• Nilssad

    14åring säga nej ibland att ta med kompisar?

    Hej, nu är det så att jag har en lilla syster som är 14år och är så att nu i helgen hamnade vi i ett litet bråk som fick mig att ifrågasätta mig själv till en ännu större fråga och vill ha er svar i detta.

    Som ett exempel på ett scenario som hände var att Jag och en släkting passar en hund och hus ute på landet denna vecka och tänkte nu till helgen bjuda min lilla syster och mamma hit och sova över grilla och ha kul. Men min syster 14år vill ta med sin kompis och vara här i 3dagar tillsammans, jag ifrågasatte min syster att komma ensam och spendera tid med oss familjen. Har inget emot hennes kompis men hela tre dagar känns mycket att ha en någon annans kompis här då man är mycket med varandra här ute på landet, har inget emot kompisen men på kvällar och så så är det gött att vara med de man känner tyckte jag nu till helgen. Jag bryr mig inte om att mätta en till person dock matpengar verkar få föräldrar till sina barn längre bry sig om att ta med när de ska sova över en längre tid hos någon. Tror att allt är gratis hos kompisar liksom.

    Min syster är konstant också med kompisar, minst 5dagar i veckan samt på helger så är hon med dem och mycket sällan med familjen, kan skylla på tonåren, så det skulle vara kul med egen familje tid men så blev hon sur att jag sa så och argumenterar med vad gör det att jag tar med en kompis? Det är sådana argument jag tycker är svårt att argumentera emot, vad gör det om jag tar med en kompis eller är med kompisar? Varför får inte jag vara med kompisar för? Jag har inget alls emot att min syster är med kompisar men jag vet att ibland känns det för mycket, mina föräldrar har inga regler med hur mycket hon får vara med kompisar så länge hon kommer hem typ 21 på vardagar och 23 på helger. Men själv så tänker jag att det kan vara kul med familjestunder då jag är äldre och bor inte hemma längre och inte är med varandra så ofta. Men finns det något att argumentera emot när ett barn frågar varför får inte min kompis följa med eller varför får inte jag vara med en kompis idag eller efter en viss tid.??

  • Svar på tråden 14åring säga nej ibland att ta med kompisar?
  • Meriall

    Det kan vara kompisen och pressar. Så var det för mig. Egentligen ville jag vara med familjen själv också men vågade inte säga ifrån till kompisen för hon blev så fruktansvärt arg/svartsjuk. Så jag sade att det var jag som ville.

    Kanske ni kan komma överens att kompisen kommer och sover över sista natten?

  • No Logo

    Jag hade svarat: för att när du har med en kompis så umgås ju ni, pratar om era saker, går iväg och hittar på saker etc.Dessutom känner jag att jag inte kan slappna av på samma sätt och prata om personliga saker och så. Jag ville att vi skulle ha en mysig familjehelg tillsammans där du har tid att prata med mig, och mamma och släktingen. Att vi ska laga mat tillsammans, spela musik och skvallra. Att du och jag ska ligga och prata i mörkret och prata innan vi somnar. Att du ska göra kompissakerna med oss istället.

  • Nilssad

    Jag känner det som du skrev "No Logo" och sa ungefär så till min syster idag att bara just för en dag så kan väl bara vi i familjen vara tillsammans och hitta på saker och käka utan din kompis är med. Hon blev väldigt sur och ska inte alls komma till helgen och hälsa på och pratar inte med mig nu ????????????????( det är svårt att ta det seriöst vid detta lag, för hon fattar inte, )

  • Nilssad

    Oj det skulle inte bli frågetecken utan Emojis men blir frågetecken av dem ändå, går helt enkelt inte

  • No Logo

    Om du sa till systern så som du skrev här så saknades något viktigt: VARFÖR du vill umgås med henne själv utan kompis. Utan att förklara varför ni vill vara själva med henne och låta henne förstå att hon är efterlängtad och att ni tycker att hon är rolig och trevlig och därför vill umgås med henne, ja då låter det bara bestämmande (det hatar 14-åringar ; ) och dömande.

    Det hon hör av det du sa är typ "du är ALLTID med kompisar, en ENDA dag kan du väl kosta på dig att vara med oss" och "vi är inte intresserade av att ha dina vänner hängande hos oss"

    Försök igen! Pratar hon inte med dig kan du ju messa. Håller med Merriall om att en kompromiss med antalet dagar verkar bra.

Svar på tråden 14åring säga nej ibland att ta med kompisar?