• smurfen 11

Äggdonation 2017

Asil76 skrev 2017-12-09 11:01:41 följande:

Jag fick mitt den 2/12, jag är bara lite dålig på att räkna tror jag.. Var ni också i Gdynia? Jag skulle gärna få lite fler erfarenheter därifrån!
    Jag fick ingen officiell testdag, det stod bara allmänt på ett papper att man normalt skulle testa på dag 12. Jag lär knappast kunna vänta, om jag känner mig själv rätt. Jag ska försöka stå ut till på måndag iaf.. Jag tänker att jag inte ens planerar in nåt blodprov förrän jag sett den där stickan..

Jag jag hoppas verkligen att det funkar för oss båda!  Hur längre ha ni försökt?

Hej Asil76,

Vi ska göra äd i Gdynia i januari, och har varit på ett första besök, min sambos spermier var " very good", som läkaren sa, så hoppas inte det är något där mer de inte sagt. Fick inte info om vad för slags test de gjorde, vet du vad de kollade?

För oss var det svårt välja donator, då få har funnits som matchade oss, men igår valde vi nån som matchar i allt, speciellt mig då.

Läkarens engelska var väldigt kass, men vi hade en svensk/polsk tolk med inne i rummet. Lämnade inget utrymme till frågor.

Också lite rädd få klarar upptining, men hoppas det ni fått nu är ett riktigt bra embryo:) Fick ni verkligen en blasto? Jag vill ha det, men de verkar inte alls medgörliga där. De sätter ju in tredagars vad jag fått veta.

Däremot har jag förhandlat lite om kortisonet, att äta någon mindre dos. Vad för mediciner äter du nu efter insätt?
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-09 17:53:17 följande:

Ja min sambo fick också "very good" först, men sen hörde dom av sig och sa att det var nåt värde som inte såg bra ut, så dom gjorde nåt extra test. Jag tror aldrig dom sa vad det hette. Däremot så fick vi ju provsvar, med det är på polska och säger oss inte så mycket utan en förklaring. 

Jag vi hade också svårt att välja, jag tror bara det var en eller två som matchade mig både till utseende och blodgrupp, och hennes ägg var ju som sagt inte särskilt bra tyvärr.

Ja den svenska tolken är jättebra! Tyvärr är hon bara med på första besöket, och då blir kommunikationen mycket svårare , framförallt om man har medicinska frågor, eftersom koordinatorn inte kan svara på sådana, och inte heller verkar vara jättebenägen att skicka frågorna vidare. Vi mer eller mindre krävde att få ha med henne innan transfern så vi kunde reda ut lite av våra frågetecken, och dom gick till slut med på det, om än motvilligt...

Nä det är ett tredagars, det är bara jag som inte kan hålla isär alla de här begreppen... :/ Jag fick skäll när jag råkade kalla octocyster för embryo..

Jag är nog egentligen glad övar alla mediciner dom kan pumpa i mig, för jag tror jag behöver all hjälp jag kan få!

Nu tar jag Estrofem, Lutinus (vilket tydligen enl en av läkarna ska vara bättre än lutinea, men jag vet inte varför), Accard, Methypred, och Dephaston. Och folsyra och vitaminer.. Estrofem, lutinus och Duphaston tar jag tre gånger om dagen och resten en gång om dagen.

Jaha, vi har inte hört nåt sen om spermierna, så förhoppningsvis är det bra då.

Vi fick aldrig med oss provsvaren hem, jag frågade faktiskt det, men alt gick så fort där, men hon Anita svenska koordinatorn sa " visst det får ni med er"

Hur gammal är er donator då? Hon vi valde är 30, huggde direkt när det kom in en med allt som stämde. Det har varit si och så med infon när nya donatorer kommer in, ibland har hon inte sagt att nya kommit in, ibland säger hon nya ska komma men det dröjer länge osv. 

Haha då är vi olika där, jag vill ha så få mediciner, men ändå att det funkar !

Behöver du ta lika mycket metypred och estrofem nu efter insätt också?
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2017-12-10 09:57:35 följande:
    Jag vet inte, är ju så svårt detta ... gjorde ju hysto hos dr d i oktober 2016 och allt var mkt bra då.. hummm.., ja.. alla dessa val och mannens spermier... usch..

hoppas calanderska kollar antalet omogna för det var de som var dåliga...

Tack snälla!!
    Nu blandar jag mig i här, Carlanderska?

De kollar väl bara antalet? De gjorde dom bara på min sambo vad jag vet i alla fall.

Finns väl nån klinik i Skåne som kollar mer, kanske nån vet här i tråden vad den heter?
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-10 13:09:37 följande:
    Ja, jag har samma som mediciner nu i 12 veckor (om det skulle bli ett plus).

Jag tror vår donator var 28 år med två egna barn. Utbudet av donatorer verkar variera lite, och när vi skulle välja fanns som sagt i princip bara hon. Men måste vi göra ett nytt försök vet jag inte om jag kommer tycka det är lika viktigt att hon är lik mig, huvudsaken är ju äggen.. Synd att man inte kan läsa om dom redan innan! :)
    Urk, när vi valde Invimed trodde jag att de stoppade in i naturlig cykel, så man slapp de flesta medicinerna. Men de stoppar in i naturlig, fast i stimulerad ju...:(...behövs all estrofem sen då? Undrar jag. Progesteron är aldrig fel dock. Får jag fråga om du fortfarande går på 16 mg metypred? Det kändes som löpande band när vi var där, protokollet var standard sa dom, alla får likadant med mediciner.

