• Anonym (Plupp)

Bakre framfall

Hej!

Jag har för någon månad sedan fött mitt andra barn. Det gick snabbt men bra och jag fick inga bristningar. Har dock lite defekter eller vad man ska kalla det från förra förlossningen då jag fick grad 2 bristning som syddes och gick upp lite så jag ha ren liten skåra som inte sitter ihop där den borde. Men inga problem med att göra nr 2 eller så.

Dock tycker jag nu att det verkar som att jag fått ett litet/mellanstort bakre framfall och eventuellt även lite framfall av urinblåsan. Vet att det kan bli så temporärt efter förlossningen och det sedan går över.

Men jag undrar om någon annan också upplevt att bakre slidväggen buktar in i slidan efter förlossningen men att det sedan blivit 'normalt' igen utan operation?

Och jag undrar om någon här blivit opererad för bakre framfall (rektocele) och hur det gick? Blev det bättre? Var det jobbigt?

• Svar på tråden Bakre framfall
  • Anonym (Plupp)

Ingen som fått bakre framfall efter förlossning?

• Anonym (Fram)

Jag tror att främre slidväggen blivit försvagad efter min 3e förlossning. Tyckte bm sa jag hade lätt antydan till det. I början precis efter fl kunde man se det hänga ner och jag bara grät, men det har lyfts upp igen. Dock är det inte som förut rent utseendemässigt när jag kollar "in". Annars stör det inte.

• Anonym (I samma båt)

Hej Plupp!

Jag har inte fått bakre, men främre. Jag gråter ganska mycket, men gör mina knipövningar. Min bm gav mig lite hopp häromdagen om att det kommer att bli bättre. Jag fick mitt andra barn för ca en månad sedan. Längtar så efter att kunna vara mer aktiv.

Önskar att jag hade tröst att ge. <3

• Anonym (Plupp)
    Anonym (Fram) skrev 2017-09-19 21:48:27 följande:

Jag tror att främre slidväggen blivit försvagad efter min 3e förlossning. Tyckte bm sa jag hade lätt antydan till det. I början precis efter fl kunde man se det hänga ner och jag bara grät, men det har lyfts upp igen. Dock är det inte som förut rent utseendemässigt när jag kollar "in". Annars stör det inte.

Tack för svar! Skönt att det blev bra igen även om det såklart inte blir som förr!

Har inte varit på efterkontroll än så vet inte hur det ser ut när man undersöker... men jag har som tur är inte några besvär av det!
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (I samma båt) skrev 2017-09-19 22:03:10 följande:

Hej Plupp!

Jag har inte fått bakre, men främre. Jag gråter ganska mycket, men gör mina knipövningar. Min bm gav mig lite hopp häromdagen om att det kommer att bli bättre. Jag fick mitt andra barn för ca en månad sedan. Längtar så efter att kunna vara mer aktiv.

Ja bättre blir det nog, hoppas jag! Det är ju väldigt uttöjt efter en förlossning. Men att inte veta hur mycket det återhämtar sig känns lite jobbigt...
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (I samma båt) skrev 2017-09-19 22:03:10 följande:

Hej Plupp!

Ja bättre blir det nog, hoppas jag! Det är ju väldigt uttöjt efter en förlossning. Men att inte veta hur mycket det återhämtar sig känns lite jobbigt...
  • Anonym (Lia)

Fick framfall efter mitt tredje barn. Grät många månader men lyckkigtvis gick det tillbaka. När jag blev gravid med fjärde barnet var jag väldigt försiktig med lyft och maken tog ledigt ett par månader efter fl för att vara hemma och hjälpa till så jag inte behövde bära eller lyfta tunga saker. Han ville göra allt för att jag inte skulle få framfall igen, då han visste hur ledsen jag var och hur dåligt jag mådde efter trean. Fjärde barnet är nu 5 år och hittills har framfallet inte kommit tillbaka. Hade liksom dig, framfall av bakre slidväggen. Inget extremt men slidväggen hängde ut, kändes obehagligt och gjorde ont. Så hopp finns för dig med <3

Kramar, Lia

• Anonym (Plupp)
    Anonym (Lia) skrev 2017-09-19 22:22:03 följande:

Fick framfall efter mitt tredje barn. Grät många månader men lyckkigtvis gick det tillbaka. När jag blev gravid med fjärde barnet var jag väldigt försiktig med lyft och maken tog ledigt ett par månader efter fl för att vara hemma och hjälpa till så jag inte behövde bära eller lyfta tunga saker. Han ville göra allt för att jag inte skulle få framfall igen, då han visste hur ledsen jag var och hur dåligt jag mådde efter trean. Fjärde barnet är nu 5 år och hittills har framfallet inte kommit tillbaka. Hade liksom dig, framfall av bakre slidväggen. Inget extremt men slidväggen hängde ut, kändes obehagligt och gjorde ont. Så hopp finns för dig med <3

Kramar, Lia

Åh tack för ditt svar! Gjorde du knipövningar? Vilken typ/frekvens i så fall? :)
  • Anonym (I samma båt)

Kan vi prata mer om detta? Fler som vill dela sina erfarenheter? Gärna positiva.

• Erla

Följer gärna tråden då även jag letar ljus i mörkret. Födde första barnet för 8 veckor sedan och har fått problem med att bakre slidväggen buktar ut och är helt förtvivlad över detta. Hoppas innerligt att problemet inte blir långvarigt :( ingen mer som upplevt att det blivit bättre?

Svar på tråden Bakre framfall