• Earthdancer

För snabb viktupogång, allmänt trött och deppig

Urk, kom just från dagens rådgivningsbesök och idag känns det lite jobbigare än efter rul sist där de bara pratade om hur bra allt såg ut.

Allt bra med babyn även nu men mitt hb kraschar så nu blir det järntabletter.

Bm tyckte även jag gått upp för snabbt nu, från 57,6 till 62,4 kg på 4 veckor. Någon annan som gått upp "för mycket"? Har gått upp totalt strax under 9 kg sedan inskrivning nu, är i v 24.

Blir sockerbelastning om två veckor för att utesluta graviditetsdiabetes (både pga ålder, över 25, och vikten nu då)...

Annars var väl resten bra men känner mig bara så trött och depp just nu. Fick numret till en kurator ifall jag vill prata med någon men känner nu inte att jag behöver det, då jag "vet" vad problemet är. Ett missfall från tidigare i år spökar än, + omfattande husrenovering och en allmän känsla av att inte riktigt orkar vara mig själv just nu.

Samtidigt får man ju lite dåligt samvete över att man inte bara går omkring på rosenskimrande moln hela tiden med nyköpt hus och barn på väg, okej jobb och så.

Blev långt det här nu men ville skriva av mig lite!

• Svar på tråden För snabb viktupogång, allmänt trött och deppig
  • Anonym (Mia)

Jag gjorde det. Bm missade att jag hade havandeskapsförgiftning... höll på att sluta illa.

• Earthdancer
    Anonym (Mia) skrev 2017-09-12 13:31:50 följande:

Jag gjorde det. Bm missade att jag hade havandeskapsförgiftning... höll på att sluta illa.

Ojdå, tur det gick väl då i alla fall! Mitt blodtryck är i alla fall i princip icke-existerande (har alltid varit) och urinprovet idag såg också bra ut så det hoppas jag ju det inte är!
  • Anonym (Mia)

Bra att de tar urinprov. Jag hade inte särskilt högt blodtryck heller men brukar också ha väldigt lågt.

Earthdancer skrev 2017-09-12 14:04:30 följande:

Ojdå, tur det gick väl då i alla fall! Mitt blodtryck är i alla fall i princip icke-existerande (har alltid varit) och urinprovet idag såg också bra ut så det hoppas jag ju det inte är!

• mrshudson75

Jag tycker du har en normal viktuppgång. Låter inte alls som farligt mycket utan helt i sin ordning, särskilt som du hade en ganska låg startvikt.

Men givetvis bra att göra sockerbelastning om oro finns men låter helt normalt i mina öron så skulle inte vara orolig om jag var du

• Earthdancer
    mrshudson75 skrev 2017-09-12 18:52:20 följande:

Jag tycker du har en normal viktuppgång. Låter inte alls som farligt mycket utan helt i sin ordning, särskilt som du hade en ganska låg startvikt.

Men givetvis bra att göra sockerbelastning om oro finns men låter helt normalt i mina öron så skulle inte vara orolig om jag var du

Jag är bara jag skrev 2017-09-12 20:26:02 följande:

8 kg v.22 låg jag på. Blev 10 till, men ett ner på slutet. Så normalt enligt mig.

Tack för lugnande ord! Känns bättre nu än tidigare idag. :)
  • Mysan1

Jag har också gått upp 9kg sedan inskrivning. Från 70kg-79kg. Innan jag blev gravid vägde jag 65kg. Så totalt redan 14kg. Är i v.26 idag.

Ska till bm imorgon så får se vad hon säger. Har varit sjukt nojig då jag vet att jag går upp väldigt fort i vikt o det känns som om jag inte kan göra något åt det. Tränar så gott det går och äter för att inte svimma o må illa. Känner mig dock tung o tjock och nu foglossning.

