• Litet My

inte gå på utvecklingssamtal

Personligen tycker jag föräldramötena aldrig ger något större, hade likaväl kunnat tas via mail. Såsom utvecklingssamtalen är nu ger de inget större heller. Jag hade önskat mer konkret info och gärna haft en stund utan barnet för att kunna prata "på riktigt". Idag kan man se omdömena via Unikum, personligen hade jag hellre fått ett mail än att sitta på dess samtal som mestadels handlar om vad barnet tycker och hur kul fröken tycker allt är. Inget som ens känns värt att ta ledigt för, även om jag såklart gör det fyller det inget större syfte.

• Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 05:43:13 följande:

Jobbar inom skolan och tycker ingenting speciellt om de som inte går på föräldramöten (eftersom folk nämnt dem i tråden), tycker inte de heller ger så mycket utan det är väl mer ett tillfälle för de som har frågor till oss att ställa frågor. Annars rabblar vi mest samma information som vi skickar ut till dem som inte var där, så om man inte har några speciellt frågor så gör det mig varken från eller till. Kan tänka mig att det är mer intressant för de som tex ska ha barn som ska ha nationella prov eller få betyg för första gången att gå på dessa, då jag kan tänka mig att de säkert kan ha en hel del funderingar inför dessa. 

Däremot - utvecklingssamtal går man på ifall man vill visa för sitt barn att man är intresserad av h*ns skolgång. Ni får ursäkta men snacket om att "jag kan inte ta ledigt" är enligt mig bara okvalificerat skitsnack. Om man kan ta ledigt en liten stund från jobbet för att gå till tandläkaren eller läkaren kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång.  Även om man har ett "duktigt" barn (och inte har så värst mycket nytt att prata om på utvecklingssamtalet)" så är det ändå frågan om intrycket man ger sitt barn. 

Där säger jag som nattarbetande emot, det är inte alltid bara att ta en timme här eller där utan för vår del är det 10 timmar förlorad arbetstid om mötet är på FM. Ibland blir det otroligt körigt, visst att itvecklingsamtal är viktigt och man får "knö" in det men med 3 barn som alla skall till BVC, tandläkare, möte ned habiliteringen och egna läkarsamtal så är det inte bara skitsnack och lathet som gör att det ibland blir enormt svårt. Dessutom har jag flera barn som alla har olika utvecklingsamtal. Nuv lärare är bra på att hjälpa till att pussla men ett barn hade en som inte alls var benägen att kunna/vilja hjälpa till. (Och ja jag har gått på alla utvecklingssamtal, innan dålig förälderstämplen kommer". Däremot är det inte alltid så enkelt att man bara kan "ta en timme" för alla. Funkar säkert om man jobbar dag och har nära till jobbet däremot.
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 19:08:34 följande:
    Varför skulle 10 timmar försvinna för att du är tvungen att gå på ett utvecklingssamtal?? 

Sen vet jag inte vad du exakt menar med pussla. Vi har från facket fått på oss att vi ska ha utvecklingssamtalen inom vår ramtid, alltså under våran arbetstid. Om en förälder bara kan på kvällen vidhåller jag vad jag skrev förut om tex besök hos läkaren eller tandläkaren (som alltid också är under normala arbetstider men som ingen verkar ha direkta bekymmer att ta ledigt för), om man kan ta ledigt för det kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. 
    Jadu, vad tror du själv man måste göra på dagen mellan jobbnätter? Tror du själv man kan jobba en natt-gå av vid 7 och sen sitta på möte klockan 10:00? Och nej, man kan inte sluta tidigare och gå hem om man jobbar natt. Och jo sammanhanget blir det extremt många arbetstimmar som går bort jämfört med om man jobbat dagtid och bott nära.
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:08:53 följande:
    Jag skulle det (har själv jobbat nätter på tidigare jobb) men om man inte orkar är alternativet att man har utvecklingssamtal med sitt barn och läraren på morgonen innan skolan börjar. De flesta lärare börjar sin arbetstid vid 7.30 och då kan man ha då och fram till 8. Jag har till och med haft ett möte klockan 7 den här terminen med en förälder för jag börjar då vissa dagar.
    Lärarna har har inte den arbetstiden alls så det funkar inte. Det är mellan 10-15 ungefär, 2 mil dit.
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:11:00 följande:
    Lägger till det här lilla my: du ramlar på jobbet och slår i tanden. Du får en tid hos läkaren/tandläkaren klockan 10, hur löser du det då? Säger du nej?
    Otroligt löjlig fråga, du kan inte jämföra en akut skada med ett utvecklingsamtal där man likaväl kunnat få informationen via mail eller telefon som gett all information. Det är ganska svårt att laga tänder på nåt annat sätt än via tandläkaren. Vet du, jag hade hör och häpna stigit upp om barnen skadat sig också...det du!
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 18:09:31 följande:
    Handlar fortfarande om samma tid man är bort från jobbet. Att gå till bokade tider hos läkare verkar aldrig vara några problem (alltså när de ej är akuta) men att gå på utvecklingssamtal är ofta helt omöjligt för det finns det inte tid till.... Trams.
    Oj vad dålig koll du tycks ha, skrämmande
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 21:02:38 följande:
    Vad exakt är det jag har dålig koll på? Att många tar ledigt för vissa saker men inte vill ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal? Nej det är inte dålig koll, jag har varit med om det flera gånger, och kollegor jag pratat med också.
    Jo, du har faktiskt extremt dålig koll.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal