• Asil76

Äggdonation 2017

Hej på er.
    Jag är ny här och uppskattar verkligen den här sidan och alla informativa trådar!

Jag och min sambo har ett mf, en skrapning med sammanväxlingar och två hystroskopier som följd (varav den ena där de lyckades perforera min livmoder),  två misslyckade IVF, och har nu, efter många om och men,  gjort äggdonation i Gdynia, Polen. Jag är på ruvardag 7 nu och försöker hålla mig ifrån att testa mig.. :/

Vi har haft otur längs hela vägen känns det som så hoppet är ju inte jättestort, men det finns där. Jag har haft svårt att bygga slemhinna och lyckades till slut komma upp i 8,1 mm, vilket läkaren inte var helt nöjd med.
    Min sambo som tidigare fått höra att han hade superbra spermier, fick reda på att "något" värde (väldigt oklart vilket) inte var så bra, men precis på gränsen ok.
    Av 12 ägg, överlevde bara 4 upptining, 3 blev befruktade men bara ett blev en blastocyst som dom nu satt in.. puh!

Så nu väntar vi. Jag har konstant molvärk, men inga andra symptom så det kan ju lika gärna vara lutinuset.

Jag har under hela den här processen varit rätt förundrad över hur lite info det finns om ÄD och hur förfärligt lite råd och stöd man får under processen, framförallt när man måste vända sig utomlands. Den här sidan har varit mitt stora stöd och informationskälla.
    Så om jag kan återgälda tjänsten genom att hjälpa till med några frågor, Hojta!
    I övrigt är det fantastiskt skönt att se att det finns andra som går igenom samma sak och har samma tankar!

• Asil76
    Zwillinge86 skrev 2017-12-09 07:21:46 följande:
    Verkar som om vi har samma fått tillbaks ägg samma dag, 1/12? Är på ruvdag 8 idag och håller på att bli tokig. Förutom lite lätt molvärk vid några få tillfällen känner jag inget. Tog ett gravtest igår, men visste att det skulle vara negativt. Planerar blodprov på måndag och bör då få ett tydligt utslag om jag är gravid. Har officiell testdag den 21/12, men Håller tummarna för att vi båda kan glädjas tillsammans inom kort.

Jag fick mitt den 2/12, jag är bara lite dålig på att räkna tror jag.. Var ni också i Gdynia? Jag skulle gärna få lite fler erfarenheter därifrån!
    Jag fick ingen officiell testdag, det stod bara allmänt på ett papper att man normalt skulle testa på dag 12. Jag lär knappast kunna vänta, om jag känner mig själv rätt. Jag ska försöka stå ut till på måndag iaf.. Jag tänker att jag inte ens planerar in nåt blodprov förrän jag sett den där stickan..

Jag jag hoppas verkligen att det funkar för oss båda!  Hur längre ha ni försökt?

• Asil76
    UndrandeSökare skrev 2017-12-09 07:39:37 följande:
    Hej ! Gjorde din man spermatest med morfologi eller sperm dna fragmentationstest? Dnatestet är bättre men finns inte i Sverige, endast utomlands. Om det var dna-testet han gjorde så kan det visa dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Det är nämligen så att i Sverige kollar de inte om spermierna har dnafel.

Men även om de ser normala ut i mikroskåp kan de ha dnafel. Vi gjorde dna fragmentationstestet i Riga och fick veta att det fanns både dnafel och fragmentering och valde sen spermadonation istället för att öka chanserna. Plus att vi gjorde PGS på embryona (kromosomtest på blastos) för att veta att inga onormala embryon sätts in. Av 13 ägg, blev 12 befruktade, 12 levde dag 3, på dag 5 gjordes PGS på 8 och 7 var normala kromosommässigt.
    Jag vet faktiskt inte.. Läkaren i Gdynia pratade ingen engelska alls så kommunikationen var minst sagt knackig... Så därför vet vi inte heller vad som kan ha varit problemet. Dom hade ett gränsvärde på 4 (vad det nu innebär) och han nådde enligt deras test visst precis upp till det. Nåt PGS-test nämnde dom inte som möjlighet ens. men det kanske var för att bara 1 utvecklades..
  • Asil76
    lill111 skrev 2017-12-09 07:32:36 följande:
    Tusen tack för att du felar med dig:)! Lycka till nu!!
    Tack! <3
  • Asil76
    Zwillinge86 skrev 2017-12-09 12:22:57 följande:
    Nej det var nog jag som räknade dåligt, tänkte inte på att det var nytt dygn när du skrev. Testdag 12 är vad jag fått när jag gjort försök utomlands också, men nu har vi varit i Umeå.

Jag kommer göra CB digitaltest med veckoindikator på måndag morgon för att se om det stämmer med antalet veckor, men sen kommer jag ta täta blodprov för att ha koll på om/när det börjar gå åt fel håll (har många missfall bakom mig), vi har försökt sedan 2011 så ganska länge nu. Men detta är ett syskonförsök, då vi faktiskt hade turen att lyckas på första ÄD-försöket 2015.
    Åh jag hoppas verkligen att det både blir positivt, och framförallt att det går hela vägen!!
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-09 13:26:04 följande:
    Hej Asil76,

Vi ska göra äd i Gdynia i januari, och har varit på ett första besök, min sambos spermier var " very good", som läkaren sa, så hoppas inte det är något där mer de inte sagt. Fick inte info om vad för slags test de gjorde, vet du vad de kollade?

För oss var det svårt välja donator, då få har funnits som matchade oss, men igår valde vi nån som matchar i allt, speciellt mig då.

