• Anonym (Mamma och bonusmamma)

Hur delar ni föräldrar som inte lever tillsammans på utgifter?

Jag undrar hur andra med gemensam vårdnad fördelar inköp till gemensamma barn.

Det är såhär att min sambo har ett barn med en kvinna. Barnet bor här 8 dagar i månaden och han betalar underhåll med fullt belopp. Han är arbetssökande och får väl inte ut så jättemycket pengar varje månad men det han betalar i underhåll baseras på hans inkomster från föregående år. Nu vill hans föredetta att de ska dela på utgifterna för inköp av vinterkläder, skor, fritidsaktiviteter och sådant. Han säger inget om det, han bidrar självklart. Men här är det märkliga. Barnets mamma sa att förra året köpte hon vinterkläder för 4700 kr och hon förväntar sig att han ska köpa kläder till samma värde för att det ska vara rättvist. Det har han/vi inte möjlighet till. För det är hon väldigt upprörd.

Jag som själv är mamma till ett barn har lite svårt att sätta mig in i hur hon tänker. Mitt ex är sjukskriven. Han betalar när och vad han kan, efter förmåga. Just nu har han det tufft och självklart kan jag inte ställa sådana krav då. Ser hellre att han lägger någon hundring på bio eller andra nöjen tillsammans med vårt barn för guldkant på en annars knaper tillvaro.

Jag är inte rik på min lön men just nu har jag det lite mer okej och då är det väl självklart att jag får ta större ekonomiskt ansvar.

Min sambo har fått en väldig ångest över att hon ställer så höga krav. Han tycker att det är lite orättvist när HON valde att flytta till en annan kommun så att de inte kan ha barnet lika mycket var. Han får träffa henne mindre men ska betala för hennes val och ta konsekvenser han inte bett om.

Deras barns kusin hade fått en jättefin uppsättning vinterkläder från Kappahl. Kläderna var i fel storlek och oanvända så min sambos syster sa att hans barn gärna fick ta dem. Men det vill inte mamman då det är billigare märke och han har inte haft några utlägg för det.

Varför är hon så tjurskallig? Hon får ju mer än tre ggr så mycket varje månad i lön och har en sambo som tjänar precis lika bra som hon. Här har vi en vanlig inkomst och a-kassa. Med det menar jag inte att hon ska betala allt. Men hon får underhåll, hon har bättre ekonomi. Vi kan bidra men då anpassat efter de medel vi har just nu.

Samma visa med fritidsaktiviteter. Hon bestämmer och bokar. Sedan räcker hon över en faktura på ridlektioner och medlemsavgift. 152 kr * 16 + 395 och vill att vi betalar hälften för ridhjälm, ridbyxor, ridstövlar, skor, handskar och väst. Det blir väldigt mycket pengar för oss just nu. Pengar som vi inte har.

Och visst går det att komma ifrån underhållet och ha barnet boende här varannan vecka. Men då blir det långa transporter och långa dagar som barnet inte orkar med. 7 mil enkel resväg till skolan. 34 mil om dagen för den vuxen som kör och det kostar mer än vad vi har råd med i dagsläget.

Avskyr att pengar ska behöva styra men vi får ju mätta munnen efter plånboken som man säger.

Undrar hur ni andra gör när det finns ett barn i familjen som bor mindre hos er och ni betalar underhåll underhåll för barnet. Står ni även för aktiviteter och kläder? Måste det vara dyra märkeskläder eller köper ni det ni har råd med? Själv skulle jag ju aldrig komma på tanken att begära liknande men jag har just blivit varse om att alla troligtvis inte resonerar lika.

• Svar på tråden Hur delar ni föräldrar som inte lever tillsammans på utgifter?
  • Anonym (...)

Underhållet ska ju täcka allt- inklusive vinterkläder och fritidsaktiviteter mm.

• Lena

Mamman har uppenbart helt fel och lär fortfarande vara sur efter uppbrottet. Det rimliga är att de turas om med måsten som vinterkläder men då har mamman inget att säga till om när det gäller kläderna när han skaffar dem. När det gäller ridning så ska han inte betala något alls om han inte var med och bestämde att barnet fick börja rida. Var han det är hälften av lektionerna och utrusning varannan gång rimligt där med.

