att vi ska ha utvecklingssamtalen inom vår ramtid, alltså under våran arbetstid. Om en förälder bara kan på kvällen vidhåller jag vad jag skrev förut om tex besök hos läkaren eller tandläkaren (som alltid också är under normala arbetstider men som ingen verkar ha direkta bekymmer att ta ledigt för), om man kan ta ledigt för det kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. 
  • Anonym (...)
    JTo skrev 2017-09-12 18:49:53 följande:
    Detta har jag givetvis ingen aning om eftersom jag själv var tonåring då och inte höll koll på min kompis mammas läkarundersökning, jag vet bara att storebror gick på samtalen och det funkade för dom.

Mamman är från Filippinerna och jag tror hon var lite osäker kring språket också, vilket kan ha spelat in i att hon hellre ville att sonen, med perfekt svenska skulle gå istället, men där spekulerar jag bara.

Men även om hon gick på läkarbesök på arbetstid (vilken jag har ändå har svårt att tänka mig att hon gjorde om det inte var väldigt akut) så och? Hon arbetade hårt och lyckades försörja, älska och uppfostra två barn som växte upp till fina ansvarstagande vuxna. Vad spelade det då för roll om hon inte gick på alla samtal?
    Det handlar om att visa att skolan är viktig, att prioritera ens barn skolgång. Det är typ en halvtimme per halvår. Det finns det tid till.
  • Anonym (...)
    s0me1ne skrev 2017-09-12 18:36:31 följande:

Som lärare är det skönt när föräldrar inte kommer på utvecklingssamtal, då besparar jag mig en timmes övertid.

Skulle aldrig få för mig att anmäla en tidsbesparing. Vissa föräldrar skiter i sina barn, inget jag tänker kämpa emot på min fritid. 

Varför har du utvecklingssamtal på din fritid??? Inte vad tråden handlar om men du ska absolut inte ha dem på din fritid! Enligt facket ska du ha dem inom din ramtid. 
  • Anonym (...)
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-12 13:07:56 följande:
    Skollagen ställer inga skyldigheter på mig som förälder.

Föräldrars och vårdnadshavares skyldigheter i grundskolan:

Skyldighet att se till att eleven fullgör sin skolplikt

genom att se till att eleven är närvarande i skolan
    genom att se till att eleven deltar i undervisningen

Skyldighet att minst en gång varje termin ha ett utvecklingssamtal med eleven och läraren

om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas
  • Anonym (...)
    Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan

12 § Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas samt om vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Saxat ur skollagen som exempel

• Anonym (...)
    JTo skrev 2017-09-12 19:21:08 följande:
    Jojo, jag personligen tycker att utvecklingssamtal är viktiga och jag och/eller den andra föräldern går alltid på samtalen, jag bara reflekterar över att alla gör olika, hade dottern haft mycket problem i skolan och det faktiskt fanns något särskilt att ta upp så hade säkert mamman gått på samtalen men nu var det inget sådant och då kunde storebror gå, det är länge sedan nu och jag vet inte hur många av samtalen hon missade, bara att han brukade gå på dom.

Min äldsta bror är 12år äldre än mig och nu gjorde han aldrig det men om det hade behövts så hade han säkerligen kunnat gå på mina utvecklingssamtal med mig.
    Men då är det ju en vuxen som gått på dem. Är inget krav att alla/båda måste gå utan det räcker med någon av vårdnadshavarna. 
  • Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-12 19:46:42 följande:

Jadu, vad tror du själv man måste göra på dagen mellan jobbnätter? Tror du själv man kan jobba en natt-gå av vid 7 och sen sitta på möte klockan 10:00? Och nej, man kan inte sluta tidigare och gå hem om man jobbar natt. Och jo sammanhanget blir det extremt många arbetstimmar som går bort jämfört med om man jobbat dagtid och bott nära.

Jag skulle det (har själv jobbat nätter på tidigare jobb) men om man inte orkar är alternativet att man har utvecklingssamtal med sitt barn och läraren på morgonen innan skolan börjar. De flesta lärare börjar sin arbetstid vid 7.30 och då kan man ha då och fram till 8. Jag har till och med haft ett möte klockan 7 den här terminen med en förälder för jag börjar då vissa dagar.
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:08:53 följande:

Jag skulle det (har själv jobbat nätter på tidigare jobb) men om man inte orkar är alternativet att man har utvecklingssamtal med sitt barn och läraren på morgonen innan skolan börjar. De flesta lärare börjar sin arbetstid vid 7.30 och då kan man ha då och fram till 8. Jag har till och med haft ett möte klockan 7 den här terminen med en förälder för jag börjar då vissa dagar.