Läkarens engelska var väldigt kass, men vi hade en svensk/polsk tolk med inne i rummet. Lämnade inget utrymme till frågor.

Också lite rädd få klarar upptining, men hoppas det ni fått nu är ett riktigt bra embryo:) Fick ni verkligen en blasto? Jag vill ha det, men de verkar inte alls medgörliga där. De sätter ju in tredagars vad jag fått veta.

Däremot har jag förhandlat lite om kortisonet, att äta någon mindre dos. Vad för mediciner äter du nu efter insätt?

Ja min sambo fick också "very good" först, men sen hörde dom av sig och sa att det var nåt värde som inte såg bra ut, så dom gjorde nåt extra test. Jag tror aldrig dom sa vad det hette. Däremot så fick vi ju provsvar, med det är på polska och säger oss inte så mycket utan en förklaring. 

Jag vi hade också svårt att välja, jag tror bara det var en eller två som matchade mig både till utseende och blodgrupp, och hennes ägg var ju som sagt inte särskilt bra tyvärr.

Ja den svenska tolken är jättebra! Tyvärr är hon bara med på första besöket, och då blir kommunikationen mycket svårare , framförallt om man har medicinska frågor, eftersom koordinatorn inte kan svara på sådana, och inte heller verkar vara jättebenägen att skicka frågorna vidare. Vi mer eller mindre krävde att få ha med henne innan transfern så vi kunde reda ut lite av våra frågetecken, och dom gick till slut med på det, om än motvilligt...

Nä det är ett tredagars, det är bara jag som inte kan hålla isär alla de här begreppen... :/ Jag fick skäll när jag råkade kalla octocyster för embryo..

Jag är nog egentligen glad övar alla mediciner dom kan pumpa i mig, för jag tror jag behöver all hjälp jag kan få!

Nu tar jag Estrofem, Lutinus (vilket tydligen enl en av läkarna ska vara bättre än lutinea, men jag vet inte varför), Accard, Methypred, och Dephaston. Och folsyra och vitaminer.. Estrofem, lutinus och Duphaston tar jag tre gånger om dagen och resten en gång om dagen.

• Asil76
    UndrandeSökare skrev 2017-12-09 20:26:52 följande:

Asil- Om ni har fått provsvaren på polska så använd google granslate. Den är inte superbra men funkade när jag översatte mina grekiska provsvar till svenska iallafall.

Tack för infon! Läkaren pratade nåt om ett gränsvärde på 4, och det låg vi (eller iaf sambon) precis på. Dom använde sig sen av någon metod som hette ixci eller nåt liknande för att sortera ut dom spermier som var bra, om vi förstod det rätt. Hår det att höra en sådan dna-utredning i Sverige?
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 10:52:23 följande:

Jaha, vi har inte hört nåt sen om spermierna, så förhoppningsvis är det bra då.

Vi fick aldrig med oss provsvaren hem, jag frågade faktiskt det, men alt gick så fort där, men hon Anita svenska koordinatorn sa " visst det får ni med er"

Hur gammal är er donator då? Hon vi valde är 30, huggde direkt när det kom in en med allt som stämde. Det har varit si och så med infon när nya donatorer kommer in, ibland har hon inte sagt att nya kommit in, ibland säger hon nya ska komma men det dröjer länge osv. 

Haha då är vi olika där, jag vill ha så få mediciner, men ändå att det funkar !

Behöver du ta lika mycket metypred och estrofem nu efter insätt också?

• Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 10:52:23 följande:

Jaha, vi har inte hört nåt sen om spermierna, så förhoppningsvis är det bra då.

Vi fick aldrig med oss provsvaren hem, jag frågade faktiskt det, men alt gick så fort där, men hon Anita svenska koordinatorn sa " visst det får ni med er"

Hur gammal är er donator då? Hon vi valde är 30, huggde direkt när det kom in en med allt som stämde. Det har varit si och så med infon när nya donatorer kommer in, ibland har hon inte sagt att nya kommit in, ibland säger hon nya ska komma men det dröjer länge osv. 

Haha då är vi olika där, jag vill ha så få mediciner, men ändå att det funkar !

Behöver du ta lika mycket metypred och estrofem nu efter insätt också?

Ja, jag har samma som mediciner nu i 12 veckor (om det skulle bli ett plus).

Jag tror vår donator var 28 år med två egna barn. Utbudet av donatorer verkar variera lite, och när vi skulle välja fanns som sagt i princip bara hon. Men måste vi göra ett nytt försök vet jag inte om jag kommer tycka det är lika viktigt att hon är lik mig, huvudsaken är ju äggen.. Synd att man inte kan läsa om dom redan innan! :)
  • Asil76
    UndrandeSökare skrev 2017-12-10 09:08:36 följande:

Spermaprovet som heter sperm dna fragmentationstest går inte att göra i Sverige. Men många kliniker utomlands gör det rutinmässigt bla Serum i Aten. Min man gjorde sitt hos AvaRiga. Det kostade motsvarande 700svenska kronor och man får svar efter ett dygn på mailen. Det går att resa till Riga med både båt och flyg (flyget från Arlanda tar bara 1 timme). Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Man kan ta kontakt med kliniken och endast göra det testet om man vill. Spermieproblem kan vara orsaken till att det endast är få embryon som blir blastos och även vara orsaken till att det blir minus eller missfall tyvärr. Så det är värt att kolla upp.

Okej! Tack! Är det testet samma sak som morfologi?
Svar på tråden Äggdonation 2017