• Kjell2

Krasst, allt utöver underhåll är frivilligt från hans sida. Vill han bidra mera så får han självklart det.

• Brumma

Alltså.. när man betalar underhåll betalar man sin del av barnets försörjning. Det ENDA man kan kräva mer är att pappan betalar de kostnader NI har när barnet är hos er. Dvs kläder ni väljer att ha till barbe t hos er, aktiviteter NI väljer att göra när barnet är hos er. Pappan har INGEN skyldighet att betala för barnets aktiviteter som mamman bokar. Inte heller för vinterkläder eller annat. Han HAR redan betalat detta, genom underhållet.

Eftersom man som förälder ska bidra egter förmåga kan man räkna med att mamman i detta fall har möjlighet att MINST bidra med samma summa som pappan. Det ger att mamman har 50300:- om året att lägga på dottern.

Det bör definitivt räcka.. sedan kan hon, naturligtvis, lägga mer om hon vill och har r0d. Men det är INGET hon kan begära av pappan. Speciellt inte när de har olika ekonomisk förmåga.

Kappahls egna vinterkläder är bra. De hamnar högt på alla tester av vinterkläder.

Men hur vi gjorde då - min mans dotter bodde hos oss by samt lov. Han betalade underhåll. Vi köpte full uppsättning kläder hit, även vinterkläder, regnkläder osv. Men vi köpte det VI ville och det användes enbart här. Ngn gång kunde vi köpa gemensamma julklappar med mamman, om dottern önskade sig ngt dyrare och som hon kunde använda i båda hemmen. Glasögon valde vi även att bidra till. I övrigt så st0r vi för det som sker hos oss och samt det hos mamman GENOM underhållet. Det ÄR därför man betalar underhåll.

Din man borde fundera lite över varför han bara rättar sig efter mamman. Läsa på om vad som gäller.. Barbe t har det bra ekonomiskt hos mamman - NI skall se till att ni och barbe t har det bra hos er.

Jag skulle r0da honom att upplysa mamman om att han betalade hälften sist. Genom underhållet. Samt att han bidrar till barnets aktiviteter redan. Han måste inse att han betalar DUBBELT!

• Almina

Ni behöver nog läsa på lite hur det fungerar med underhåll. Underhållet ska täcka alla kostnader för barnet. Och sen ska summan fördelas efter föräldrarnas inkomster, efter att barnbidraget dragits bort (om mamman för barnbidraget).

Det svåra i ert fall kanske blir att mamman har andra åsikter om vad/hur dyra saker barnet behöver. Men Konsumentverket har summor man kan utgå ifrån. Och sen kanske lägga till lite för extra fritidsaktiviteter eller andra särskilda kostnader som ert barn har.

Tror det kommer bli mycket bättre för er att slippa diskutera varje enskilt inköp med mamman och istället betala en fast summa.

Läs lite här:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/sa-har-beraknas-underhallsbidrag

Och testa göra en uträkning av vad pappan bör betala i underhållsbidrag här:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag

• Anonym (J)

Vi köper dubbelt av allt till våra barn. De har alltså gummistövlar, skalkläder, vinterkläder, innekläder osv hos både mig och pappan. Då slipper man oroa sig för att glömma något eller så. Pappan köper det de har hos honom och jag det de har hos mig. Är det så att de ändå vill ta med något av det jag köpt till pappan så får de göra det och vi föräldrar försöker se till att det kommer med tillbaka eller lämnas på förskola/skola så att det fortfarande finns en uppsättning hos varje förälder. Första tiden vi var separerade försökte vi skicka med alla ytterkläder men saker glömdes och det blev ju en hel massa att släpa på så successivt började vi köpa dubbelt. Aktiviteter som tex dans delar vi på terminskostnaden. Skulle det vara så att han inte köpte kläder osv till dem skulle jag dock inte ha problem att skicka med det jag köpt även om jag tycker att han också måste prioritera att barnen har bra ytterkläder osv. Det viktigaste är ändå i slutendan att det blir bra för barnen.

