Inlägg från: Jessyelina |Visa alla inlägg
  • Jessyelina

Dagisbarn på 70-80 talet?

jag var dagisbarn på det glada 80 talets början.
    Började smått tänka på konstiga saker som hände där.
    Tillexempel när vi var till någon strand på sommaren så var alla barnen nakna oavsett ålder. Det skulle INTE gå idag.

Sen kommer jag ihåg att vi var JÄTTERÄDDA för att borsta tänderna efter maten för att vattnet kunde vara "Tjernobyl".

Toaletterna på mitt dagis var unisex och hande inga dörrar utan byxa -formade draperier som var helt öppna i mitten.

vet inte hur det är nu men jag minns att man inte ville gå på toa för att det kunde kommain någon av de busiga killarna och titta på en.

Någon annan som har kosntiga saker att berätta från denn tid?

• Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?
  • Jessyelina

Vi måste be bordsbön också innan vi började äta. Och vår dagistant blev hysterisk om inte ALLA barnen ville sova samtidigt för när hon studerade till barnträdgårdslärare så stod det minsann att alla barna sover mellan 12 och ett på dagen... inte kanske helt tidstypiskt men stört...

• Jessyelina

inget ont om det men är det så NU? tror inte det för nu är det ju pedofilvarning om någon man söker jobb på dagis dierkt

• Jessyelina

haha. mina dagistanter var också från finland de hetter INTE tanter utan BAAAARNträdgåååårds LÄRARE med betoning på de stora bokstäverna....

Det med att alla hade en egen tandbortse i eget glas med namn fast ingen kunde läsa minns jag... så det va rätt ofta man tog fel :P

• Jessyelina

BTL är deras fiiina finlanndssvenska ord för dagistant... men ve dig om du säger det högt. dagistant alltså :)

• Jessyelina

ja just de. sen drog ALLTId BTL:arna i strumpbyxorna uppe i linningen så man lättade från marken och det skar in i grenen... Vet inte verför men de kanske inte tyckte om gällivarehäng :)

Vi hade alltid trolldeg och lagade massa saker med gips. gips va nog BTL´s favoritmaterial.

Sen hade vi en snickarfarbror som va min farfar som kom o lagade barkbåtar o sånt me oss. det va kul...

mindre kul var en kantor eller nån annan gubbe från kyrkan som kom och sjöng Måne och sol och jesus älskar alla barnen och det va en gång i veckan så fick man välja instrument som triangel eller gurka eller taktpinnar...
    Sen fanns det en liten trumma men den vågade jag aldrig ta för det va alltid dom tuffa stora barnen som tog den först

• Jessyelina

sen va det jättepop på mitt dagis iallfall att sjunga fader abraham. och leka trasiga telefonen och smakleken. man skulle gissa vad man smakade på.
    och russinleken... Tror det va att man skulle ha en bild på nånting där det låg en massa russin och svarade man rätt vad dom tog bort från bilden fick man ett russin. iallfall gillade jag INTE russsin så ajg kan ha blandat me nåt annat...

• Jessyelina

alltså sjuk pedagogik :)
    sen hade vi nån konstig lek där man skulle samla ihop kläder från kapprummet och lägga i en påse så fick amn känna o gissa materialet...

Mitt dagis va jättebrunt och orange minns jag och så var det as-fula gardiner med kossor på så var det grönt tyg o äppelträd eller nåt.
    Sen hade vi ett kudd-rum, ett läs-rum där man fick vara ibland.
    om man smet ut från vilan så satt alltid tanterna o fikade.

• Jessyelina

jag började när jag va tre och sen var det väl anda tills förskolan när man va sex och sen iväg till skolan....

Vi hade inga avdelningar för jag bodde i enl liten kommun, man kunde inte välja vart man skulle gå det fanns bara Nyckelpigan.

Sen gick min bror på samma dagis han är född -85 och de hade inte ändrat någonting alls inte bytt gardiner eller något :)
    sen byggde de ett nytt snyggt luxurious dagis med torn o så. men det fick vi aldrig upleva :(

Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?