Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Äggdonation 2017

Har en son via ED och ska göra syskonförsök nu i november. Drömmer  Stort lycka till! Glad

• Jag är bara jag
    Jessa01 skrev 2017-09-22 09:33:59 följande:
    För oss är det också ett faktum att IVF inte fungerar. Och det är ett tag tills jag kommer överväga äd ordentligt men jag vill ändå ställa frågan-

Hur mycket får man reda på om donatorn? I alla år när jag exempelvis besök läkare så ställer de frågan om hur en medicinska bakgrund ser ut i familjen. Hur hanterar man en sådan fråga med äd?

Vid adoption av barn ifrån ett land som inte alls liknar mig så kan man lätt räkna ut att jag inte är bio-mamma. Men vid äd?

Vill inte trampa någon på tårna men det är verkligen tankar jag slåss med.
    Vi kan få reda på rätt mycket om vi vill, men har hittills avstått. Blodgrupp, hårfärg, ögonfärg, längd och vikt. Vet dock att alla donatorerna är unga- under 25- oftast studenter, helt friska, inte får röka, inte vara överviktiga eller ha anlag för sjukdomar. Vi fick inte ta vaccinationen mot rotavirus just för att sonen var ÄD-barn och de inget visste om anlagen. F.ö påverkar det inte.
  • Jag är bara jag
    Regnar skrev 2017-11-15 18:44:56 följande:
    Vet ni hur mycket kan det kosta på ett ungefär där som ni ska göra?

Och en viktig sak till för mig är att veta lite om personen som ska få ägg ifrån , jag menar ålder och ärftliga sjukdomar och sånt .Får man såna informationer eller ingenting får man veta?
    ÄD kan kosta mellan 25-100000 beroende på vilken variant man gör och vilken klinik man går på. Donatorerna måste vara fullt friska utan anlag för ärftliga sjukdomar. Man får välja ganska mycket hur man vill att de ska se ut och vara. Eller inte välja alls som vi gjorde. I Sverige får man inte välja nånting vad jag vet. Här är donatorerna äldre också.
  • Jag är bara jag

Beklagar era minus! Jag fick 4 minus före första plusset. Tyvärr fel mediciner så missfall och sen missfall igen, men sen plus och en son och nu plus igen. Med samma mediciner som med sonen så det går bli gravid trots minus och flera dessutom! Ibland måste man bara ändra på nåt litegrann. Rekommenderar också alla att åka nånstans utomlands. Tjeckien har ingen kö och är duktiga.

• Jag är bara jag
    Familj77 skrev 2017-11-21 19:25:34 följande:
    Hej
    Glad för er skull, att det lyckadesHjärta

Gjorde ni alla era behandligar i Tjeckien??
    Vad menar du med fel mediciner??
    Det är en sak som oxå jag sett är väldigt olika. Mediciner skiljer sig totalt från olika kliniker.
    Tack! Det är verkligen värt all kamp när man sitter där med sitt eget barn! Solig 
    2 olika kliniker i Brno. Jag blev gravid först efter dubbel dos progesteron och fick behålla först efter dubbel dos Prednisolon. Fick missfall med alla syskon till den jag nu är gravid med, men har alla symtom som med sonen så jag hoppas verkligen det går vägen.
    Egentligen är inte medicinerna så olika- mest olika namn. Nåt nedreglerande, Progynon, Progesteron, Prednisolon är alltid grunden. Jag tar även Trombyl.
  • Jag är bara jag
    Zwillinge86 skrev 2017-12-06 14:14:40 följande:
    Av våra 19st befruktade ägg såg 16st fina vid ET, och vi fick tillbaks 2st. 4 dagar senare gick det att frysa 4st blastocyster. Tycker att det känns lite, att 10st gick bort när samtliga ägg befruktades och alla såg fina ut dag 2. Borde inte fler ha klarat sig fram till frysen då? Vad har ni för erfarenheter? Vi har aldrig fått till frysen tidigare, men då har det också sett sämre ut redan från början.
    4 är många tycker jag. Vi fick 2 en gång och 3 en gång. Men det räckte för oss.
  • Jag är bara jag
    Favvan skrev 2017-12-14 21:49:01 följande:
    Hej,
    För er som gjort äggdonation: Hur har er behandlingsplan sett ut?
    Jag tänkte med eller utan spruta?
    Vilken dag in nya cykeln börjar ni med Progynon?
    Vilken spruta menar du? Jag har tatt hundratals om inte tusen! Orgalutran. Diphereline, Fragmin bl.a och senaste 5 gångerna Prolutex (progesteron). Börjat med Progynon dag 2 eller som nu bara i det blå eftersom jag inte har mens längre.

Progynon,Trombyl, Folacin, Prednisolon från samma dag, äl-spruta 8 dagar innan ET/FET, Progesteron 4 dagar före insättning, äl-spruta samma dag som insättning, slutat med Progynon v.9 och progesteron v.12. Trombyl till v.36.
  • Jag är bara jag
    lill111 skrev 2017-12-15 05:00:17 följande:
    Är det pregnyl du tar då? Eller ovitrell? Varför ordinerar inte alla kliniker det innan FET?
    Tatt både Ovitrelle och Pregnyl, oftast Pregnyl. Måste ta det för att få en "äl"-dag för att kunna planera insättning. Hur man gör utan vet inte jag.
  • Jag är bara jag
    LadyMaria skrev 2017-12-20 22:02:48 följande:
    Hur har ni gjort med att berätta för vänner och anhöriga? Alla i vår nära familj och vänner vet ju om våra IVF behandlingar och för dem känner jag inte att det vore jobbigt att berätta eftersom man har deras fulla stöd. Men det finns ju även dem som vet om problematiken eller har fått reda på det, som är helt okänsliga och ska komma med sina egna etiska synpunkter. Funderar på hur man ska hantera eventuella kommentarer osv. Många tankar som går runt!
    Bara en vän vet. Ingen släkting, ingen skulle kunna ta det. Får se vad som händer om jag nu får barn igen vid min höga ålder, då börjar nog folk ana fuffens...
  • Jag är bara jag
    Sjuttiosjuan skrev 2017-12-20 22:23:10 följande:
    Vi har berättat för våra närmaste, ingen som hittills tyckt det varit ett dugg konstigt utan alla är väldigt glada för vår skull. Vi kommer berätta för vårt barn så fort han/hon kan förstå. Det ska aldrig kännas som något konstigt tycker jag, och tycker inte vi i omgivningen det så tror inte jag barnet gör det heller. Skulle även kännas jobbigt att ljuga för vänner och familj som undrar om det var ett Ivf försök som lyckades till slut. Men alla gör ju vad som känns bäst för dom:)
    Nu tog jag åt mig faktiskt! Vi har inte ljugit alls!! Men fått elaka kommentarer vid mina missfall, svärmor är dement, min mamma psykiskt sjuk, svärmor tycker adopterade är oäkta barn och "normen" är 2 barn vid typ 25 här. Vad gör man då tycker du?! Självklart ska vi tala om för barnen att de är ED-barn, men det som inte angår omgivningen angår dom inte och man måste faktiskt inte berätta. Tur för er om ni har snälla vänner, men vi har inga alls.
Svar på tråden Äggdonation 2017