• Helgapelga

    Kan bara äta när jag är själv, aldrig när jag har sällskap

    Jag har ett jätteproblem som hindrar mig från att leva som vanliga människor. Jag är väldigt matglad och finner stor njutning i mat och godsaker, jag kan bli lycklig bara av tanken på vad jag skall äta till kvällen (om det är något gott). Jag njuter av det jag äter och blir mätt, nöjd och harmonisk.
    Men... det gäller bara om jag är ensam när jag äter. Så fort jag skall äta ihop med någon (familj eller vän) går det bara inte, utan jag får nästan alltid en panikångestattack som gör att jag mår extremt illa och därför inte kan äta något alls. Det hänger helt säkert ihop med att mitt livs allra första panikångestattack (för femton år sedan) kom just när jag skulle börja äta av maten med en vän. Sedan dess har jag alltid först förväntansångest och sedan panikångest vid kalas, restaurangbesök, afterwork och andra sammankomster som involverar att jag måste äta tillsammans med andra. Att ha det så här är fruktansvärt jobbigt och jag följer inte längre med på något av ovanstående just för att jag vet hur det kommer bli, och jag vill inte utsätta mig för det. Jag mår för dåligt av det, känner mig för misslyckad och udda. Jag har gett upp kampen om att någon enda gång mer kunna få gå på restaurang och njuta av en god måltid och trevligt umgänge. Det kommer aldrig hända, panikångesten kommer som ett brev på posten och det är ingen idé att ens försöka. 
    Att tacka nej till sociala situationer som innebär ätande av något slag har gjort mig isolerad och utanför, och jag känner mig som ett misslyckat ufo. Vad är det för fel på mig???
    Jag blir bara ensammare och ensammare och min högsta önskan är att bara få vara vanlig, som andra. Kunna följa med på kalas och roliga grejer utan att få en panikångestattack när det kommer till maten.
    Finns det någon mer som har det så här? 
    Finns det någon som vet hur jag kan bli av med detta problem?
    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Kan bara äta när jag är själv, aldrig när jag har sällskap
  • Anonym (matångest)

    Har haft det som du nästan hela livet men av lite olika anledningar som visat sig i just illamående, panikkänslor och undvikande beteende. I grund och botten handlar det om att jag inte vågar vara ärlig och sätta gränser. Är t ex är rädd att inte gilla maten, och känna mig tvingad att äta upp vilket får mig att fasa för detta scenario. Sedan har jag problem att äta inför kollegor och andra eftersom jag har ett slags vara till lags beteende som gör att matsmältningen helt störs av diskussioner och stress runt bordet. Jag sätter andra före mig själv och kan inte ta plats eller sätta mig själv varför jag helt undviker detta och hellre tar mig till resturanger eller fik som jag egentligen inte alls har råd med bara för att få äta i fred.  Har också svårt för hur jag själv och andra ser ut när de äter. Finner det mycket oattraktivt och äcklas av mat och hur folk tuggar och smaskar etc. Tycker själv jag ser anskrämlig ut när jag äter och precis som du njuter jag mest ensam själv i min egen närvaro.
    Så jag förstår ditt problem. Tycker du ska försöka klargöra exakt vad det är som du tror är grunden till ditt problem, först då kan man få hjälp med t ex KBT eller kanske successivt öva sig i dessa situationer. Synd att inte få dela en så pass njutbar och underbar upplevelse med andra eftersom det betyder så mycket för majoriteten av alla människor.

  • Helgapelga
    Lena skrev 2017-09-17 23:14:04 följande:

    Sök proffshjälp. Det går att motverka ångest


    Tack för ditt svar!
    Jag borde kanske skrivit att jag redan äter antidepp-medicin och att jag har fått gå hos en psykoterapeut via vårdcentralen. Jag har ingen panikångest i vardagen, utan BARA när det handlar om att jag skall äta med andra... Aldrig annars.
  • Helgapelga
    Anonym (matångest) skrev 2017-09-17 23:30:09 följande:

    Har haft det som du nästan hela livet men av lite olika anledningar som visat sig i just illamående, panikkänslor och undvikande beteende. I grund och botten handlar det om att jag inte vågar vara ärlig och sätta gränser. Är t ex är rädd att inte gilla maten, och känna mig tvingad att äta upp vilket får mig att fasa för detta scenario. Sedan har jag problem att äta inför kollegor och andra eftersom jag har ett slags vara till lags beteende som gör att matsmältningen helt störs av diskussioner och stress runt bordet. Jag sätter andra före mig själv och kan inte ta plats eller sätta mig själv varför jag helt undviker detta och hellre tar mig till resturanger eller fik som jag egentligen inte alls har råd med bara för att få äta i fred.  Har också svårt för hur jag själv och andra ser ut när de äter. Finner det mycket oattraktivt och äcklas av mat och hur folk tuggar och smaskar etc. Tycker själv jag ser anskrämlig ut när jag äter och precis som du njuter jag mest ensam själv i min egen närvaro.
    Så jag förstår ditt problem. Tycker du ska försöka klargöra exakt vad det är som du tror är grunden till ditt problem, först då kan man få hjälp med t ex KBT eller kanske successivt öva sig i dessa situationer. Synd att inte få dela en så pass njutbar och underbar upplevelse med andra eftersom det betyder så mycket för majoriteten av alla människor.