Lägger till det här lilla my: du ramlar på jobbet och slår i tanden. Du får en tid hos läkaren/tandläkaren klockan 10, hur löser du det då? Säger du nej?
  • Anonym (...)
    s0me1ne skrev 2017-09-12 21:30:21 följande:

För att jag inte pallar att ändra om i mitt schema. Kör allt på en vecka, sen ledig resten av året. Avbokar folk så går jag hem.

Simpelt, enkelt och bonus med föräldrar som skiter i sina barn (kan jag till och med sluta 12).

Säkert. Visst. Även om en förälder inte dyker upp måste du ändå göra din tid på skolan och inte gå bara för att en förälder inte dyker upp. Känner mig tveksam till att du verkligen är lärare....
  • Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-12 23:55:45 följande:
    Otroligt löjlig fråga, du kan inte jämföra en akut skada med ett utvecklingsamtal där man likaväl kunnat få informationen via mail eller telefon som gett all information. Det är ganska svårt att laga tänder på nåt annat sätt än via tandläkaren. Vet du, jag hade hör och häpna stigit upp om barnen skadat sig också...det du!
    Handlar fortfarande om samma tid man är bort från jobbet. Att gå till bokade tider hos läkare verkar aldrig vara några problem (alltså när de ej är akuta) men att gå på utvecklingssamtal är ofta helt omöjligt för det finns det inte tid till.... Trams.
  • Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-13 20:24:35 följande:
    Oj vad dålig koll du tycks ha, skrämmande
    Vad exakt är det jag har dålig koll på? Att många tar ledigt för vissa saker men inte vill ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal? Nej det är inte dålig koll, jag har varit med om det flera gånger, och kollegor jag pratat med också.
  • Anonym (...)
    Ess skrev 2017-09-13 20:59:51 följande:
    Om det inte är några problem så kan du förklara varför de senaste tiderna på dagen är fullbokade väldigt långt fram i tiden.
    Jag är väldigt trött just nu så det kanske är därför jag inte riktigt förstår frågan. Vill du att jag ska svara på varför alla tider på eftermiddagarna är bokade? 
  • Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-15 20:54:31 följande:
    Jo, du har faktiskt extremt dålig koll.
    Bra att veta att de flesta som jag har pratat med som jobbar som lärare har ljugit mig rakt upp i ansiktet. 
    Ess skrev 2017-09-14 07:32:11 följande:
    Ja, läkartiderna. Du påstod att alla kan gå till läkaren när som helst under dagen.
    För att många vill till läkaren och de bokar in de tider som finns? Det är ju inte så att en läkare kan erbjuda en tid efter deras arbetstider, utan det är under arbetstiderna som man kan få komma även om det då kanske sker längre fram i tiden än vad man egentligen ville / hoppades på.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ramtid) skrev 2017-09-18 18:20:35 följande:

Nja,, att säga att lärarna har " ramtid" mellan 8-16 är en sanning med modifikation.... Många skolor idag ( om inte all) lägger ut " arbetsplatsförlagdtid" mellan 8-16 oavsett hur lärarens lektioner ligger,dvs att läraren ska befinna sig på skolan under den här tiden...MEN det är bara en del av lärarens egentliga arbetstid! 8-16 är = 7,5h arbetstid /dag...redan där fattas det en halvtimme /dag för en heltidstjänst...en lärare har dessutom som regel uppehållstjänst...dvs de jobbar i snitt 40 h / veckan precis som vi andra...MEN förlagt på färre veckor vilket innebär att de under de veckor de jobbar har en veckoarbetstid i snitt på 45 h istället för våra 40h..= en snitt tid på 9h ( exlusive långrast på 30 min) om då 7,5h om dagen är " arbetsplatsförlagdtid" finns det kvar 1,5h /dag utöver detta att disponera så som den enskilde läraren vill( i praktiken är det ofta mer än detta eftersom mååånga lärare slutar tidigt på fredagar- jobbat på fritid i många år på olika skolor och i olika kommuner och efter 15 var det tunnsått med lärare i arbetsrummen.- helt ok) Så visst ska det finnas tid till att lägga utvecklingsamtal på tider som fungderar utan att föräldrar ska behöva ta semesterdagar för att kunna gå på sina barns utvecklingsamtal! ( och iom att det som regel finns några skiftarbetande föräldrar,några som jobbar inom vården och några med flexarbetstid mm så finns det i de flesta klasser föräldrar som kan ta tiderna mellan 8-16 så att inte alla samtal måste vara sent på em/kväll)

