Inlägg från: jag är den jag är |Visa alla inlägg
  • jag är den jag är

Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 11:58:13 följande:
    Snälla Ts, vad menar du att "fröken" har gjort för stora och allvarliga fel att du anser att det rättfärdigar att din dotter skolkat största delen av ett helt läsår.

Hur menar du att det är skolans ansvar att få henne att trivas?

Att en lärare är bestämd och inte tillåter slams på lektioner är något som jag som förälder uppmuntrar. Hur mycket uppmärksamhet anser du att läraren ska lägga på just ditt barn per lektion?

Hur i hela friden kan ni ha låtit detta gå så långt?
    Vart i hela friden ser du att ts skrivit att problemet är att "läraren är bestämd och inte tillåter slams"?
    Det har jag inte sett någonstans, så det vet vi ju inget om.

Det står att läraren är sträng och att ts dotter upplever att läraren inte ser henne.
    Jag tänker att det möjligen kan innebära att läraren är sträng och ev. har fullt upp med de elever som hörs och syns mest, och därför kommer de andra eleverna i skymundan. Men det är bara min tanke, och absolut inget jag vet med säkerhet.

En bra lärare bör se och bekräfta ALLA sina elever. Ja, jag inser att det kan vara svårt i dagens skola.
    Men i det fallet ligger ju ändå felet i skolan och inte hos ts som förälder. Det finns ju inget ts kan göra för att hennes dotter ska må bra, bli sedd och bekräftad i skolan.

Du skriver vidare att ts rättfärdigar skolk. Inte heller det kan jag se.
    Tvärtom så läser jag om en förälder som vänder ut och in på sig själv och söker all hjälp hon kan för att få dottern att må bra igen och återvända till skolan.

• jag är den jag är
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 12:41:46 följande:
    Ts skriver rakt ut att det är pga dotterns känsla av att ingen bryr sig om henne som hon vägrar att gå till skolan. Ts accepterar att dottern sitter hemma. Vi har skolplikt i landet och den gäller även Ts dotter.
    Jag märker att du tolkar allt som det passar dig. En tråkig egenskap hos en vuxen person....

Hur du än vrider och vänder på det så har ts fortfarande INTE skrivit att dotterns ovilja att gå till skolan beror på att "läraren är sträng och inte tillåter slams".

Nej, hon skriver - precis som du säger ovan - att dottern har en känsla av att ingen bryr sig. Kanske en känsla av att inte vara sedd.

Och där har du kärnan i det jag skrev i mitt första inlägg. ALLA elever har enlig skolverket rätt att bli sedda och bekräftade i skolan. Klarar inte läraren av det så måste något göras.
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 13:12:40 följande:
    Ts ska se till att få dottern till skolan. Eftersom hon inte klarar av det själv så kan socialtjänsten hjälpa till. Barn får inte bestämma att de inte ska gå i skolan. Så då är det bra att socialtjänsten kopplas in och har möjlighet att på olika sätt försöka uppmana flickan att gå till skolan. Vad som än krävs så kommer flickan att gå i skolan.

Naturligtvis måste ts dotter gå i skolan! Det tror jag inte att någon har argumenterat emot.
    Men vad som helt verkar gå över ditt huvud är att ts dotter också har rätt att må bra i skolan.
    Att ta henne till skolan med tvång kan givetvis vara en kortsiktig lösning, men det löser knappast själva grundproblemet, eller hur?

Försök att se hela bilden.
  • jag är den jag är
    Vargaflickan skrev 2017-09-14 19:52:48 följande:

Ännu en curlingförälder som låter sin unge göra som de vill...

Åh, så tröttsamt!

Så fort någon inte följer de normer som passar en själv så kastar man ur sig ord som "curlingförälder" eller "white trash" eller annat trams. Så tröttsamt!
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?