• Ebo88

Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL

Anonym (Förstår dig.) skrev 2017-09-13 18:15:56 följande:

Han bestämmer själv hur han vill göra eller inte. Inget jag bestämmer..

Hur han å sitt x bestämmer hur dom gör med sina barn, är inget jag lägger mig i.

Nu fick jag iof barn när det var semester och dom det var mammans tur att ha barnen. Därför fick vi låna dom två dagar innan dom åkte iväg på semester.

När mamman fick barn för några årsen var det inte under semestern och ja, vi hade barnen i några veckor (läs 7v). Dom fick enbart komma dit under lördagar i några timmar, men sen skulle dom tillbad hit.

Som förstagångsföderska tycker jag att få lugn och ro är a&o. Du har ingen aning om vad som väntar, andra gånger har du mer kött på benen..

Om du och din man skulle separera och han skulle skaffa ytterligare ny familj med en kvinna som har samma tankesätt som du har när det gäller hans barn - hur skulle du må i kropp och själ när du vet att barnen åker till en kvinna som inte prioriterar dina barn lika mycket som hennes egna och som inte bryr sig helhjärtat?

Nu kanske du är en bättre styvmamma än du får det att låta förhoppningsvis.

Inget påhopp - bara en fundering från en som har vuxit upp i de förhållanden som dina styvbarn vuxit upp i.
  • Ebo88
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 12:03:32 följande:

Fast de är de facto ett bihang, inga ungar man hade intresserat sig för annars. Sedan är det ju bra om kemin funkar men sånt vet man aldrig i förväg.

Du är ett bihang! Oavsett vad du tycker så har din man ett större band till barnen än vad du någonsin kommer ha. Jag har absolut ingen bra relation till min styvmamma och den är ömsesidig men hon har samtidigt aldrig stått i vägen för att jag och min lillasyster - hennes mamma - ska ha en bra kontakt. Det kanske är så att det ni refererar till "halvsyskon" skulle ha haft en bra kontakt med era - ditt/dina barn om ni ansträngt er lite mer. Man behöver inte som ny kvinna "gilla läget" men var den vuxna förnuftiga människa ni ska vara och låt aldrig barnen komma i kläm. Som sagt , din man kan kapa relationen till dig men aldrig till sina barn. Och gör det heller inte svårt för dem att välja mellan er och deras barn som inte är era.

Könsneutralitet är så viktigt idag men att ordet "halvsysyskon" finns kvar - vad fan är det!? Är barnet kapat på mitten eller rakt av!? Vidrigt ord, vidrigt!

Ts gör som hon vill och det gör ni andra styvmammor/styvpappor också men NI är vuxna och det är ni som är ett bihang och det är ni som ska börja till att bjuda in till en relation. Det är barn vi talar om! Inte direkt ex-svärmor som ska sitta med.
  • Ebo88
    Anonym (Ser inget fel) skrev 2017-09-16 12:27:41 följande:

Alltså så länge inte dottern lider hos mamman, vad är det då för fel?

det är väl inte hela världen att bonusdottern är hos sin mamma lite extra??

Alltså det finns långt mycket värre saker här i världen.

Hoppas mamman ställer upp de 10 dagarna <3

Absolut inget fel, för hon har förklarat hur hon annars ställer upp för barnet men vissa tycker si andra tycker så men när man kallar styvbarn för bihang eller jämför dem med att dem är som "jobbiga grannbarn" då bör man skämmas då man har valt en man/kvinna med barn sen innan och det ända bihang som finns är den nya partnern för ett förhållande har aldrig garanti men relation mellan barn och förälder ska aldrig prövas
  • Ebo88
    Ess skrev 2017-09-16 16:41:36 följande:

Det syftar ju inte på könet utan på att de faktiskt har till hälften olika gener, förutsättningar och släkt.

Nej det är ju det jag menar. Man gör en höna av en fjäder när det kommer till könsfrågor om små barn idag och begrepp som "hen" men ordet "halvsyskon" finns kvar. Vad är du till din man och hans familj? En temporär fru/sambo som han lika lätt kan byta ut igen? Fattar ni inte att det är ord som dessa som kan göra att ditt barn kommer längre ifrån det andra syskonet? Eran inställning ? Min pappa totalförbjöd order "halvsyskon" för vi är fortfarande syskon - hans barn och han ser ingen "halvhet" i det. Vet era män att ni pratar om deras barn såhär eller är det bara något ni kan skriva ut i hemlighet på sociala medier för att ni får medhåll av jämlika! "Klar Kalle ska få leka med dockor och ha rosa kläder och betingas vid hen men min sambos andra barn - bihanget, halvsyskonet kommer ju i nästa vecka för då är sett ju sambos tur". Antingen har era män ingen aning eller så bör dem skämmas som tillåter er att prata och se på deras barn på detta sätt

Bihang och halvsyskon. Usch.
  • Ebo88
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 18:19:30 följande:

Min "man" är inte min man, han är min sambo. Han har inga barn, ta och läs vad jag skriver istället. Jag skrev om mitt ex.

Halvsyskon, lika med en hälft av föräldrar till barnet. Inte konstigt alls.

Jag är ingen styvmamma, det är 15 år sedan jag var det.

Återigen, läs innan du svarar.

Jag svarar utifrån när du levde med din exman, som hade barn sedan tidigare. Kan faktist inte låta bli att undra ändå att när du var styvmamma så kan det lika gärna vart din attityd som gjorde att ditt/dina barn inte har någon kontakt med sin//sina syskon. Hur kan en inte vilja att ens barn ska ha kontakt med sina syskon? Vi är 5 syskon där alla har gemensam pappa. Våra två äldsta syskon har en mamma, jag och vår lillebror har en mamma och den yngsta har en. Jag och vår lillebror bor i Västerås med vår mamma. Resterande i Örebro. Det är 22år mellan yngsta och äldsta. Våra föräldrar har gjort allt i sin malt för att vi ska ha den underbara fantastiska relation vi har med varandra och vi alla barn är supertajta. Jag tror inga barn väljer att Inter ha kontakt med sitt syskon utan blir påverkade. Vi har aldrig hört ordet halvsyskon yttras iinom vår familj.

Som nämnt tidigare - ts gör som hon vill och folk i liknande situation. Men just ordet "bihang", "är som grannens barn" och "halvsyskon".. i mina öron är det skällsord och betraktas som något fult för jag personligen tar illa vid mig att bara för att vi har olika mammor så är vi inte halvor för det. För det har dem sätt till.
Svar på tråden Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL