• Nillan83

Sjukskrivning?

Hej.

Jag blev diagnostiserad med endometrios 2009. Då opererade jag bort en stor chokladcysta och brände bort endohärdar. Jag har varit nästan helt symptom sedan dess (hade hormonspiral från 2009 - 2012.

I vintras började jag få oregelbundna mensblödningar och började få mer mensvärk än tidigare. Nu har jag så ont att jag får sjukanmäla mig från jobbet de dagar det är som värst och jag knappt kan stå på benen. Jag har inte sagt till min arbetsgivare att jag har endometrios ännu men jag måste göra det snart för de börjar nog undrar varför jag varit borta så mycket. De dagar jag är på benen och är på jobbet har jag svårt att koncentrera mig på jobbet. Jag är trött, extremt trött och har ont även på mina "bra" dagar.

Var hos gyn idag jag hade en liten 2 cm cysta på min högra äggstock. Först tyckte han att jag bara skulle sätta in en hormonspiral för att stoppa min mensblödning. Efter jag med gråten i halsen försökte förklara hur ont jag har undrade han om jag vill operera bort den och bränna bort härdar JA det vill jag ju självklart! Så i November titthålsoperation. Han sa att jag skulle ta 3 st diklofenak (har 50 mg på recept mot min migrän)samt 4 st Alvedon per dag för smärtlindring.

Kan man fråga sin läkaren om sjukskrivning tills de tagit bort cystan och härdarna?

Känns som man behöver en Plan B om smärtlindringen inte fungerar det blir värre eller om orken/koncentrationsförmågan blir sämre.

Detta blev ett längre inlägg än vad jag trodde men behövde skriva av mig lite.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Sjukskrivning?
  • Långbenopluto

Vad har du för jobb?

Du kan även ansöka om högriskskydd från försäkringskassan som innebär att FK står för all sjuklön samt att du inte får en enda karensdag.  Då slipper arbetsgivaren bli lidande på den biten.

• Nillan83

Jag jobbar i matvarubutik så det är mycket lyft gång och stående som gäller.

Det ska jag kolla upp, tack :)

Svar på tråden Sjukskrivning?