Kände igen mig i din historia. Blir verkligen deppig om ja får höra som du imorgon. Har också ett missfall bakom mig i våras o sen blödning under nuvarande graviditet så orkar inte med mer oro o känsla av misslyckande

• Earthdancer
    Mysan1 skrev 2017-09-12 21:48:22 följande:

Jag har också gått upp 9kg sedan inskrivning. Från 70kg-79kg. Innan jag blev gravid vägde jag 65kg. Så totalt redan 14kg. Är i v.26 idag.

Ska till bm imorgon så får se vad hon säger. Har varit sjukt nojig då jag vet att jag går upp väldigt fort i vikt o det känns som om jag inte kan göra något åt det. Tränar så gott det går och äter för att inte svimma o må illa. Känner mig dock tung o tjock och nu foglossning.

Kände igen mig i din historia. Blir verkligen deppig om ja får höra som du imorgon. Har också ett missfall bakom mig i våras o sen blödning under nuvarande graviditet så orkar inte med mer oro o känsla av misslyckande

Lycka till på rådgivningen och med resten av graviditeten! Låter ju som du försöker hålla igång ändå, och vad mer kan man begära av en gravid? Vi är inte misslyckade för att vi haft missfall och ökar snabbt i vikt - kan jag såhär ett dygn senare logiskt tänka! Igår var en tyngre dag, men sådana är vi ju också tillåtna att ha. Allt Är inte en dans på rosor och det är okej att vara låg mellan varven <3
  • Jsv17

Det låter ju helt normalt det där. Jag fick göra glukosbelastning, pga högt BMI från början, fick lite dåliga värden och diagnosen "nedsatt glukostolerans" innebär att jag får testa socker hemma, får lite extra tul och så, så bebisen inte blir för stor, men ingen egentlig fara, kan sluta med en igångsättning om det skulle vara så att han blir för stor.

Alla kroppar är olika, även vid graviditet, bra att de vill ha koll, men känns som att de tagit upp det med dig på ett klumpigt sätt. Om jag jämför med folk runtomkring mig så verkar din viktuppgång normal, och hur som helst de kan sitta med sina diagram och statistik, och säga hur mycket man ska gå upp, du är en individ, och din kropp skapar en människa, du är fantastiskt som tar dig igenom detta och din kropp är fantastisk som gör detta underbara jobbet, strunta i siffror på vågen, och klumpiga bm, heja dig

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Taskigt

Jag har gått upp strax under 3 kg och är nu i v. 20. Den senaste veckan har jag gått upp 1 kg så jag antar att det är nu vikten börjar gå uppåt ordentligt. Även om jag är 22 år kommer jag få gå på sockerbelastning eftersom mitt bmi ligger strax över medel (?), väger nu 75 kg på mina 170 cm. Kändes taskigt att höra att man är nästintill överviktigt, vilket jag vet att jag inte är (styrketränat många år och har en hel del muskler, även lite fett runt rumpan ;) ), men en lättnad av gå på sockerbelastningen ändå.

• Rojin jan kader

Jag har gått upp 8 kg från 58 till 66 är i vecka 24(23+6)

• alade

Jag gick upp lite de första 18 veckorna, nåt enstaka kg, men sen dess har jag gått upp 1 kg/vecka ungefär. V 25 nu och + 8 kg.

Det sjuka är att jag åt väldigt mycket mer (typ dubbelt så mycket) i första trimestern, medan jag ökar som mest nu när jag äter ungefär som innan graviditeten.

• Anonym (4an)

Men hur i hela friden kan de tycka att det är mycket?? Jag tycker inte de alls. Man går upp mer vissa veckor och inland samlar man vatten.. Jag gick upp över 30 kilo med min första, ingen som sa el påpekade de förutom jag..

Nu är jag i v. 11 och har gått upp 8kg. Jättebra tyckte barnmorskan........ ????

• 2018

Jag har gått upp 5kg och är i vecka 17, är det mycket? Vägde 49 vid invägningen och är 1.58 lång

Svar på tråden För snabb viktupogång, allmänt trött och deppig