    Tack så jättemycket för ditt långa och förstående svar! 
    Det låter väldigt jobbigt som du har det också. Jag kan identifiera mig i en hel del du skrev, speciellt det där om att känna mig tvingad att äta upp maten. Och att vilja vara till lags, att sätta andra före mig själv. 
    Jag vet verkligen inte varför jag inte klarar av att äta med andra, men jag får som en enorm press på mig, jag kan inte förklara det på nåt bättre sätt. Det förväntas av mig att jag skall äta upp all mat med god aptit, för det är ju KALAS och då skall vi ha det så trevligt och alla skall vara glada och härliga och uppsluppna. Då passar det inte att vara annorlunda, att inte klara av att äta av den goda maten som ju är gjord för just mig. Någon har ansträngt sig för att just jag skall få det gott och trevligt, få en bra upplevelse. Och jag får inte sabba det! Jag får panik då, jag ställer så fruktansvärt höga krav på att jag måste få i mig allt för att inte göra värdinnan besviken... Det är mer det som är mitt problem. Den enorma pressen jag har på mig själv att vara en i gänget, att njuta och bidra till den mysiga stämningen på kalaset/restaurangbesöket/afterworken, jag också. Får inte sticka ut, inte vara "konstig". Alla andra njuter ju och har det så mysigt och härligt, varför kan inte jag också få känna så då? Tack för ditt svar ?
  • Helgapelga
    Anonym (matångest) skrev 2017-09-17 23:30:09 följande:

    Har haft det som du nästan hela livet men av lite olika anledningar som visat sig i just illamående, panikkänslor och undvikande beteende. I grund och botten handlar det om att jag inte vågar vara ärlig och sätta gränser. Är t ex är rädd att inte gilla maten, och känna mig tvingad att äta upp vilket får mig att fasa för detta scenario. Sedan har jag problem att äta inför kollegor och andra eftersom jag har ett slags vara till lags beteende som gör att matsmältningen helt störs av diskussioner och stress runt bordet. Jag sätter andra före mig själv och kan inte ta plats eller sätta mig själv varför jag helt undviker detta och hellre tar mig till resturanger eller fik som jag egentligen inte alls har råd med bara för att få äta i fred.  Har också svårt för hur jag själv och andra ser ut när de äter. Finner det mycket oattraktivt och äcklas av mat och hur folk tuggar och smaskar etc. Tycker själv jag ser anskrämlig ut när jag äter och precis som du njuter jag mest ensam själv i min egen närvaro.
    Så jag förstår ditt problem. Tycker du ska försöka klargöra exakt vad det är som du tror är grunden till ditt problem, först då kan man få hjälp med t ex KBT eller kanske successivt öva sig i dessa situationer. Synd att inte få dela en så pass njutbar och underbar upplevelse med andra eftersom det betyder så mycket för majoriteten av alla människor.


    Det skulle varit ett hjärta i slutet, inte ett frågetecken Hjärta
  • Lena

    Äta med andra är vardagen för de allra flesta och problem med det ska tas på allvar. Även jag tror kbt kan vara en bra väg att gå.

    Gå på restaurang själv? Gå ut på Afterwork men avvika innan maten?

  • Ellie

    Har du ingen kompis/släkting/kollega du känner förtroende för som kan hjälpa dig att utmana dig själv och träna i olika situationer?

  • Anonym (mmm)

    Jag har en son med asperger och han äter aldrig med oss. Det tar helt enkelt för mkt energi för honom att "stå ut" med alla oss andra och det är, som jag lärt mig, väldigt vanligt inom autism även om alla inte reagerar precis likadant förstås. Kan det vara så att du har någon form av autistiska drag? 

    Du beskriver panikångest och det låter som om du haft det ganska kraftigt. Om det "bara" är det du har problem med så går det att få bukt med, som andra skrivit om redan.
    Du behöver kanske ta reda på om det är så, eller om det ligger något annat bakom (som för tex min son), så att du vet vad du kan göra. Min son kan äta med oss, men det är så tröttande och stressande för honom, han bara slevar i sig maten, pratar inte och vill bara bli färdig så att han kan gå därifrån, så därför begär vi inte att han ska göra det, mer än om det är något väldigt viktigt tillfälle. 

  • Alexi

    Men alltså. Sök hjälp! KBT hjälper ju mot det mesta i den vägen. Det handlar ju om att utmana sig själv och våga ta itu med problemen.

