• Linsi

Äggdonation 2017

Just hemkommen från IVF-kliniken - avbrutet försök pga för få blåsor. Så ledsen för tillfället. Detta var vårt andra försök, men jag åldern emot mig (fyllde nyss 41) och vi har även manlig faktor.
    Läkaren sa att man i min ålder har bäst chans att lyckas på första försöket då brukar man få ut flest antal ägg, sedan blir äggstockarna trötta och reserven minskar.

Jag har sedan tidigare tittat lite på äd och har även varit i kontakt med Vitanova i Köpenhamn för prisuppgifter och väntetid.
    Läkaren föreslog embryodonation - men det är jag inte helt säker på att sambon är så sugen på.
    Han är även tveksam till äggdonation pga att han inte tycker att det skulle vara vårt barn.
    Hur har era män reagerat? Och är det någon som även har manlig faktor av er?
  • Linsi
    Zwillinge86 skrev 2018-03-14 19:07:20 följande:
    Tråkigt att ni fått avbryta. Att acceptera är ju en process som tar olika lång tid för olika personer, men för min del var det efter 3 misslyckade ivf:er och lika många missfall en lättnad att få göra ÄD. Men så kände jag inte när de först förde det på tal. Då sörjde jag att barnet inte skulle vara mitt genetiskt. Men å andra sidan kände jag typ lika dant när vi fick beskedet att vi behövde ivf; då sörjde jag att vi inte skulle lyckas under "romantiska" former. Konstigt nog verkar inget av det här rent känslomässigt ha påverkat min sambo. Själva behandlingarna och allt som hör dessa till har tagit hårt på honom stundvis, men att barnet kommer till via ivf eller med donerat ägg har inte bekymrat honom. Vi har resonerat som så att barnet ju enbart kommer till tack vare vår längtan och vårt kämpande, och nörd er gäller ÄD så får ju kvinnan bära barnet och det påverkar såklart gener till viss del. Kan tillägga att jag inte en enda dag sen jag fick min ÄD-som ägnat en tanke åt att han inte bär mina gener :)

Hoppas ni finner en ny väg att hitta styrka i och att ni snart lyckas via ÄD eller på annat sätt!

Vas gäller Vitanova har jag också varit i kontakt med dem till och från det senaste året och har bara gott att säga om kontakten med dem.
    Tack för din input!
    Jag vill ju inget hellre än att få ett barn - hur och av vem är oväsentligt - det kommer att vara mitt oavsett.
    Precis som du säger man få ju bära det och vara med från noll. 
    Finns ju dessutom mycket forskning kring att man kan påverka det lilla livet i magen lite. Man skapar ju en miljö för det.
    Jag hoppas att jag kan få sambon att inse hur viktigt detta är för mig. 
    Jag känner att det skulle vara mer hoppfullt att gå över till äd - vi får väl prata om det i lugn och ro i helgen.
  • Linsi
    Blomsterkvasten skrev 2018-03-23 07:16:38 följande:

Hej, flikar in med en fråga. (Följer tråden slaviskt men inte varit så aktiv med inlägg)

Jag gjorde återföring på kliniken i Riga måndag 12 mars. Fick instruktion om blodprov på måndag 26 mars, dvs 2 v senare. Idag kunde jag inte hålla mig längre och gjorde ett gravtest. Gravid!!!

Lyckan är total! MEN! Kan jag lita på detta??? Vad är era erfarenheter?

Stor kram till er alla

Grattis!
    Det är ju så nära testdagen. Och har man inga hormoner som kan påverka testet (som man ju har tidigt efter IVF) så det ingen tvekan på svaret. Lita på det! 

• Linsi
    Bell13 skrev 2018-03-31 06:29:52 följande:

Ett stort grattis till Swosch (förlåt om felstavat) och Blomsterkvasten till era graviditeter.

Jag har nu kunnat smälta att det inte blev nåt för oss.

Har också pratat med kliniken i Riga flera gånger och vi får en till behandling utan att behöva betala. Innan vi påbörjar ny behandling ska vi göra ett dna fragmentationstest på spermierna.

Om allt ser bra ut ska vi påbörja behandling i augusti efter sommaren.

Hur mår ni alla här inne?

Vilken klinik går ni hos?
  • Linsi
    Blomsterkvasten skrev 2018-04-03 18:12:52 följande:
    Jag går hos Sokolova gynklinik!

Hon är väldigt duktig, insatt och skriver ut recept.

Plus att hon har ett samarbete med kliniker i Riga!
    Tack, jag bor i Skåne - men om hon skriver ut recept och har koll på läget så kan det ju vara lönt att ta en resa dit. När hon översätter recept så ingår de i högkostnadsskyddet eller?
  • Linsi
    Regnar skrev 2018-04-04 09:33:52 följande:

Hej tjejer !

Vi ska också börja med ÄD och kontaktat IVF kliniken Riga och Dr Fodina men nu är jag osäker om IVF kliniken eller Ava kliniken i Riga!

Vilken rekommenderar ni att välja och börja med ?

Har någon varit i IVF kliniken i Riga som är nöjd med den här läkaren ?

Exakt samma funderingar sitter vi med.
    Vi lutar nog också åt IVF Riga för tillfället. 

Och tack Blomsterkvasten för din input. Vi har funderat på Finland också, men där är det väl vanligast med frysta ägg, och det vill vi inte ha. Vi ska fråga hur lång väntetid det är för färska ägg, om den möjligheten finns.

När man väl bestämt sig så vill man ju bestämma sig och känna att man är på gång. Vi ska sätta oss i helgen och maila våra frågor till de olika klinikerna och därefter har vi förhoppningsvis bestämt oss.
    Vi har även varit i kontakt med kliniker i Danmark, de är ju ledande inom inseminationer men har inte hört lika mycket om deras äggdonationer.

• Linsi
    Regnar skrev 2018-04-04 19:09:11 följande:
    Ja vi har också hört mest om Riga med alla mina forskningar har jag märkt att det mycket beror på immunförsvaret och om man har något problem där i kontakt med ivf kliniken märkte vi att de tar såna prover också innan men Ava kliniken gör inte det och det är viktig för mig
    Hört om många som har problem med immunförsvaret. Jag har ingen aning om jag har det... Skönt att man kan ta det på kliniken iaf. 
  • Linsi
    Asil76 skrev 2018-04-27 11:50:50 följande:

Tyvärr har mitt hcg minskat till 38, så vi misslyckades tyvärr den här gången också. :(

Så tråkigt! Man lägger ju sitt sista hopp här.

Det kostar mycket energi och pengar.

Ta hand om varandra! Kram
Svar på tråden Äggdonation 2017