Jag tror du blandar ihop ramtid och förtroendetid, de är olika saker. I 45 timmar per vecka är förtroendearbetstiden inräknad. 

På mitt schema står det att jag börjar 7.30 exempelvis men jag är på plats redan 6.30 för det mesta. Min ramtid brukar sluta vid 15.30 men jag brukar stanna kvar längre - men det är på min förtroendetid för jag väljer att lägga den i skolan istället för hemma. I de fall jag har utvecklingssamtal på eftermiddagen sker de på min förtroendetid, inte på min ramtid (som facket vill att man ska). 
  • Anonym (...)

Ursäkta alla stavfel. Men multitaskar just nu ;)

• Anonym (...)
    Anonym (Ramtid) skrev 2017-09-18 19:36:35 följande:

Nja..blandar ihop gör jag inte...vad jag försöker visa är att det finns fler timmar att ta av för att lägga utvecklingsamtal på förutom det som någon högre upp i tråden kallade " ramtid" och jag kallar " arbetsplatsförlagdtid" - den skribenten menade att ALLA samtal Måste läggas under denna "ramtid/arbetsplatsförlagda tid" ...något som jag är väl medveten om att facket har som mål....men som inte är rimligt för oss föräldrar .... Men iom att förtroendetiden finns - lite olika mycket i olika kommuner - finns det ju andra timmar att ta till som i mitt ex ovan... NÄR man lägger dessa timmar är upp till var och en- du har tex valt att lägga En timme av dem mellan 6.30-7.30 ,för en annan lärare passar det bättre att komma till jobbet 7.20 och lägga den där timmen du lägger på morgonen på eftermiddagen istället..... En av fördelarna med läraryrket ( bortsett från alla underbara barn) är att man till viss del själv kan styra över sin arbetstid...men sedan får man räkna med att under vissa perioder lägga en del av sin förtroendetid på kvällstid .......

Jo jag vet mycket väl att förtroendetiden lätt hamnar på kvällstid, men om man ska följa facket så är det sm du säger att utvecklingssamtalen ska erbjudas på ramtiden och inte på förtroendetiden. Glad Det har blivit så för innan har i princip "alla" föräldrar krävt att alla möten ska vara på kvällen när föräldrarna slutat och då har lärarna fått sitta på deras fritid (förtroendetiden räcker inte till om man ska ha flera samtal) och det är det facket försöker stoppa nu genom att säga att de ska ske på ramtiden istället. 
  • Anonym (...)
    pyssel skrev 2017-09-18 22:53:37 följande:

En stilla undran.. Vad är det egentligen för problem att under veckorna för utvecklingssamtal lägga merparten av dessa på sen e.m/kväll och istället rätta och lektionsplanera innanför den arbetsplatsförlagda tiden?

Vem vill jobba gratis på sin fritid? Det är därför facket vill ändra på det nu. Sen eftermiddag/kväll blir ändå på ens fritid om man har många utvecklingssamtal.
  • Anonym (...)
    pyssel skrev 2017-09-19 05:48:38 följande:
    Förtroendetid à 10,5 h/veckan är inte fritid utan ARBETSTID. Så vad gör det för skillnad att förlägga rättning till ramtiden och samtalen efter 16 dessa veckor? Du har väl 45,5-timmarsveckor? Att AG inte kan säga "ska" betyder ju inte att en lärare inte kan planera sin faktiska arbetstid. Du förväntas ju ändå vara i arbete så många timmar. Var tusan får du "jobba gratis" ifrån?
    Facket vill att de ska ligga inom ramtiden, alltså innan klockan 16.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal