• Rainbow87

Löneanspråk

Jag har sökt en tjänst som handläggare på Jordbruksverket i Jönköping och ska på intervju och de vill att jag ska göra ett löneanspråk. Jag har en precis tagit en fil.kand inom företagsekonomi och har fem månaders erfarenhet av handläggning från Skatteverket. Så det jag undrar nu är hur mycket kan jag begära?

• Svar på tråden Löneanspråk
  • Anonym (FK)

En bra utgångspunkt borde vara din nuvarande lön; majoriteten av arbetsgivare är medvetna om att folk sällan är beredda att gå ner i lön.

Ingångslön för en handläggartjänst som kräver högskoleexamen är runt 32' hos oss. Å andra sidan är vi mest socionomer, statsvetare och beteendevetare så vet inte hur relevant det är för tjänsten du sökt. Har jurist & ekonom vänner som börjat på skatteverket och då på högre ingångslön än, lönerna inom de branscher som är öppna för personer med den utbildningen är ju i regel högre vilket bör återspeglas även inom staten.

Lycka till!

• Rainbow87

Hmm eftersom jobbet på Skatteverket bara var sommarjobb och jag hade ingen erfarenhet så fick jag bara 21, vilket kändes väldigt lågt. Så det lite svårt att veta vart man bör lägga sig, man vill inte skjuta sig själv i foten och säga för lite men inte för högt heller.

• Anonym (FK)

Vet vad du menar, det är en djungel..

Ring ST och fråga var medianen ligger och lägg dig sedan strax över men var öppen för diskussion utifrån att du har begränsat med erfarenhet.

Håller tummarna att det ska bli bra;)

Svar på tråden Löneanspråk