• amanh11

Borta en månad

Min sambo har bokat resa och kommer vara borta i en hel månad med sin familj!

Tanken från början var att även jag skulle följa, men då jag är arbetslös har jag inte råd att åka iväg, plus att om jag får ett jobb så kommer jag troligtvis inte kunna ta ledigt en månad från det.

Vi har även en hund, vilket jag frågade honom hur han tänkt där. Man är inte borta en månad från hunden, och nu när han far lägger han över allt ansvar på mig, för tänk om jag har jobb när han far.. han säger själv att han ska fixa hundvakter osv när de far, men ärligt talat så vet jag att det är jag som kommer få fixa allt själv.

De struntade verkligen helt och hållet i mig, trots att jag skulle följa med från början! Ev. att jag hade kunnat året efter, men såklart orkar de inte vänta på mig.

I efterhand fick jag även veta att min sambos familj betalade resan till honom. Så de känns helt enkelt som att dom ville fara utan mig.

När min sambo följde med min familj utomlands behövde han minsann inte betala för flygbiljetten!

Är det bara jag som överreagerar? Eller hade ni också blivit irriterade om ni var mig, i den här situationen?

• Svar på tråden Borta en månad
  • Anonym (Maj)

Tips 1: Var inte tillsammans med idioter, kräk eller liknande as. Finns bättre saker att lägga energi på än ärkeidioter.

Tips 2: Lämna honom

• Anonym (Bra sammanfattning)
    Anonym (Maj) skrev 2017-09-17 19:05:47 följande:

Tips 1: Var inte tillsammans med idioter, kräk eller liknande as. Finns bättre saker att lägga energi på än ärkeidioter.

Tips 2: Lämna honom

• amanh11
    Viktor med bilen skrev 2017-09-17 19:14:14 följande:

Hur gamla är ni och hur länge har ni varit ett par?

Vi är kring 25, varit tillsammans några år..
  • Viktor med bilen
    amanh11 skrev 2017-09-17 19:17:15 följande:

Vi är kring 25, varit tillsammans några år..

Då tycker jag inte att det är konstigt att du inte blir bjuden på resan. Att din sambo bjöds på flygresan var en fin gest från din familj, men ni är vuxna och då kan man inte förvänta sig att bli bjuden.

Jag förstår att det känns skitsurt att missa den här resan, men ibland skiter sig saker, tex pga ekonomi, och man får se framåt och gå vidare.

Kanske finns det saker du kan göra när sambon är borta? Bjud hem kompisar, titta på vilka filmer du vill och sprida ut dig i hela hemmet med en massa projekt. Man får försöka vända det till något positivt så gott det går.
  • Anonym (Kajsa)

Känns ju dumt att de ska betala för dig, du kan ju inte följa med.

Vem tar hand om hunden idag, jobbar inte din sambo i vanliga fall?
    Om du ändå är hemma och är arbetslös så kan du ju passa hunden, det är väl er hund?

• Nandez
    Viktor med bilen skrev 2017-09-17 19:26:59 följande:
    Då tycker jag inte att det är konstigt att du inte blir bjuden på resan. Att din sambo bjöds på flygresan var en fin gest från din familj, men ni är vuxna och då kan man inte förvänta sig att bli bjuden.
    Jag förstår att det känns skitsurt att missa den här resan, men ibland skiter sig saker, tex pga ekonomi, och man får se framåt och gå vidare.
    Kanske finns det saker du kan göra när sambon är borta? Bjud hem kompisar, titta på vilka filmer du vill och sprida ut dig i hela hemmet med en massa projekt. Man får försöka vända det till något positivt så gott det går.
    Håller med.
  • amanh11
    Viktor med bilen skrev 2017-09-17 19:26:59 följande:

Nej, jag menar såklart inte att jag ska bli bjuden, men det var en resa vi skulle göra tillsammans och hade tex flygbiljetterna varit gratis för mig hade jag haft mycket större chans att följa.

De som känns sämst är nog min sambos reaktion, han struntade fullständigt i både mig och djuren. Jag kommer troligtvis ha jobb när han far och då kommer de bli extra mycket stress och tjorv med hunden för mig. För annars delar vi på ansvaret när vi båda jobbar och de brukar matcha bra ihop med våra scheman. Och att han inte ens en plan hur man ska lösa det med hunden innan han bokade resan. De stör mig nog mest
  • Viktor med bilen
    amanh11 skrev 2017-09-17 20:41:22 följande:

Nej, jag menar såklart inte att jag ska bli bjuden, men det var en resa vi skulle göra tillsammans och hade tex flygbiljetterna varit gratis för mig hade jag haft mycket större chans att följa.

De som känns sämst är nog min sambos reaktion, han struntade fullständigt i både mig och djuren. Jag kommer troligtvis ha jobb när han far och då kommer de bli extra mycket stress och tjorv med hunden för mig. För annars delar vi på ansvaret när vi båda jobbar och de brukar matcha bra ihop med våra scheman. Och att han inte ens en plan hur man ska lösa det med hunden innan han bokade resan. De stör mig nog mest

Det kan jag förstå. Han borde ju också vara lite mer förstående för att du är ledsen för att du inte kan följa med och därför vilja göra det mindre jobbigt för dig, kan jag tycka.
  • amanh11
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-09-17 19:31:44 följande:

Känns ju dumt att de ska betala för dig, du kan ju inte följa med.

Vem tar hand om hunden idag, jobbar inte din sambo i vanliga fall?

Om du ändå är hemma och är arbetslös så kan du ju passa hunden, det är väl er hund?

