• Scruffy

Mer oregelbuden mens - förstadie till klimakteriet?

Har börjat undra om jag närmar mig klimakteriet, eller kommit in i något förstadie.
    Slutade med p-piller 2001. Så biverkningar efter preventivmedel är uteslutet.

Har alltid haft regelbunden mens med 28 dagars mellanrum. Då jag är klar med barn så tänker jag inte så mycket på datum när jag får mens utan tar det som det kommer. Reagerade första fången i våras att nu var det längre sedan sist, och har sedan dess börjat skriva upp datum.

Jag har haft 32, 24, 27, 29, 30, 29 och nu 23 dagars cykler.

Funderade i våras på att jag upplevdes att jag svettades mer. Har alltid varit mycket svår- svettad person. Fotsvett har jag mer nu..

Annars känner jag mig precis som vanlig.Har dock märkt i år att jag har svårt att gå ned i vikt trots bra mat och motion. Jag är idag 44 år. Fick mens när jag fyllt 12.

• Svar på tråden Mer oregelbuden mens - förstadie till klimakteriet?
  • Anonym (Pella)

Så är det nog! Jag är 43 och har precis insett det samma!
    Har nog egentligen hållit på det senaste året med oregelbunden mens och nattliga svettningar fast jag inte har reagerat på det tidigare att det kunde vara klimakteriet (jag som är så UNG liksom.. Flört).
    Det tråkiga för min del är att mensen kommer tätare (ca 20-23 dagar emellan) och håller på längre än vanligt.. Känns ju mer logiskt att det borde vara tvärtom eftersom det är något som ska upphöra, men tydligen normalt!

• Scruffy

Jag upplever ingen skillnads på blödningarna. Ungefär lika mycket och håller på ungefär lika länge. 

• Anonym (bm)

En blödning som återkommer varje månad är regelbunden. Några dagar hit eller dit gör ingen skillnad, det är så det ser ut. När sin mens uteblivit helt under ca 6 mån kan man kolla upp det!

• Anonym (12345)
    Anonym (Pella) skrev 2017-09-14 13:43:20 följande:

Så är det nog! Jag är 43 och har precis insett det samma!

Har nog egentligen hållit på det senaste året med oregelbunden mens och nattliga svettningar fast jag inte har reagerat på det tidigare att det kunde vara klimakteriet (jag som är så UNG liksom.. ).

Det tråkiga för min del är att mensen kommer tätare (ca 20-23 dagar emellan) och håller på längre än vanligt.. Känns ju mer logiskt att det borde vara tvärtom eftersom det är något som ska upphöra, men tydligen normalt!

Min cykel blev först kortare (men bara ett par dagar) sen blev den successivt längre och längre tills den försvann. Det är nog väldigt olika....
  • EnAnonumius
    Anonym (bm) skrev 2017-09-14 16:26:29 följande:
    En blödning som återkommer varje månad är regelbunden. Några dagar hit eller dit gör ingen skillnad, det är så det ser ut. När sin mens uteblivit helt under ca 6 mån kan man kolla upp det!
    Har man haft mensen som en klocka med 28 dagars mellanrum så har man regelbunden mens. Då regelbunden mens har samma antal dagar på en cykel.

Nu har inte TS regelbunden mens.
    TS menscykel växlar ju antalet dagar och då får ibland tätare blödningar och ibland glesare mellan blödningarna.
    Det räknas som just oregelbunden mens, då menscykelns längd variera från månad till månad.

En av anledningarna till att man KAN få oregelbunden mens är just klimakteriet. Så ja TS fråga är helt valid. Och nej man behöver inte "vänta" i sex månader för att kolla upp det. Så som det ser ut nu för TS, i kombination med hennes menscykel historik så kan hon kalla upp det redan nu om hon är på väg in i klimakteriet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (bm)

Nej, så är det inte. En månaktig blödning räkans som regelbunden, även om cykeln varierar. Första mensfasen varierar fram till ÄL, medan den sista fasen (lutealfas) alltid är ca 14-16 dagar.

• Anonym (bm)
    EnAnonumius skrev 2017-09-14 18:54:25 följande:
    Har man haft mensen som en klocka med 28 dagars mellanrum så har man regelbunden mens. Då regelbunden mens har samma antal dagar på en cykel.

TS menscykel växlar ju antalet dagar och då får ibland tätare blödningar och ibland glesare mellan blödningarna.
    Det räknas som just oregelbunden mens, då menscykelns längd variera från månad till månad.

En av anledningarna till att man KAN få oregelbunden mens är just klimakteriet. Så ja TS fråga är helt valid. Och nej man behöver inte "vänta" i sex månader för att kolla upp det. Så som det ser ut nu för TS, i kombination med hennes menscykel historik så kan hon kalla upp det redan nu om hon är på väg in i klimakteriet.
    Du kan aldrig ta hormonprover för att se om du är i klimakteriet, eftersom olika hormoner varierar över cykeln, olika dagar, olika månader. Det är FSH man testar. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (bm) skrev 2017-09-14 21:59:28 följande:

Nej, så är det inte. En månaktig blödning räkans som regelbunden, även om cykeln varierar. Första mensfasen varierar fram till ÄL, medan den sista fasen (lutealfas) alltid är ca 14-16 dagar.

EnAnonumius skrev 2017-09-14 18:54:25 följande:

4 dagars variation räknas som regelbunden. Står på till exempel 1177 vårdguiden.

Sen är det väl knappast intressant för TS vad som räknas som oregelbunden. TS mens är mer oregelbunden än den varit tidigare och man behöver knappast vara Einstein för att gissa att det beror på åldern. Helt normalt. Så svaret på hennes fråga är ja, sannolikt, särskilt som hon har svettningar också.
  • Anonym (mor)

Min menscykel blev väldigt oregelbunden och ibland fick jag en liten blödning och ibland en REJÄLT  långvarig. Hade ett katastrofalt blodvärde en period MEN det gick om sig. Har INTE svettats eller gått upp i vikt. Jag är året-runt-joggare sedan många år och jag tror att jag mått så bra pga träningen. (är 62)

• EnAnonumius
    Anonym (12345) skrev 2017-09-15 05:32:45 följande:
    4 dagars variation räknas som regelbunden. Står på till exempel 1177 vårdguiden.

Sen är det väl knappast intressant för TS vad som räknas som oregelbunden. TS mens är mer oregelbunden än den varit tidigare och man behöver knappast vara Einstein för att gissa att det beror på åldern. Helt normalt. Så svaret på hennes fråga är ja, sannolikt, särskilt som hon har svettningar också.
    Varför citera du mig och skriver mer eller mindre samma sak som jag gör (sista stycket) fast lite annorlunda formulerat?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (12345)
    EnAnonumius skrev 2017-09-16 08:57:01 följande:

Varför citera du mig och skriver mer eller mindre samma sak som jag gör (sista stycket) fast lite annorlunda formulerat?

Vadå? Du har ju rätt. Vad är problemet, varför får jag inte citera dig? Någon annan i tråden skrev att hon har regelbundet och det har hon inte eftersom det diffar 6 dagar mellan vissa cykler.
  • Anonym (12345)
    EnAnonumius skrev 2017-09-16 08:57:01 följande:

Vadå? Du har ju rätt. Vad är problemet, varför får jag inte citera dig? Någon annan i tråden skrev att hon har regelbundet och det har hon inte eftersom det diffar 6 dagar mellan vissa cykler.
Svar på tråden Mer oregelbuden mens - förstadie till klimakteriet?