• elindqvist

varför händer det inget?

Hej alla!
    Känner mej så deprimerad och ledsen!
    Jag och min sambo har försökt ett tag nu att bli gravid! Har kört med CB ägglossningstester och nu testar vi med CB monitor! Jag tar vitaminer och folsyra! Men det händer ingenting!
    Denna månaden har jag inte ens ägglossning tydligen:(
    Jag skulle ha haft ägglosning den 7:e!
    Har börjat få lite värk i magen men LH värdena lyser med sin frånvaro!
    Mina nära o kära säger hela tiden om att man inte ska planera graviditet eller gå o tänka på det för det händer det inte! Men är det så lätt?! Finns det någon annan här inne som har samma bekymmer! Vill gärna ha någon att dela tankar och känslor med!

• Svar på tråden varför händer det inget?
  • Jag är bara jag

Vad är  "ett tag"? Dryga året är ju normalt och efter det får man söka hjälp. Nästa gång dina bekanta kommer med såna där idiotpåståenden så kontra med hur dina tankar skulle kunna påverka slemhinnans tjocklek, äggledarpassagen, äggets kvalitet och dessutom spermiernas kvalitet! Det är ju allt det som avgör huruvida man blir gravid. Mest av allt äggets kvalitet. Stress över att inte bli gravid kan inte påverka ett jota! Då skulle ju ingen lyckas som försökt mer än ett halvår för redan då börjar ju de flesta känna sig lite stressade.

• Flöjthumla

Om du äter vanlig, bra mat så påverkar inte folsyra och vitamintillskott dina chanser att bli gravid, vad jag vet. Men folsyran minskar risken för att barnet får ryggmärgsbråck.

Som redan frågats undrar jag hur länge ni har försökt.

Jag förstår att det känns tungt och med så märkliga kommentarer från omgivningen blir det ju knappast bättre.

• Flöjthumla

Kom på också: kvinnan ska inte äta Ipren och mannen bör undvika riktigt varma bad och annat som värmer upp pungen en massa. Och så motionera och vara normalviktig (båda två) är annat som tydligen ska öka chanserna. Men det här känner ni säkert redan till.

• elindqvist
    Jag är bara jag skrev 2017-09-13 20:13:45 följande:

Vad är  "ett tag"? Dryga året är ju normalt och efter det får man söka hjälp. Nästa gång dina bekanta kommer med såna där idiotpåståenden så kontra med hur dina tankar skulle kunna påverka slemhinnans tjocklek, äggledarpassagen, äggets kvalitet och dessutom spermiernas kvalitet! Det är ju allt det som avgör huruvida man blir gravid. Mest av allt äggets kvalitet. Stress över att inte bli gravid kan inte påverka ett jota! Då skulle ju ingen lyckas som försökt mer än ett halvår för redan då börjar ju de flesta känna sig lite stressade.

Denna månaden skulle vara vårt sjunde försök. Men nu har ju äl uteblivit..känns tråkigt!

Du har sååå rätt! Hur fasen skulle det påverka kroppen!?
    Händer det inget så söker vi hjälp i maj nästa år! Men vi får hålla tummarna :)
  • elindqvist
    Flöjthumla skrev 2017-09-13 20:17:21 följande:

Om du äter vanlig, bra mat så påverkar inte folsyra och vitamintillskott dina chanser att bli gravid, vad jag vet. Men folsyran minskar risken för att barnet får ryggmärgsbråck.

Som redan frågats undrar jag hur länge ni har försökt.

Jag förstår att det känns tungt och med så märkliga kommentarer från omgivningen blir det ju knappast bättre.

Ja det gör en ju ännu mer stressad för då ska man försöka o sluta tänka på det!
    Men som Jag är bara jag skrev att det kan ju inte påverka äggets kvalitet mm.
  • Flöjthumla
    elindqvist skrev 2017-09-13 20:34:02 följande:

Ja det gör en ju ännu mer stressad för då ska man försöka o sluta tänka på det!

Men som Jag är bara jag skrev att det kan ju inte påverka äggets kvalitet mm.

