• Anonym (Fiffi)

Uppsagd pga hur jag är

I fredags fick jag en riktig käftsmäll! Inte fysiskt då, men bokstavligt talat.

Jag har bara jobbat knappt en månad på mitt nya jobb och i fredags hörde arbetsledaren av sig och sa att denne haft samtal med flera av mina kollegor och att det framkommit att de inte tycker jag passar in i personalgruppen och att beslutet nu tagits att jag kommer behöva sluta.

Jag känner själv att jag inte riktigt blivit en i gänget, men tycker inte heller det är konstigt efter så kort tid. Som person är jag lugn och inte den som gillar att stå i centrum. Har suttit och funderat på detta hela helgen och tycker inte jag fått en ärlig chans att visa vad jag går för. Vad tycker ni? Just nu är jag bara besviken och ledsen, men borde jag ta detta vidare?

• Svar på tråden Uppsagd pga hur jag är
  • Anonym (fas)
    DVQ skrev 2017-09-19 09:34:31 följande:
    Ts säger ju själv att det inte är en provanställning. Då bör man ge råd utifrån det. Sedan varierar det mellan olika branscher hur vanligt provanställning är.
    Anonym (fas) skrev 2017-09-19 08:21:56 följande:

Vad ska du vinna med att ta det vidare? Vissa får sparken, bara att leva med det!

Arbetsgivaren har rätt att sparka dig om denne vill!

Förstår inte varför folk ska bli så jävla bittra över sånt, ett nederlag, deal with it!

Nej då ska det "jag ska göra det och jag ska säga det, jag ska gå vidare, jag ska hota och jag ska stämma" Alltså, lol

Om det är en felaktig uppsägning har ts ganska mycket att vinna på att ta det vidare. Resonerar du så vid andra lagbrott också?
    Du verkar tro att man aldrig får säga upp personal!
  • Anonym (fas)
    DVQ skrev 2017-09-19 09:34:31 följande:
    Ts säger ju själv att det inte är en provanställning. Då bör man ge råd utifrån det. Sedan varierar det mellan olika branscher hur vanligt provanställning är.
    Anonym (fas) skrev 2017-09-19 08:21:56 följande:

Vad ska du vinna med att ta det vidare? Vissa får sparken, bara att leva med det!

Arbetsgivaren har rätt att sparka dig om denne vill!

Förstår inte varför folk ska bli så jävla bittra över sånt, ett nederlag, deal with it!

Nej då ska det "jag ska göra det och jag ska säga det, jag ska gå vidare, jag ska hota och jag ska stämma" Alltså, lol

Om det är en felaktig uppsägning har ts ganska mycket att vinna på att ta det vidare. Resonerar du så vid andra lagbrott också?
    Du drar allt över en kam, skiljer du inte på äpplen och päron?
  • DVQ
    Anonym (fas) skrev 2017-09-19 12:37:54 följande:

Du verkar tro att man aldrig får säga upp personal!

Öh va.. nä det tror jag inte. Däremot VET jag att det inte går att säga upp fast anställd personal med motiveringen att de "inte passar in i personalgruppen".
  • Anonym (För j**ligt!)

Jag råkade ut för något liknande förra året. Min chef bad mig lämna in nycklarna och jag fick sparken samma dag. Hade inte heller någon provanställning utan en tillsvidare tjänst.

Jag ringde facket samma dag och det blev en förhandling. Det gick ända upp i tingsrätten och sköttes av mitt fackförbund. Jag gick samtidigt vidare i livet (dock lite bränd i kanten) och nio månader senare droppade det in ett antal månadslöner samt ett skadestånd (vill inte skriva hur mycket men det var tillräckligt för att behöva höra av mig till Skatteverket för kontroll) till mig.

Uppsägningen var helt felaktig och det kändes just då. Idag känner jag att det var det bästa som hänt mig. Jag fick en ypperlig chans att starta om!

• Anonym (.)

Usch vad jobbigt. Förstår inte folk som skulle ta det med en klackspark, att bli av med jobbet för att en inte kommit in i gänget/har en annan personlighet. Det är ju hemskt och jag hade tagit det oerhört hårt.

Hoppas du kan gå vidare Ts, vilka idioter.

• Anonym (Ersättning)
    Anonym (För j**ligt!) skrev 2017-09-19 13:20:42 följande:

Jag råkade ut för något liknande förra året. Min chef bad mig lämna in nycklarna och jag fick sparken samma dag. Hade inte heller någon provanställning utan en tillsvidare tjänst.

Jag ringde facket samma dag och det blev en förhandling. Det gick ända upp i tingsrätten och sköttes av mitt fackförbund. Jag gick samtidigt vidare i livet (dock lite bränd i kanten) och nio månader senare droppade det in ett antal månadslöner samt ett skadestånd (vill inte skriva hur mycket men det var tillräckligt för att behöva höra av mig till Skatteverket för kontroll) till mig.

Uppsägningen var helt felaktig och det kändes just då. Idag känner jag att det var det bästa som hänt mig. Jag fick en ypperlig chans att starta om!

