• Sjuttiosjuan

Äggdonation 2017

Zwillinge86 skrev 2017-12-11 08:52:29 följande:

Tack, usch, var verkligen inte beredd på att det skulle kännas så här hemskt. Har ändå intalat mig att det kanske inte funkar. Men vi har haft så mycket oflyt i vårt liv den senaste tiden att jag nog inte riktigt hunnit ta in konsekvenserna av ett ev misslyckat försök. Har liksom bara jämnt att det måste gå, det måste vara här oturen vänder. Särskilt ödesbestämt kändes det ju när ET inföll exakt samma dag som med sonen. Efter 3 års helvete kändes det som att vi nu kunde få knyta ihop säcken och cirkeln slutas. Men just nu känns det bara som att eländet fortsätter att förfölja oss.....

Men vi fick mkt riktigt 4st blastocyster till frysen.

Förstår känslan.. men hur som helst så har ni fina ägg i frysen så även om inte detta funkar så har ni väldigt god chans att vara gravida inom snar framtid! Visst gjorde ni i Umeå och satte in 2 st tredagars? Inte lätt att hålla reda på alla:) Men inte deppa ihop nu!!!

Kram
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2017-12-16 15:17:34 följande:

Fick min mens idag, och dennkom med besked vill jag lova. Hade jag inte vetat att inget ägg fäst hade jag tolkat det som ett mkt tidigt missfall. Det verkligen forsar ur mig och smärtan, mer likt mina missfall än mens. Hur eller hur är jag glad att det har satt igång nu när det ändå tvunget är över.

Planen som jag och kliniken gjort upp är att jag börjar med Femanest på januarimensen (som borde komma den 10/1). Jag tänker också börja med fragmin och trombyl redan på cd1. I övrigt kan jag inte göra så mkt annorlunda, utan bara hoppas att äggen som finns kvar är riktiga vinnare. Någon som vet hur svårt det är att övertala en svensk klinik att sätta in 2st blastocyster?

Skönt med en plan!! Enligt vår klinik skilde det inte så många procent för att lyckas med 2 blasto, tror dom sa 65 % med en och 70 % med 2, däremot var risken för tvillingar 35 % detta gällde dock deras toppembryon och det urvalet kanske inte din klinik har? Vi ville helst inte ha tvillingar så kändes som om dom 5 % för att lyckas inte var värt den stora risken med tvillinggraviditet. Men jag är ju över 40 och har dessutom högt bt så vi satte bara in ett och det blev ju bra:) Att bara få en blasto istället för 3 dagars ökar nog dina chanser ändå<3

Kram!
  • Sjuttiosjuan
    LadyMaria skrev 2017-12-20 22:02:48 följande:

Hur har ni gjort med att berätta för vänner och anhöriga? Alla i vår nära familj och vänner vet ju om våra IVF behandlingar och för dem känner jag inte att det vore jobbigt att berätta eftersom man har deras fulla stöd. Men det finns ju även dem som vet om problematiken eller har fått reda på det, som är helt okänsliga och ska komma med sina egna etiska synpunkter. Funderar på hur man ska hantera eventuella kommentarer osv. Många tankar som går runt!

Vi har berättat för våra närmaste, ingen som hittills tyckt det varit ett dugg konstigt utan alla är väldigt glada för vår skull. Vi kommer berätta för vårt barn så fort han/hon kan förstå. Det ska aldrig kännas som något konstigt tycker jag, och tycker inte vi i omgivningen det så tror inte jag barnet gör det heller. Skulle även kännas jobbigt att ljuga för vänner och familj som undrar om det var ett Ivf försök som lyckades till slut. Men alla gör ju vad som känns bäst för dom:)
  • Sjuttiosjuan
    Jag är bara jag skrev 2017-12-21 20:26:13 följande:

Nu tog jag åt mig faktiskt! Vi har inte ljugit alls!! Men fått elaka kommentarer vid mina missfall, svärmor är dement, min mamma psykiskt sjuk, svärmor tycker adopterade är oäkta barn och "normen" är 2 barn vid typ 25 här. Vad gör man då tycker du?! Självklart ska vi tala om för barnen att de är ED-barn, men det som inte angår omgivningen angår dom inte och man måste faktiskt inte berätta. Tur för er om ni har snälla vänner, men vi har inga alls.

