• Sonia112

Testamente - råd????

Hej!

Jag skulle behöva lite råd i en juridisk fråga.

Jag är nygift och iom att vi båda har barn sedan innan skall vi nu skriva testamente.

Hans advokat säger att det är vanligt att skriva in i testamentet " att vår önskan är att den efterlevande ska få sitta i orört bo, men bara tills den hittar ny partner eller Max 5 år".

Jag kan leva med det mesta, men 5 år? Är det verkligen vanligt i testamente? Någon som vet?

Grubblar????

• Svar på tråden Testamente - råd????
  • Sonia112

Tack för era tankar!

Min man och hans advokat resonerar som så att det skall inte finnas någon chans att man träffar någon ny som kan flytta in i lägenheten och för att helt eliminera risken ska det vara Max 5 år - då ska barnen ha ut allt.

Anledningen till att jag inte gillar detta är att vårt liv känns så oviktigt....tänk om vi har ett långt och lyckligt äktenskap i 25 år och sen går någon av oss bort - då måste vi flytta inom 5 år ist för att kunna leva i sina minnen och ta hem barnbarn etc. Han tycker att det är helt oviktigt, men inte jag.

• Sonia112

Sant, kjell2, vi måste ha en överenskommelse med barnen. Vi har dock valt att tro att de skall respektera vår önskan att låta den efterlevande få bo kvar.

Eftersom vi båda har barn, så är det inte bara hans intressen som tas omhand, men vi tänker olika. Jag vill gärna välja själv om jag vill bo kvar efter ett liv tillsammans, medan han är säker på att han vill flytta - därav tycker han att 5 år är lämpligt.

• Sonia112

Ja, jag vet inte....är väl lika illa för dem att vänta i 5 år då? Kontentan av min fråga är just formuleringen 5 år.

• Sonia112

Så var det sagt från början, utan tidsangivelse....låter så konstigt!

När jag analyserar mig själv är det nog eg bara känslan av att det finns en tid som känns jobbig!

Svar på tråden Testamente - råd????