Bra med lite upprättelse!
  • Anonym (Fiffi)
    Kerubmamman skrev 2017-09-19 08:02:38 följande:

Jag undrar om TS är ex personlig assistent. Då brukar det heta att man är anställd så länge som uppdraget varar. Vilket är "så fast som det går" i sammanhanget men är en väldigt osäker anställningsform ändå. 

Precis sån anställning är det!
  • Anonym (faktor)

Man kan antingen bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist eller personliga skäl.

Det lilla TS antyder skulle kunna tolkas som "personliga skäl"?

En uppsägning ska vara sakligt grundad. "Personliga skäl" kan vara saklig grund. Det betyder att anledningen till uppsägningen är relaterad till arbetstagaren som person. Misskötsamhet, samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer kan vara personliga skäl.

Vad som är personliga skäl kan ofta vara svårt att avgöra. Detta beror i det enskilda fallet bland annat på arbetsuppgifterna, förtroendeställningen, ansvaret i tjänsten, om det är en engångsföreteelse eller upprepade förseelser, arten av förseelsen och möjligheterna till omplacering av arbetstagaren.

Bedömningen om saklig grund föreligger ska inte inriktas enbart på vad som har hänt. Det avgörande är i stället arbetstagarens fortsatta lämplighet som anställd efter det som hänt.

Vidare:

Uppsägningsbesked

Ett uppsägningsbesked ska vara skriftligt. Det ska överlämnas personligen till den som ska sägas upp. Av uppsägningsbeskedet ska framgå vad arbetstagaren ska göra vid en eventuell ogiltighetsförklaring eller ett krav på skadestånd om han anser att uppsägningen är felaktig. Den uppsagde har rätt att få skriftlig upplysning om skälen för uppsägningen, om han begär det. Även medarbetarens arbetstagarorganisation kan begära en skriftlig upplysning om skälen.

Uppsägningen sker när medarbetaren tar emot det skriftliga beskedet. Om arbetstagaren inte går att nå för ett personligt överlämnande av beskedet, kan arbetsgivaren skicka beskedet med rekommenderat brev. Uppsägningen anses då ha skett 10 dagar efter inlämningen till posten. Om medarbetaren har semester anses uppsägningen ha skett tidigast dagen efter det att semestern slutade.

Tvåmånadersregel

En uppsägning på grund av personliga skäl får inte enbart ske av orsaker som arbetsgivaren har känt till mer än två månader före underrättelsen om uppsägningen som lämnades till arbetstagaren. Det betyder att orsaken, eller i vart fall en av orsakerna, måste ha inträffat de senaste två månaderna för att arbetsgivaren ska kunna säga upp den anställde. Undantagsvis kan en uppsägning få grundas på omständigheter som har inträffat tidigare. En sådan undantagssituation kan finnas om arbetsgivaren har dröjt med underrättelsen eller uppsägningen på medarbetarens begäran.

Var försiktig

Att säga upp en anställd ställer höga krav på arbetsgivaren och kan innebära svåra bedömningar och avvägningar. Ta alltid kontakt med en arbetsgivarorganisation eller en arbetsrättsjurist före uppsägningen. 

källa: www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Uppsagning/Personliga-skal/

• Anonym (abc)
    Anonym (Pepp) skrev 2017-09-19 08:19:17 följande:
    Bra svar.

Jag tror att de som sagt att TS ska kontakta facket antar att hon har en tillsvidareanställning utan provanställning (även om dessa i stort sett inte finns alls).
    OT, visst gör de det. Själv har jag aldrig jobbat i snart trettio år och aldrig haft en tjänst som inletts med provanställning. Det finns enskilda arbetsgivare på orten som försökt börja med det men många  kolleger väljer bort dem eller förhandlar bort provanställningen om de ska ta jobbet. Hört sådana som är vana vid provanställning tala om fördelar för båda parter med att "prova på" men jag ser inga fördelar för mig som anställd; jag kan ju ändå sluta om jobbet inte skulle passa mig utan att riskera att bli av med det för att arbetsgivaren inte gillar mig. (Vi får normalt inte heller tjänstledigt för att prova annan tjänst ska sägas.)

(Håller med om att Jesper f:s svar är väldigt bra.)
  • Anonym (abc)
    Anonym (Fiffi) skrev 2017-09-19 22:30:29 följande:
    Precis sån anställning är det!
    Du har väldigt liten anställningstrygghet i den typen av jobb, som du märkt. Bakgrunden för den assistensberättigades del må vara god men tryggt för den anställde är det inte. Här finns en av många artiklar om saken:
    www.arbetaren.se/2016/09/14/ingen-starkt-trygghet-for-personliga-assistenter/

Instämmer med ovan att det måste kännas jättetråkigt men förmodligen är bättre på sikt än att du är kvar på ett arbete där antingen du inte passar (även om du inte märker det själv) eller du har intoleranta arbetskamrater som inte vore nyttiga för dig att utsätta dig för på sikt.
Svar på tråden Uppsagd pga hur jag är