Anonym (...) skrev 2017-09-12 05:43:13 följande:
Jobbar inom skolan och tycker ingenting speciellt om de som inte går på föräldramöten (eftersom folk nämnt dem i tråden), tycker inte de heller ger så mycket utan det är väl mer ett tillfälle för de som har frågor till oss att ställa frågor. Annars rabblar vi mest samma information som vi skickar ut till dem som inte var där, så om man inte har några speciellt frågor så gör det mig varken från eller till. Kan tänka mig att det är mer intressant för de som tex ska ha barn som ska ha nationella prov eller få betyg för första gången att gå på dessa, då jag kan tänka mig att de säkert kan ha en hel del funderingar inför dessa.
Däremot - utvecklingssamtal går man på ifall man vill visa för sitt barn att man är intresserad av h*ns skolgång. Ni får ursäkta men snacket om att "jag kan inte ta ledigt" är enligt mig bara okvalificerat skitsnack. Om man kan ta ledigt en liten stund från jobbet för att gå till tandläkaren eller läkaren kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång. Även om man har ett "duktigt" barn (och inte har så värst mycket nytt att prata om på utvecklingssamtalet)" så är det ändå frågan om intrycket man ger sitt barn.
Där säger jag som nattarbetande emot, det är inte alltid bara att ta en timme här eller där utan för vår del är det 10 timmar förlorad arbetstid om mötet är på FM. Ibland blir det otroligt körigt, visst att itvecklingsamtal är viktigt och man får "knö" in det men med 3 barn som alla skall till BVC, tandläkare, möte ned habiliteringen och egna läkarsamtal så är det inte bara skitsnack och lathet som gör att det ibland blir enormt svårt. Dessutom har jag flera barn som alla har olika utvecklingsamtal. Nuv lärare är bra på att hjälpa till att pussla men ett barn hade en som inte alls var benägen att kunna/vilja hjälpa till. (Och ja jag har gått på alla utvecklingssamtal, innan dålig förälderstämplen kommer". Däremot är det inte alltid så enkelt att man bara kan "ta en timme" för alla. Funkar säkert om man jobbar dag och har nära till jobbet däremot.