Det har varit få donatorer för oss också, och de nya med bilder från när de är vuxna går på en gång. Få blåögda och blonda, vilket både jag och min sambo är. Däremot är det svårt att få nån som liknar mig, får vara glad de har samma längd, ögonfärg och hårfärg. Nu lyckades vi även hitta en med samma blodgrupp som mig också.

Vår donator är ju 30, 5 syskon och 3 egna barn, så det lät fertilt tänkte jag:)

Men faktiskt inte hört nåt om vi fått henne, inget svar från kliniken. Kanske väntar hon på svar på min fråga från läkaren.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-11 21:56:57 följande:
    Ja det kändes lite som att dom kör på samma sätt med alla, inte direkt individuella behandlingar.. När jag hade svårt att bygga slemhinna frågade jag om alternativa mediciner /doser men då sa han bara att det inte fanns några.. Och jag tänkte att man ju ändå måste kunna testa olika preparat eller doser gör att se vad som funkar bäst, men det verkade inte vara ett alternativ.

Men ja, fortfarande 16 mg Metypred.

Tyvärr tror jag inte att det blivit nåt den här gången heller., precis som Swillinge86 har jag haft molvärk och lite mindre känningar i brösten men inget mer än så. Det känns liksom i kroppen som att det inte är nåt. Jag har testdag på onsdag och då får vi se. Men jag har inget större hopp.

Går det inte är frågan om vi ska testa igen på invimed eller om vi ska testa nåt annat.. Pengarna spelar ju en stor roll i det här, invimed är ju himla billigt om man jämför, men frågan är om man får det man betalar för?

Vi fick inte heller nån bekräftelse ang donator, så om dom inte säger nåt har ni nog fått den ni vill ha. :)
    Jag ska vara jobbig och förhandla med kliniken. Det står ju på FASS och 1177 att kortison kan vara skadligt för foster, och mig som mamma, med högre doser än 15 mg per dag, men när jag ställer frågan till läkaren där, säger dom att det inte finns risker.

Jag har inga problem med slemhinnan, så då undrar jag ju också om jag behöver all den där estrofem de vill man ska ta...? Det är ju ändå i naturlig cykel.

Men imorgon ska du testa, även om du inte känt så mycket så kan det funkat ändå, alla får ju inte känningar så tidigt, håller i alla fall tummarna för dig :)

Vi kommer troligen inte göra mer försök o vi inte lyckas, det kostar ju som sagt, men också i energi. Man har ju försökt i många år dessförinnan det här också:(

Kan vara så man får vad man betalar för, har inte hört nån som fått en blasto från Invimed tyvärr, är vanligare med färskförsök.

Jag börjar bli riktigt matt nu, nästan likgiltlig inför det. Nästan som att jag undrar om jag vill göra det överhuvudtaget.
  • smurfen 11
    Zwillinge86 skrev 2017-12-12 12:31:49 följande:

<1IE blev provsvaret så jag är inte gravid. Fan! Har fullt upp på jobbet och kommer nog inte kunna gå hem. Vill bara lägga mig ner och dö.

Jag lider med dig Zwillinge, ledsen det gick åt pipan:( Förstår det känns helt tröstlöst!
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-12 19:00:05 följande:
    Ja man måste nog vara väldigt tydlig med vad man vill, och om dom tycker något annat tycker jag att man kan kräva en utförlig förklaring. Man betalar ju ändå ganska dyra pengar för det här!

Jag känner igen det där, man blir nästan avtrubbad. Det värsta tycker jag är att allt tar så oerhört lång tid, och att det är så mycket väntan som tär på en. Allt annat hamnar ju på vänt hela tiden..
    När vi gjorde vår ivf här i Göteborg, var de noga med att ge oss tid för frågor, men på Invimed var det upp i gynstolen, 3 minuter frågor sen ut. Så nu i efterhand har jag mejlat koordinatorn många frågor, men hon kan ju inte svara på allt, men verkar vidarebefordra dom i alla fall.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-13 08:32:47 följande:

Fan, jag hade det på känn.. Negativt på stickan. Det verkar helt enkelt inte som att det är meningen för oss.. :(

Nej, inte du också, ingen tur i tråden just nu, så tråkigt att höra Asil:(

Beklagar!
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2017-12-13 04:29:24 följande:
    Vad kostar äd på invimed - samt återför de blastocyster? Kram
    Vi går ju också på Invimed. De återför som Asil skrev 3 dagars, men jag opponerade mig mot det sist vi var där på första besöket, att vi vill ha blasto, då sa läkaren " du kan ha rätt i att man får bättre resultat då", men varför de inte har det som standard är märkligt. Tror de är rädda för att i så fall blir det kanske inga embryon kvar alls att överföra.

Om man lyckas frysa ner nåt, återför de väl blasto, men inte som "första gång"
  • smurfen 11
    Blomsterkvasten skrev 2017-12-18 18:48:39 följande:

Hej! Har försökt läsa in på allt i tråden men den är lång :)

Hoppas jag kan hoppa in!

Gjort 7 ivfer och två äggdonationer fertinova Helsingfors.

Aldrig gravidet..

minus på stickan sista gången nu i helgen.

Inga kvar i frysen så nu funderar vi på att byta till Riga.

Frågan är ivf Riga eller ava Riga?

Känns som att flest här inne är mest positiva till ava Riga?

Vi har valt Invimed i Polen, ca 45000 för 12 frysta ägg, som tinas och sen befruktas. Där får man se bilder på donatorn, och få info om ögonfärg, hårfärg, intressen mm.

Även varit i kontakt med Ava Riga, ocgh de verkar bra, men tänker också, det är så många som väljer dom, har de verkligen tid för alla, att man verkligen får den personliga hjälpen menar jag... 
Svar på tråden Äggdonation 2017