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2017-09-20 09:16:36 följande:

Vi köper dubbelt av allt till våra barn. De har alltså gummistövlar, skalkläder, vinterkläder, innekläder osv hos både mig och pappan. Då slipper man oroa sig för att glömma något eller så. Pappan köper det de har hos honom och jag det de har hos mig. Är det så att de ändå vill ta med något av det jag köpt till pappan så får de göra det och vi föräldrar försöker se till att det kommer med tillbaka eller lämnas på förskola/skola så att det fortfarande finns en uppsättning hos varje förälder. Första tiden vi var separerade försökte vi skicka med alla ytterkläder men saker glömdes och det blev ju en hel massa att släpa på så successivt började vi köpa dubbelt. Aktiviteter som tex dans delar vi på terminskostnaden. Skulle det vara så att han inte köpte kläder osv till dem skulle jag dock inte ha problem att skicka med det jag köpt även om jag tycker att han också måste prioritera att barnen har bra ytterkläder osv. Det viktigaste är ändå i slutendan att det blir bra för barnen.

Kan tillägga att vi inte ställer några krav på vilka märken på kläder den andra köper även om jag kan tycka illa om att han ibland sätter på dem begagnade kläder i dåligt skick, oftast då väldigt slitna skor. Men så länge tjejerna är nöjda och inte klagar på onda eller blöta fötter är det inget jag väljer att bråka om.
  • Brumma
    Almina skrev 2017-09-19 08:14:44 följande:

Ni behöver nog läsa på lite hur det fungerar med underhåll. Underhållet ska täcka alla kostnader för barnet. Och sen ska summan fördelas efter föräldrarnas inkomster, efter att barnbidraget dragits bort (om mamman för barnbidraget).

Det svåra i ert fall kanske blir att mamman har andra åsikter om vad/hur dyra saker barnet behöver. Men Konsumentverket har summor man kan utgå ifrån. Och sen kanske lägga till lite för extra fritidsaktiviteter eller andra särskilda kostnader som ert barn har.

Tror det kommer bli mycket bättre för er att slippa diskutera varje enskilt inköp med mamman och istället betala en fast summa.

Läs lite här:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/sa-har-beraknas-underhallsbidrag

Och testa göra en uträkning av vad pappan bör betala i underhållsbidrag här:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag

Jag tror att du menar att underhållet skall täcka den underhållsskyldiges del av barnets kostnader. Men skriver ett "klargörande" så ingen tror att underhållet skall täcka HELA barnets kostnad :)

Jag vet några som på allvar trott det...
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2017-09-20 09:19:23 följande:
    Kan tillägga att vi inte ställer några krav på vilka märken på kläder den andra köper även om jag kan tycka illa om att han ibland sätter på dem begagnade kläder i dåligt skick, oftast då väldigt slitna skor. Men så länge tjejerna är nöjda och inte klagar på onda eller blöta fötter är det inget jag väljer att bråka om.
    Jag postar för fort haha. Angående aktiviteter så bestämmer vi tillsammans innan vi bokar något och om barnet ville gå och pappan inte hade råd skulle jag betalar om jag hade råd. Dock är pappan skyldig mig mycket pengar sedan tidigare så jag skulle tryckt på att han försökte betala hälften men inte låtit aktivitetens vara eller icke vara hänga på om han betalade.

Nu jobbar jag men när vi separerade var jag föräldraledig och studerade sedan några år och dessa saker har gällt även under den tid då jag haft ont om pengar.
  • Anonym (H)

Nu betalar vi inget underhåll eller så men jag får underhåll+barnbidraget varje månad och således står jag för alla barnets utgifter, precis som det ska vara alltså.

Pappan har inga skyldigheter ekonomiskt utöver underhållet. Meddela mamman att ni helt enkelt inte har råd med den standard hon kräver, sen får hon väl tjura bäst hon vill!

Min bonus är här ungefär halva tiden. Vi köper det barnet använder här och mamman köper det barnet behöver hemma hos henne. Bonusen har alltså 2 uppsättningar av allt kan man säga.

Svar på tråden Hur delar ni föräldrar som inte lever tillsammans på utgifter?