• Bell13

Äggdonation 2017

Nu har samtliga prover på spermierna kommit och de var/är infekterade av stafylokocker och streptokocker. Förmodligen orsaken till det misslyckade försöket och alla tidiga missfall jag fått. Känns ändå skönt att ha fått ett svar.

Mycket bättre utgångsläge inför höstens försök.

• Bell13

Jag tar också en kur nu på 10 dagar och inget sex innan kuren är över.

UndrandeSökare skrev 2018-06-16 08:21:51 följande:

Om mannen får antibiotikabehandling så måste du också få det i samma dos och lika länge som honom, för har mannen det så har kvinnan det också, behandlar man bara ena parten så bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Jag rekommenderar att du gör ivfSerums Mensblodtest. Googla på ivfSerum Aten infection screening. Man gör testet hemifrån och skickar till labbet i Aten. Det testet är det bästa, det kostar 300euro. Många i Atentråden har lyckats efter att ha gjort det testet och om några baciller hittas får både mannen och kvinnan en 25-dagars kur antibiotika som får bort ALLA baciller därinne.

• Bell13

Men varför ger man bara i 10 dagar vid t ex halsfluss om det inte räcker? Ska be om ett nytt test då innan vi kör igång behandlingen.

UndrandeSökare skrev 2018-06-16 15:03:14 följande:

10dagar antibiotika räcker tyvärr inte.

Jag rekommenderar Mensblodtestet om ni vill vara säkra på att få bort allt. Har man inte fått bort allt så finns ju baciller kvar, och de stör implantationen så det blir minus eller missfall. Vore ju synd om det blev dåligt resultat igen pgr av detta.

Googla på ivfSerum infection screening och läs dokumentet så får du se. Detta test testar för väldigt många olika infektioner. De behandlar sen med flera olika sorters antibiotika under behandlingsperioden.

• Bell13

Hej,

Äntligen börjar det bli dags att köra igång igen. Inväntar min mens om ca 10 dagar.

Vi ska göra ett nytt test på spermierna för att se att alla bakterier försvunnit

Hoppas så mycket på den här behandlingen att den ska bli lyckosam för oss och att det blir mer än 2 blastos. Minst 4 vore bra så vi åtminstone kan göra ett försök till om detta misslyckas.

Hur går det för er som är gravida?

• Bell13

Nu kör vi igång vårt absolut sista försök. Min mans spermier är fri från de multiresistenta bakterierna.

Idag är han över till Riga för att lämna sitt prov. Hoppas på att vi får många fina embryon.

Återföring blir 23 november.

Är väldigt förväntansfull och oerhört nervös.

• Bell13

Nej vi har Swedish medcare.

Av 12 ägg har 10 befruktats men tre av dem ser ut att duka under.

Vi är superglada. Min man har haft mrb i sina spermier så förra äd gick åt skogen.

Återföring av 2 embryon blir 22 nov

linanton skrev 2018-11-05 15:40:31 följande:

Funderar även vi på ava Riga? Gör ni behandlingen där?

• Bell13

Tack. Hittills ser det bra ut. Vi fick 12 ägg 10 blev befruktade och av de ser 3 ut att duka under. Så 7 fina embryon än så länge.

Är så hoppfull nu

Sjuttiosjuan skrev 2018-11-05 14:31:54 följande:

Stort, stort lycka till!!!!

• Bell13

4 embryon har frysts in och vi gör även pgs på dessa 4. Transfer blir den 29 november om allt ser bra ut.

UndrandeSökare skrev 2018-11-13 10:44:16 följande:

Hur har det gått? Hur många embryon levde dag 5 ? Och hur många kunde frysas in ?

• Bell13

De har tagit ut celler ur embryona på dag 5 och sedan fryst dem. De säger att det tar 2 veckor att få ett svar, det är ett annat lab som gör pgs.

UndrandeSökare skrev 2018-11-15 11:29:58 följande:

Det låter bra att ni ska göra PGS på de kvarvarande 4 , då slipper man sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vi gjorde också PGS på våra embryon. 7 av 8 var friska för oss. Vilket datum görs PGS på de 4 embryona? Blir det den 28 nov och indättning den 29nov?

Men varför frös de ner embryona först? Och gör PGS sen? Vi gjorde PGS direkt på de färska embryona dag 5 och satte in 2 färska embryon på dag 6 och resten som klarat PGS till frysen.

Risken med att frysa dem först och sen göra PGS dagen innan insättning är ju att du måste vara på plats i Riga oavsett även om inget embryo skulle klara PGS och det alltså inte blir nån insättning. Gör man PGS på färska och sen fryser så vet man ju direkt hur många embryon det är kvar.

• Bell13

Ja det får jag, ingen idé att resa och få ett negativt besked på plats.

Hoppas att dessa är friska och krya.

Vi sätter tillbaka 2 embryo om allt funkar.