Hade resan varit gratis för mig hade jag haft större chans att följa. Nej, jag förväntar mig inte att de ska betala för mig, men från min sida kändes de lite som att se struntade i mig eller ville åka utan mig. De frågade inte ens om jag kunde ett annat datum, utan de bokade bara mitt i allt.

Då jag just blev arbetslös så delade vi på ansvaret med hunden. Våra scheman fungerade bra och då fick hunden gå ut under lunchen. Nu när jag är arbetslös tar jag såklart hand om hunden.

Det jag menar är att jag troligtvis kommer att ha jobb när han far, vilket gör att de blir extra mycket stress för mig att kunna hinna hem under tex lunchtid, vilket min sambo inte ens bryr sig om. Han har varken någon plan eller funderat hur man ska lösa det om jag jobbar heltid. Så det är alltid jag som måste ha en plan, plus reservplan på det. Hunddagis är i värsta fall, men om hunden löper funkar ju inte ens det.
  • amanh11
    Viktor med bilen skrev 2017-09-17 20:45:11 följande:

Det kan jag förstå. Han borde ju också vara lite mer förstående för att du är ledsen för att du inte kan följa med och därför vilja göra det mindre jobbigt för dig, kan jag tycka.

Ja de kändes ungefär som "jag bokar, de spelar ingen roll vad du tycker" och att han förväntar sig att jag ska ta allt ansvar gällande hunden.

Dessutom sa han "varför ska jag hindras för att du inte har råd", men där tycker jag han är ganska orättvis, är man tillsammans vill man väl göra saker med sin partner, inte lämna ena hemma hela tiden.
  • Viktor med bilen
    amanh11 skrev 2017-09-17 20:52:56 följande:

Ja de kändes ungefär som "jag bokar, de spelar ingen roll vad du tycker" och att han förväntar sig att jag ska ta allt ansvar gällande hunden.

Dessutom sa han "varför ska jag hindras för att du inte har råd", men där tycker jag han är ganska orättvis, är man tillsammans vill man väl göra saker med sin partner, inte lämna ena hemma hela tiden.

Fast man kan inte sitta ihop som plåster heller. Det vore väl jättetrist att han skulle missa en sån här möjlighet bara för att du råkade bli arbetslös just nu.
  • Pappa41

Om han blev bjuden så hade han ju kunnat hjälpa dig med kostnaden för din biljett

Speciellt om han blev bjuden av din familj
    Att hans familj ska bjuda dig kan man inte förvänta sig dock...

Hade jag varit dig hade jag faktum blivit grymt besviken till den grad att jag kanske inte hade funnits kvar när han kommer tillbaka....

• Anonym (Rosan)

Jag förstår att det är jobbigt att inte kunna följa med den här gången, men vad säger att detta är enda och sista gången det blir en resa? Denna gång reser han med sin släkt, nästa gång blir det med dig.

Jag blev också bjuden på resa av min familj, min sambo kunde inte följa med, mest pga pengar men också av lite andra orsaker. Han sa ingenting om att jag drog och lämnade honom ensam med djuren utan han var glad för min skull. Jag vet att han velat följa med, men han visste ju också varför det inte gick.

Du har ju inte bara en anledning, hade det bara varit pengarna hade ni säkert kunnat lösa det, men du har ju även jobb på G.

Jag tycker du ska släppa det att "de inte vill att du ska med" och "bara bokade" för det låter som att de är många som reser och det kan vara jättesvårt att hitta datum som är bra för alla. Då får man tillslut bara boka och hoppas att de flesta kan eller löser det om det skulle vara något problem med datumet.

Tänk istället att så fort du får ett jobb så kan du börja spara så att du och din sambo kan åka tillsammans nästa år, nu när han inte behövde lägga något på sin biljett. Det kommer bli roligare för er båda när ni båda verkligen har råd att också göra saker på semestern. Allt ligger ju inte i flygbiljetten heller.

• Anonym (Rosan)

Sedan med jobb och hunden - hur hade ni löst det med hunden om ni åkt båda två nu? Den lösningen kan du ju använda dig av när du får ett jobb också, tills din sambo kommer hem.

• amanh11
    Anonym (Rosan) skrev 2017-09-17 21:42:49 följande:

Sedan med jobb och hunden - hur hade ni löst det med hunden om ni åkt båda två nu? Den lösningen kan du ju använda dig av när du får ett jobb också, tills din sambo kommer hem.

Det är det som är grejen, de är alltid jag som måste hitta lösningar. Plus att jag inte tycker man åker iväg en månad från hunden. Vi har inte frågat någon ang. hunden, därför har vi ingen lösning i nuläget.

Jag har sagt att min sambo får höra med de som är hemma om de kan ställa upp om det skulle skita sig, men inte ens det har han gjort. Så som vanligt måste jag lösa det. Om jag hade kunnat följa med på en resa hade jag inte åkt längre än 2 veckor, vilket hade gått att lösa om man planerar långt i förväg, men vi har andra djur än hunden, så det är inte så lätt att båda bara åker iväg en eller två veckor ens.

Jag vet att jag kommer lösa de i slutändan, även om det blir stressigt i en månad. Känns bara tråkigt att han inte tänker något på det här hemma.
  • Whisp
    Pappa41 skrev 2017-09-17 21:17:04 följande:

Om han blev bjuden så hade han ju kunnat hjälpa dig med kostnaden för din biljett

Speciellt om han blev bjuden av din familj

Att hans familj ska bjuda dig kan man inte förvänta sig dock...

Hade jag varit dig hade jag faktum blivit grymt besviken till den grad att jag kanske inte hade funnits kvar när han kommer tillbaka....

Håller med..
Svar på tråden Borta en månad