• Anonym (?)

Hur många procent i avkastning per år vill ni ha?

Hur många procent i avkastning siktar ni på? Alltså avkastning exkl. ev. utdelningar. Undrar också om ni har någon strategi och t.ex. säljer aktien när den inte ger en viss avkastning. 

• Svar på tråden Hur många procent i avkastning per år vill ni ha?
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 15:57:34 följande:

Hur många procent i avkastning siktar ni på? Alltså avkastning exkl. ev. utdelningar. Undrar också om ni har någon strategi och t.ex. säljer aktien när den inte ger en viss avkastning. 

På vilket tidsperspektiv och på portfölj eller aktienivå?

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2017-09-14 15:59:13 följande:
    På vilket tidsperspektiv och på portfölj eller aktienivå?
    Ja, förlåt, såg att jag missat att skriva detta. Det är i en portfölj med aktier eller aktier och fonder, inte bara en enda aktie alltså. Och långsiktigt sparande, 20-30 år. Det behöver inte vara per år förresten, är bara nyfiken hur folk tänker och gör när aktierna inte uppfyller kraven över en viss tid. 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 16:04:53 följande:
    Ja, förlåt, såg att jag missat att skriva detta. Det är i en portfölj med aktier eller aktier och fonder, inte bara en enda aktie alltså. Och långsiktigt sparande, 20-30 år. Det behöver inte vara per år förresten, är bara nyfiken hur folk tänker och gör när aktierna inte uppfyller kraven över en viss tid. 
    Jag stävar efter en genomsnittlig värdeökning över längre tid på ca 5% på min aktieportfölj.

På enskild aktier ser jag mer på prognos än på historia.

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2017-09-14 16:06:36 följande:
    Jag stävar efter en genomsnittlig värdeökning över längre tid på ca 5% på min aktieportfölj.

På enskild aktier ser jag mer på prognos än på historia.
    Är detta inte för lågt?? Lägre än index...
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 16:09:02 följande:
    Då jag har en portfölj med hög direktavkastning och i index indå direktavkastning  är det ungefär index.
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 16:09:02 följande:
    Sen har jag en lätt defensiv aktieportfölj. Använder fonder för att jaga hög avkastning.

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2017-09-14 16:15:36 följande:
    Sen har jag en lätt defensiv aktieportfölj. Använder fonder för att jaga hög avkastning.

Hur kan man jaga hög avkastning med fonder? *okunnig 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 16:26:16 följande:
    Hur kan man jaga hög avkastning med fonder? *okunnig 
    Högriskfonder. Allt från geografisk till branch. Har gjort riktigt bra värdeökning på en Indienfond jag köpte för några år sedan.
  • Anonym (Man)

Har alltid haft målet att ligga på minst 5%. Men i praktiken jämför jag mot lämpligt index för att se hur man presterar.

Jag har kommit fram till slutsatsen att högriskaktier går bort helt. Däremot laborerar jag en del med belåning emellanåt, men det rör belåning av lågriskaktier, för att skapa mer hävstång.

I praktiken har jag slagit index varje år sedan 08, förutom två år där jag var precis under index. Portföljen ligger på +12% i år, lite högre om man räknar avkastning på eget kapital då jag har lite belåning.

Vilka aktier jag köper och säljer beror på fundamental analys. När jag säljer/köper så använder jag teknisk analys.

En liten del av portföljer ligger och "skvalpar", vissa aktier jag har har en tendens att bli översålda/överköpta, t.ex. har jag en aktie som jag brukar köpa när den är under 50 och säljer när den är över 55. Har gjort så länge. Använder då enbart teknisk analys för att avgöra detta. Har gett en hygglig avkastning, även med den metoden.

Fonder använder jag för att få bransch och geografisk spridning, då jag har svårt att analysera aktier i t.ex. Indien eller Kina på ett bra sätt.

Just nu har jag 70% aktier, 30% fonder, men jag har inte tid att engagera mig tillräckligt så det ska ändras till omvända förhållandet ungefär på lite sikt.

Svar på tråden Hur många procent i avkastning per år vill ni ha?