Oj, menade verkligen inget illa. Jag svarade bara på hur vi gör med vår omgivning. Jag är ledsen om jag klev dig på tårna. Som jag skrev så får man göra det som känns rätt för en själv och det finns ju inga rätt och fel då. Tråkigt att er släkt har den inställningen:(
  • Sjuttiosjuan
    LadyMaria skrev 2017-12-21 21:09:14 följande:

Det var inte meningen att skapa konflikt!

Men jag tycker det är värdefullt att höra olika situationer och hur man tacklar det. Inget är ju "rätt eller fel" det beror på omständigheter och hur mycket man vill dela med sig. Vi är ju en rätt utsatt grupp som får höra både det ena och det andra från människor som inte är insatta alls. 

Kramar

Det var verkligen inte min mening heller:(
  • Sjuttiosjuan
    lill111 skrev 2017-12-27 09:41:51 följande:

Är det någon som vet hur många graderingar en bladtocyst har? Har de flesta kliniker samma graderingssystem? Tänker dr d använder ju AA bladtos som toppblastocyster....

Tänker om ava st Peter och polen har samma? Så man vet hur man ska förhålla sig till graderingen?

Tror dom har samma system på Ava Peter, vi fick iallafall den bästa graderingen av blasto som hette BLAA2 siffran antyder hur långt blaston kommit mot kläckning som jag förstod det:)
  • Sjuttiosjuan
    Syskon2018 skrev 2018-01-16 20:21:46 följande:

Hej alla!

Hoppas det är OK att jag hoppar in här! Medicinerar just nu för ett FET, ska göra ett försök att få syskon med det sista ägget i frysen. Gör på kliniken i Umeå.

Zwillinge86, vi verkar vara i samma fas, fick också mens den 12:e Vore kul att följas åt med dig och er andra!

Stort lycka till:)
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2018-01-23 19:04:35 följande:

Fortsätter väl att bomba med info om mig själv. FET planerat till 31/1. Har framfört önskemål om

2 embryon, men räknar inte med att de tillmötes går den önskan...

Åh, spännande!!!
  • Sjuttiosjuan
    Syskon2018 skrev 2018-01-23 21:29:58 följande:

Hej igen!

Också varit på VUL idag, ca 7.5 mm och treskiktad slemhinna men läkaren hade svårt att se slemhinnan tydligt...hon sa att den är otydlig...så när kliniken ringde så meddelades det att jag ska öka dosen Femanest och komma på nytt VUL om en vecka. Känns som att jag vill avbryta, återföring blir ju jättesent i cykeln då det är en blasto vi har i frysen. Har vid tidigare försök alltid haft en slemhinna på minst 10 mm vid VUL, så känner mig rätt uppgiven nu. Hade ju räknat med återföring nästa vecka...

Det är vårt sista embryo och lyckas det inte med det så blir det nog inga fler försök, varken i Umeå eller utomlands. Så det känns som att förutsättningarna måste vara perfekta och det är dom inte just nu. Hur fasiken ska man göra!?

Men åh vad frustrerande! Men räcker inte 7.5 mm då? Jag hade 9 mm vid återföring och det var dom nöjda med. Hinner väl växa på sig lite till nästa v om du ökar dosen?

Klart man vill att det ska kännas riktigt bra om det är sista blaston.

Hoppas det löser sig!!!
  • Sjuttiosjuan
    Bell13 skrev 2018-01-29 13:12:36 följande:

Hej, 

får jag vara med här? Vi börjar äggdonationsbehandling om någon vecka i Riga. 

Känns så stort och överväldigande och vill gärna bolla tankar och idéer med likasinnade. 

Jag har tre barn sedan tidigare och nu vill jag och min sambo ha ett sista barn. 

Vi träffades sent i livet och jag fyller 44 år i sommar. Vår gemensamma son föddes i april 2015. Vi påbörjade syskonförsök i januari 2016. 

Det har blivit fyra missfall totalt. 

Vi sätter det sista hoppet till äggdonation nu. Har ett amh på 0,4 så inga stora chanser på egna försök. 

Vad spännande! Välkommen!

Riga ska ju vara toppen så det kommer nog gå vägen:)

Är själv gravid efter första försöket på Ava Peter och är i v 21 nu. Har amh på 0.22 och 6 Ivf beh bakom oss, så våra chanser är ju mer el mindre obefintliga på naturlig väg. Fantastiskt att ÄD finns för oss som har det lite svårt:)
Svar på tråden Äggdonation 2017