• mammaaa90

Har era barn vanliga galonbyxor i fritids?

Jag tänker att det är lite gammaldags att alla barn i fritids måste ha galonbyxor (och också galonvantar och gummistövlar) oavsett ålder. Min dotter (åk 2) tycker att de är jätte jätte barnsligt.

• Svar på tråden Har era barn vanliga galonbyxor i fritids?
  • Vickan I

På vårt fritids (går i 2:an) är det inget krav på galonkläder. Kan dem ens ställa krav så? Sonen har skaljacka, skalbyxor (som aldrig används) och gore tex skor vid regn. Han skulle aldrig ta på sig ex galonvantar?! Skulle jag inte begära heller.

• Fjäril kär
    mammaaa90 skrev 2017-09-11 16:55:17 följande:

Jag tänker att det är lite gammaldags att alla barn i fritids måste ha galonbyxor (och också galonvantar och gummistövlar) oavsett ålder. Min dotter (åk 2) tycker att de är jätte jätte barnsligt.

Säker på att du inte missuppfattade åldern för det kravet?

På 6-års/fritids fanns det kravet men när vanliga skolan började var det inte längre ett krav.

Nu är sonen 9 och "lekvänliga" kläder för blöta utomhuslekar/utflykter är enda riktlinjen. Många har galonbyxorna kvar men det finns även skalkläder i diverse utförande på krokarna i skolan.
  • Alexi

Vi skippar galon från ettan, det kändes plötsligt för barnsligt och används aldrig.

• LitenBlomma

Jag jobbar på fritids med barn från åk 2-6. Vi har inga krav på några speciella kläder mer än att vi är ute efter mellanmålet, året runt. Frågan är bara om barnet själv vill leka eller gå runt med kompisar och prata. Alla är ju olika.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
  • Duckan

Nej, galon har vi inte haft sen fsk. I åk 1-2 hade hon en överdragsbyxa som hängde på skolan, men jag kan inte dra mig till minnes att den var på speciellt många gånger. I åk 3 och nu 4 har vi endast stövlar och en lite längre regnkappa åt henne.

• Mandelskorpan

Nej det har jag inte fått på dem i den åldern. Vanliga vattenavvisande midjebyxor har accepterats, om än lite motvilligt.

• JTo

Hur kan en 8åring tycka galonisar är barnsligt? Hoppar hon inte i vattenpölar och blir blöt utan? Är det alla regnkläder hon ogillar eller bara just galonisarna?

Eller egentligen: vadå måste? Många regnbyxor (typ goretex) och liknande har ju högre vattenpelare än galon och torkar lika snabbt, varför är inte det okej?

• jonnashus
    JTo skrev 2017-09-12 19:31:24 följande:

Hur kan en 8åring tycka galonisar är barnsligt? Hoppar hon inte i vattenpölar och blir blöt utan? Är det alla regnkläder hon ogillar eller bara just galonisarna?

Eller egentligen: vadå måste? Många regnbyxor (typ goretex) och liknande har ju högre vattenpelare än galon och torkar lika snabbt, varför är inte det okej?

Förstår inte heller varför det skulle vara barnsligt, här har det använts till 11-års åldern
  • Liljan111

Mina barn har galonbyxor fortfarande och de är 11 och 9.

Hos oss används dem dagligen hur är det hos er?

• Fjäril kär
    mammaaa90 skrev 2017-09-11 16:55:17 följande:

Att din dotter tycker galonbyxor är barnsligt beror nog mest på din egen inställning.

Vad har hennes klasskamrater på sig?

Och hon själv? Hoppar hon inte i pölar, springer i lera och har utflykter i skogen? Vad har hon på sig då?
  • mso

Min 7-åring har galonbyxor på sig på både skolan och fritids. Det finns inte krav på att de måste ha de, man kan välja att köpa överdragsbyxor istället, men vi har valt att behålla galonbyxorna och galonjackan ett år till.
    Kanske att det blir överdragsbyxor till nästa år.

• jonnashus
    Liljan111 skrev 2017-09-24 22:15:15 följande:

Mina barn har galonbyxor fortfarande och de är 11 och 9.

Hos oss används dem dagligen hur är det hos er?

De används när det behövs, utflykter etc. Vi har vanliga varianten med hängslen vilket funkar toppen, lätta att hålla rena.
  • asdfgh

Inget krav på galon men däremot regnjacka/byxor i någon form samt stövlar. Ca halva skolan har galon och halva har skalkläder att döma av vad jag såg på uppropet (när det hällregnade). Skolan är F-3 och har utomhusprofil. Galonvantar har jag inte sett nån ha men däremot någon med regnmössa.

Tittar man på den "vanliga" skolan i byn är det galon eller inget de har på benen och antalet barn med vattentäta byxor avtar snabbt med åldern men hällregnar det på morgonen har jag sett en del barn som går förbi oss med skalbyxor/överdragsbyxor. Om byxorna används på rasterna vet jag däremot inte

• 8airam8

ibland förekommer det udda trådar här inne där man förhör sig på knepiga vis om barns klädesplagg och liknande. Det känns lite obehagligt och den här tråden startade väl ungefär på ett sådant sätt. Brr.

Svar på tråden Har era barn vanliga galonbyxor i fritids?