Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

Era erfarenheter av hormonspiral?

Hej,
    Sitter och funderar på om jag ska låta sätta in en hormonspiral nu när lusten börjar komma tillbaka efter förlossningen (6månader sedan). Men jag är osäker på om jag vågar.

Gör det ont att sätta in?
    Vilka biverkningar ha ni upplevt?
    Kan ni rekommendera hormonspiral?
    Gör den ont att ta ut?
    Hjälper det att ta smärtstillande innan? (alvedon+ipren)
    känner man av den när den sitter på plats? 
    Hur kändes det efter insättningen?
    Känner man av den vid sex man som kvinna?

Min BM sa att den nyaste hormonspiralen är mindre än de andra och att den är "skönare" att sätta in och ta ut samt att risken är mindre att man känner av den när den sitter på plats?

• Svar på tråden Era erfarenheter av hormonspiral?
  • Anonym (undrande)
    ute i för god tid skrev 2018-03-23 11:51:26 följande:

Har haft mirena i ett och ett halvt år. Sattes in 4 månader efter andra barnet. Lite obehagligt att sätta in den och blödde en hel del. Fick väldigt ont i ljumsken (som jag tänkte kanske berodde på att jag hade problem med foglossning under graviditeten och det kändes likadant). Hade så ont att jag kräktes på vägen hem. Mensvärken har försvunnit helt! Inga blödningar så länge jag ammade men när jag slutade i slutet av oktober kom blödningarna tillbaka. Blöder betydligt mycket mindre men dubbelt så lång tid. 14 dagar långa blödningar och så 14 utan blödningar.. funderar på om jag ska ta ut den eller låta den sitta.

Känner inte av den och trådarna har vandrat in någonstans.

Åh fy, låter inte särskilt kul. 

det blir ingen spiral för min del. mannen väljer att sterilisera sig istället då vi är färdiga med barn :)

Svar på tråden Era erfarenheter av hormonspiral?