• Anonym (Jenna)

Varför flytande mat vid viktnedgång?

Jag måste ner i vikt, en hel del. Lchf fungerar inte på mig och har nu läst att en flytande diet ska vara hälsosamt och riktigt effektivt vid viktnedgång. Det jag inte förstår är varför just flytande är bättre. Om man passerar fisk/kött och potatis med buljong till en soppa istället för att bara äta en hel bit kött och potatis, hur kan det vara mer hälsosamt och varför skulle man gå ner mer i vikt av det?

• Svar på tråden Varför flytande mat vid viktnedgång?
  • Anonym (H)

Var har du läst att det bättre?

Jag föredrar att äta soppa, då jag tycker att vätskan mättar bättre och jag får i mig färre kalorier.

Varför funkar inte LCHF? För att du inte orkar med så få kalorier eller annat problem?

• annabellelee

Soppa innehåller ju mycket vatten, men fyller upp magen så att du känner dig mättare än om du ätit motsvarande kalorier i fast form.

Så tänker jag.

• EpicNurse
    Anonym (H) skrev 2017-09-11 20:44:39 följande:

Jag föredrar att äta soppa, då jag tycker att vätskan mättar bättre och jag får i mig färre kalorier.

Varför funkar inte LCHF? För att du inte orkar med så få kalorier eller annat problem?

Lchf är verkligen inte en diet med få kalorier. Du kanske menar kolhydrater?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (H)
    EpicNurse skrev 2017-09-11 20:51:06 följande:
    Lchf är verkligen inte en diet med få kalorier. Du kanske menar kolhydrater?
    Jag gjorde en tankevurpa och tänkte VLCD. Sorry!
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (H) skrev 2017-09-11 20:44:39 följande:

Expressen oc Iform
  • Anonym (Jenna)
    Tofflans skrev 2017-09-11 20:38:56 följande:

Fast det är ju inte flytande mat du dricker, det är en flytande näringsdryck. 

Soppor och juicer läste jag skulle vara nyttigt och ge snabbare viktnedgång.
  • Ragwc

Rekommenderar viktklubb.se

Detta innebär att du väger maten och får full kontroll på ditt kaloriintag. Du får äta ALLT, men inte mer än ditt dagsintag. Man får äta sig mätt men behöver vara matsmart och ändra sitt tänk, dvs prioritera kalorierna under dagen för att inte gå hungrig.

• EpicNurse
    Anonym (H) skrev 2017-09-11 20:55:26 följande:

Jag gjorde en tankevurpa och tänkte VLCD. Sorry!

Ja jag tänkte väl :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Jenna)

Så njurar och lever mår inte bättre och renas av flytande föda.

• Westperg

Den främsta och enda anledningen till flytande kost är helt enkelt för att det är idiotsäkert och inte lämnar utrymme för fusk och feltolkningar.

• Anonym (hmm)

vad du än väljer för kost så är mitt tips att öka samtidigt din aktivitet ut och promenera .

då jag själv hade fått veta att jag hade diabetes så valde jag lchf och sedan promenerade jag cirka 1mil varje dag
    jag gick ned i 20 kg vikt och min diabetes försvann .

och en sak till jag gjorde var att inte springa och väga mig hela tiden utan jag märkte ju själv hur kläder satt mera löst och kunde kolla med måttband .

det hände att jag fick magknip av lchf kosten men då tog jag en näve cashevnötter det löste det problemet för mig.

hur som önskar jag dig lycka till 

• Glinda från Oz

Det finns 1000 obskyra dieter, flytande föda, grapefrukt dieten, barnmats dieten och så vidare. Frågan är kommer du kunna hålla dig till den dieten resten av ditt liv? Är svaret nej så bör du tänka om. Jag tror du måste satsa långsiktigt. Det första är att ta reda på vad du mår bra av att äta och vad du gör för fel nu. Det här är olika för alla, själv mår jag bäst av mycket fibrer och fullkorn, för andra är det något annat. Du får testa dig fram och använd ditt sunda förnuft. Godis, läsk, chips och andra självklara onyttigheter kan du såklart skippa direkt.

Svar på tråden Varför flytande mat vid viktnedgång?