Precis, så är det ju. Jag hoppas att det snart går vägen för er!
  • XAHHA92
    elindqvist skrev 2017-09-13 20:08:41 följande:

Hej alla!
    Känner mej så deprimerad och ledsen!
    Jag och min sambo har försökt ett tag nu att bli gravid! Har kört med CB ägglossningstester och nu testar vi med CB monitor! Jag tar vitaminer och folsyra! Men det händer ingenting!
    Denna månaden har jag inte ens ägglossning tydligen:(
    Jag skulle ha haft ägglosning den 7:e!
    Har börjat få lite värk i magen men LH värdena lyser med sin frånvaro!
    Mina nära o kära säger hela tiden om att man inte ska planera graviditet eller gå o tänka på det för det händer det inte! Men är det så lätt?! Finns det någon annan här inne som har samma bekymmer! Vill gärna ha någon att dela tankar och känslor med!

Om du "bara" är på försök 7 så är mitt tips att inte bli deppig redan nu. Som någon här skrev innan så är det normalt att det kan ta ett år innan det tar sig.
    Jag och min sambo har försökt i 17 månader nu och tänker jag tillbaka på alla de månader vi försökt så ångrar jag att jag mådde så dåligt så tidigt för att det inte tog sig.
    Jag vet att det är tufft och ja man tänker på det hela tiden.
    Men försök ha roligt med din sambo, njut av sexet och försök undvika att ha schemalagt sex!
    Lycka till! :)
  • Jag är bara jag

Negativa äl-tester är inget bevis på utebliven äl likaväl som positiva äl-tester är bevis på äl. Egentligen vet man först när mensen kommer ifall man hade äl. Enligt lutealfas_=äl. Mens hipp som happ= mest troligt ingen äl.

• Milou3

Undertiden man väntar på ett plus så kan man roa sig med att googla just "öka fertiliteten" och kanske hoppa på Rosenrot eller bidrottningsgele? Eller be mannen äta zink. Gå över till koffeinfritt kaffe eller rådet jag såg i en annan tråd nyss - ta en tablett mot svamp.

Eller så fortsätter ni bara försöka :) utan några extra vitaminer. Har själv kämpat ett år nu ganska exakt.

Skam den som ger sig ;)

• Jag är bara jag
    Milou3 skrev 2017-09-13 22:28:59 följande:
    Undertiden man väntar på ett plus så kan man roa sig med att googla just "öka fertiliteten" och kanske hoppa på Rosenrot eller bidrottningsgele? Eller be mannen äta zink. Gå över till koffeinfritt kaffe eller rådet jag såg i en annan tråd nyss - ta en tablett mot svamp.
    Eller så fortsätter ni bara försöka :) utan några extra vitaminer. Har själv kämpat ett år nu ganska exakt.
    Skam den som ger sig ;)
    99,99% av alla såna råd är verkningslösa om man verkligen är infertil. Och fertil också för den delen för då blir man ju gravid hur man än gör. Zink för män funkar enbart i kombination med folsyra och båda ska vara i riktigt höga doser. Ska bara tas till vid konstaterade få eller dåliga spermier. Om nåt av allt det där funkade hade de gjorts om till fertilitetshöjande mediciner och skrivits ut och rekommenderats av läkare. Istället fnyser läkarna åt alla knäppa saker kvinnor gör som sägs göra dom lättare gravid när det finns noll vetenskap bakom. Men visst, även jag provade r.r några cykler. Man blir desperat efter några år. Men efter ytterligare några infertila år fattar man ju att sånt inte funkar... Koffein ökar risken för m.f enligt vissa studier så som gravid bör det undvikas. Bäst är att söka hjälp om det passerat året. Inte säkert nåt är fel eller jättefel, men då vet man och kan få hjälp.
  • Milou3
    Jag är bara jag skrev 2017-09-13 22:36:34 följande:

99,99% av alla såna råd är verkningslösa om man verkligen är infertil. Och fertil också för den delen för då blir man ju gravid hur man än gör. Zink för män funkar enbart i kombination med folsyra och båda ska vara i riktigt höga doser. Ska bara tas till vid konstaterade få eller dåliga spermier. Om nåt av allt det där funkade hade de gjorts om till fertilitetshöjande mediciner och skrivits ut och rekommenderats av läkare. Istället fnyser läkarna åt alla knäppa saker kvinnor gör som sägs göra dom lättare gravid när det finns noll vetenskap bakom. Men visst, även jag provade r.r några cykler. Man blir desperat efter några år. Men efter ytterligare några infertila år fattar man ju att sånt inte funkar... Koffein ökar risken för m.f enligt vissa studier så som gravid bör det undvikas. Bäst är att söka hjälp om det passerat året. Inte säkert nåt är fel eller jättefel, men då vet man och kan få hjälp.