UndrandeSökare skrev 2018-11-15 15:49:30 följande:

Så hinner du få svar då hur många embryon som klarat PGS innan du köper biljett och reser till Riga för insättning 29 nov?

• Bell13

Fick provsvaret i fredags. Inget av de 4 går att använda, de saknar kromosom 18 samt kromosom 20. Vi har fått erbjudande från kliniken att sätta in 2 donerade embryon ändå på torsdag.

Jag är helt med på att göra det men min man är tveksam. Han vill veta om det är så att hans spermier är skadade permanent eller om det på något sätt går att reparera. Går det ej att reparera åker jag på torsdag för återföring annars gör vi ny behandling i mitten av februari.

Inget drömscenario detta.

UndrandeSökare skrev 2018-11-24 23:15:49 följande:

Hur gick det för dig Polly? Vilket datum var testdag? Blev det något plus på urinstickan?

• Bell13

Nej de sätter inte in dem. De har kastats. Japp vi kommer att sätta in två dubbeldonerade embryon om det inte går att göra nåt åt detta.

UndrandeSökare skrev 2018-11-25 08:58:38 följande:

Jag beklagar att ALLA 4 embryona var dåliga efter PGS. Då antar jag alla de kastades? För ingen seriös klinik skulle sätta in embryon som inte är normala efter PGS, för de kommer endast bli minus eller missfall.

Embryon som saknar både kromosom 18 och 20 kommer inte klara sig

Nej, det går inte att reparera om embryon saknar kromosomer. Det går heller inte att reparera om mannen producerar felaktiga spermier, då är det

Spermadonator som gäller. Lägg inte ner mer tid och pengar på felaktiga spermier.

Så då sätter ni nu in 2 dubbeldonerade embryon nu istället?

• Bell13

Vi behöver inte betala för dessa två donerade embryon. De är inte pgs:ade.

Min man har jättesvårt att acceptera att hans spermier inte fungerar. Men han har mognat i beslutet att vi sätter in två donerade embryon på torsdag.

Vi gör inget mer efter detta om det nu inte skulle fungera.

Det är blastos de sätter in.

UndrandeSökare skrev 2018-11-25 17:47:33 följande:

Dubbeldonerade embryon är det bästa och enda valet nu, så gör det. Nu har redan testat med mannens sperma 2 misslyckade omgångar. Nu är dubbeldonation nästa steg om ni vill ha fler barn. Även om jag vet att du tidigare sagt i denna tråd att ni aldrig skulle göra dubbeldonation, utan då nöja er med tidigare barn om det inte gick att använda egna mannens spermier. Ibland får man bara acceptera faktum att spermierna är för dåliga för att fungera.

Men dubbeldonation är ett utmärkt sätt att få barn, det är många som får barn på så sätt numera.

Är det 2st dubbeldonerade 5-dagars embryon ni får köpa? Har de gjort PGS på dessa 2 dubbeldonerade embryon också? För även dubbeldonerade embryon kan ha kromosomfel tyvärr.

Vi gjorde Sperm dna fragmentationstest först innan vår första (och hittills enda) behandling, hos vår klinik Avaclinic i Riga och sen direkt dubbeldonation på färska embryon.

Av 13 ägg blev 12 befruktade och alla levde dag 3. Sen gjorde PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. Dvs 1 av de 8 var onormalt.

Om vi hade satt in 3dagars så vet man ju inte hur många av de resterande 5 (av totalt 12 levande 3dagars) som varit onormala. Så hade vi inte gjort PGS så hade vi även satt in den onormala blaston. Så det är alltid bäst att göra PGS.

• Bell13

Tack hoppas på ett guldembryo på torsdag.

Sjuttiosjuan skrev 2018-11-26 07:44:45 följande:

Stort lycka till!! Hoppas det går vägen nu!

Vi ska sätta igång med syskonförsök nästa år och jag börjar redan få lite ångest över det. Vad vi får kämpa!

Håller tummar och tår för er<3

• Bell13

Nu ruvar jag på två fina dubbeldonerade embryon (blastocyster givetvis)

Tänker att det nog inte kommer att gå vägen men jag hoppas ju.

• Bell13

Jag håller tummarna för syskon.

Sjuttiosjuan skrev 2018-11-26 07:44:45 följande:

Stort lycka till!! Hoppas det går vägen nu!

Vi ska sätta igång med syskonförsök nästa år och jag börjar redan få lite ångest över det. Vad vi får kämpa!

Håller tummar och tår för er<3

• Bell13

Ni som blivit gravida, när plussade ni? Jag tänker testa på fredag, är då på ruvardag 8 med två blastocyster.

Kan jag få ett säkert svar då?

• Bell13

Tack så väldigt mycket. Det har börjat att sjunka in nu att vi kanske får vara med om detta en gång till

Sjuttiosjuan skrev 2018-12-05 12:12:37 följande:

Stort grattis!!!!!

Svar på tråden Äggdonation 2017