    Kan du inte börja med att äta något superlitet i sällskap, och inte tex vid ett stort kalas utan bara med kollegorna på jobbet tex. Eller någon i familjen. Typ ett kex. Och sen en frukt osv.

  • Helgapelga
    Lena skrev 2017-09-18 00:09:45 följande:

    Äta med andra är vardagen för de allra flesta och problem med det ska tas på allvar. Även jag tror kbt kan vara en bra väg att gå.

    Gå på restaurang själv? Gå ut på Afterwork men avvika innan maten?


    Tack för ditt svar!
    Jag har inga som helst problem med förväntansångest eller panikångest om jag äter något ensam på en restaurang, det går precis lika bra som när jag äter hemma i min ensamhet. Så det handlar i 100 fall av 100 om att jag har sällskap (eller inte). 
    Skall vi göra någon aktivitet med jobbet och sedan äta kan jag självklart göra så som du skrev, att avvika innan maten, men oftast ÄR maten aktiviteten. Dvs att vi går ut och äter på restaurang tillsammans.
    Jag tror också att KBT skulle kunna hjälpa mig, men jag är rädd för det samtidigt... Det skrämmer mig att behöva utsätta mig för det, men jag vet ändå att det antagligen är vad som krävs. 
  • Helgapelga
    Ellie skrev 2017-09-18 00:30:56 följande:

    Har du ingen kompis/släkting/kollega du känner förtroende för som kan hjälpa dig att utmana dig själv och träna i olika situationer?


    Jag är ganska ensam (eftersom jag dragit mig undan de senaste åren) men jag har en eller två som jag skulle kunna fråga... Men det är vänner som jag normalt sett inte träffar mer än max nån gång i månaden, och det kanske blir för sällan för att hinna bygga upp ett avslappnat förhållande till restaurangbesök med sällskap..? Men ett väldigt bra förslag såklart, tack. Önskar att jag inte vore så ensam, men det är ju mitt eget fel eftersom jag dragit mig undan som sagt.
  • Helgapelga
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-18 06:48:03 följande:

    Jag har en son med asperger och han äter aldrig med oss. Det tar helt enkelt för mkt energi för honom att "stå ut" med alla oss andra och det är, som jag lärt mig, väldigt vanligt inom autism även om alla inte reagerar precis likadant förstås. Kan det vara så att du har någon form av autistiska drag? 

    Du beskriver panikångest och det låter som om du haft det ganska kraftigt. Om det "bara" är det du har problem med så går det att få bukt med, som andra skrivit om redan.
    Du behöver kanske ta reda på om det är så, eller om det ligger något annat bakom (som för tex min son), så att du vet vad du kan göra. Min son kan äta med oss, men det är så tröttande och stressande för honom, han bara slevar i sig maten, pratar inte och vill bara bli färdig så att han kan gå därifrån, så därför begär vi inte att han ska göra det, mer än om det är något väldigt viktigt tillfälle. 


    Tack för ditt svar! Jag har läst på lite om asperger och autism nu, och det känns inte alls som att det är något som passar in på mig. Det enda jag kan relatera till är att jag kan bli stressad när jag behöver göra något som är nytt och ovant för mig, men det känns som något de flesta kan känna igen sig i.
    Det är "bara" panikångest jag lider av (men väldigt kraftig), och "bara" vid måltider tillsammans med andra, aldrig annars. Trots medicinering minskar inte problemet för mig. 
  • Helgapelga
    Alexi skrev 2017-09-18 11:05:00 följande:

    Men alltså. Sök hjälp! KBT hjälper ju mot det mesta i den vägen. Det handlar ju om att utmana sig själv och våga ta itu med problemen.

    Kan du inte börja med att äta något superlitet i sällskap, och inte tex vid ett stort kalas utan bara med kollegorna på jobbet tex. Eller någon i familjen. Typ ett kex. Och sen en frukt osv.


    Tack för ditt svar, du har nog helt rätt i att jag borde prova KBT... Det är bara så otroligt skrämmande att behöva utsätta sig för något som man VET ger kraftig panikångest.
    Det som är jättekonstigt, och som jag har missat att skriva, är att jag ALDRIG har några problem med att äta min lunch i matsalen på jobbet, trots att vi då sitter många tillsammans med våra respektive medhavda matlådor! Då är det vardag och jag känner aldrig någon ångest över de måltiderna med andra. Det är BARA om vi skall göra nåt lite festligt tillsammans, att betala för vår mat på restaurang t ex. Eller om någon har gjort sig till för min skull, då går det bara inte! Vad är det här för konstigt egentligen, vad är det för fel på mig?? Jag fattar verkligen inte varför jag är sån här, så här konstig och till besvär Gråter
Svar på tråden Kan bara äta när jag är själv, aldrig när jag har sällskap