Orkar knappt kommentera men du har rätt mycket fel i det du skriver tyvärr. Det finns inte pengar att tjäna på sånt som är naturligt så som zink och Rosenrot så därför görs det inte tillräcklig forskning på det. Och nej extra zink ska inte alls tas enbart vid för få spermier! Jag blir helt stum.

Jag förstår att du känner dig ledsen och uppgiven om du försökt i flera år. Och Rosenrot funkar säkert inte för alla men det har funkat för många!
  • AnnaSthlm

Lugn i båten. Sätt en mental gräns på ett år och bestäm dig för att inte oroa dig fram tills dess. Skulle inget ha hänt då bokar du tid för en utredning för både dig och mannen. Det finns för övrigt test att köpa receptfritt för att testa spermakvalitet.

• Jag är bara jag
    Milou3 skrev 2017-09-14 06:53:19 följande:
    Orkar knappt kommentera men du har rätt mycket fel i det du skriver tyvärr. Det finns inte pengar att tjäna på sånt som är naturligt så som zink och Rosenrot så därför görs det inte tillräcklig forskning på det. Och nej extra zink ska inte alls tas enbart vid för få spermier! Jag blir helt stum.
    Jag förstår att du känner dig ledsen och uppgiven om du försökt i flera år. Och Rosenrot funkar säkert inte för alla men det har funkat för många!
    Jaha,, nu är jag korkad också !! TACK så jävla mycket att du helt ignorerar ALLT jag läst, hört och erfarit under de 10 år vi försökte få barn! Inkl. all läkares kunskap jag frågat efter alla år. Och dina belägg är.. ? Myter antar jag som alla andra som går på allt dravel som skrivs! Här försöker man hjälpa folk och så kommer du och påstår motsatsen. Läkarna skrattar åt såna som dig, vet du det?! Det finns INGA vetenskapliga bevis för att nåt hälsokostpiller funkar. Är man infertil så hjälper de inte. Punkt. Min privata läkare har 40 års erfarenhet av infertilitet, men du vet bättre?! Jag orkar faktiskt inte med såna som du. Och jag tolererar INTE NÅNSIN sånt här bemötande efter allt jag varit med om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Milou3
    Jag är bara jag skrev 2017-09-15 18:12:52 följande:

Jaha,, nu är jag korkad också !! TACK så jävla mycket att du helt ignorerar ALLT jag läst, hört och erfarit under de 10 år vi försökte få barn! Inkl. all läkares kunskap jag frågat efter alla år. Och dina belägg är.. ? Myter antar jag som alla andra som går på allt dravel som skrivs! Här försöker man hjälpa folk och så kommer du och påstår motsatsen. Läkarna skrattar åt såna som dig, vet du det?! Det finns INGA vetenskapliga bevis för att nåt hälsokostpiller funkar. Är man infertil så hjälper de inte. Punkt. Min privata läkare har 40 års erfarenhet av infertilitet, men du vet bättre?! Jag orkar faktiskt inte med såna som du. Och jag tolererar INTE NÅNSIN sånt här bemötande efter allt jag varit med om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kan nog inte förstå HUR frustrerande det måste kännas att försökt få barn i tio år. Men jag har all förståelse att du känner dig bitter, arg och alla andra jobbiga känslor. Beklagar verkligen.

Men det jag menade, för att förtydliga, är att allt detta med fertilitet och hälsokost och vitaminer inte behöver vara så svart eller vit. Det jag pratade om var heller ingen bot på total infertilitet. Vilket antagligen inte är fallet för elindqvist.

Jag önskar dig allt gott i livet och det var verkligen inte meningen att göra dig upprörd.
Svar på tråden varför händer det inget?