• Anonym (Plupp)

Bakre framfall

Hej!

Jag har för någon månad sedan fött mitt andra barn. Det gick snabbt men bra och jag fick inga bristningar. Har dock lite defekter eller vad man ska kalla det från förra förlossningen då jag fick grad 2 bristning som syddes och gick upp lite så jag ha ren liten skåra som inte sitter ihop där den borde. Men inga problem med att göra nr 2 eller så.

Dock tycker jag nu att det verkar som att jag fått ett litet/mellanstort bakre framfall och eventuellt även lite framfall av urinblåsan. Vet att det kan bli så temporärt efter förlossningen och det sedan går över.

Men jag undrar om någon annan också upplevt att bakre slidväggen buktar in i slidan efter förlossningen men att det sedan blivit 'normalt' igen utan operation?

Och jag undrar om någon här blivit opererad för bakre framfall (rektocele) och hur det gick? Blev det bättre? Var det jobbigt?

• Svar på tråden Bakre framfall
  • Anonym (Plupp)

Mitt har redan blivit lite bättre. Barnmorskan kände Och tittade på efterkontrollen och tyckte det såg bra ut. Bakre buktade lite men det var ok så här tätt inpå förlossningen.

• Erla
    Anonym (Plupp) skrev 2017-10-07 19:44:12 följande:

Mitt har redan blivit lite bättre. Barnmorskan kände Och tittade på efterkontrollen och tyckte det såg bra ut. Bakre buktade lite men det var ok så här tätt inpå förlossningen.

Vad skönt att höra! Hoppas mitt blir bra snart också. Vi borde ha fått barn ungefär samtidigt. Har du några problem med att bakre väggen buktar?
  • Anonym (Plupp)
    Erla skrev 2017-10-08 15:13:28 följande:

Vad skönt att höra! Hoppas mitt blir bra snart också. Vi borde ha fått barn ungefär samtidigt. Har du några problem med att bakre väggen buktar?

Den kan ibland bukta typ efter jag tömt tarmen om jag tagit i mycket. Men inte annars!
  • Erla
    Anonym (Plupp) skrev 2017-10-08 15:48:42 följande:

Den kan ibland bukta typ efter jag tömt tarmen om jag tagit i mycket. Men inte annars!

Okej. Inte jobbigt att tömma tarmen? Buktar det så att du känner av det?

Hoppas så att mitt blir bättre snart.
  • Anonym (Plupp)
    Erla skrev 2017-10-08 16:14:21 följande:

Okej. Inte jobbigt att tömma tarmen? Buktar det så att du känner av det?

Hoppas så att mitt blir bättre snart.

Nä inga problem och jag känner inte av det varken när det buktar eller annars. Tack och lov!
  • Erla
    Anonym (Plupp) skrev 2017-10-08 16:20:44 följande:

Nä inga problem och jag känner inte av det varken när det buktar eller annars. Tack och lov!

Vad skönt! Då håller jag tummarna för att jag återhämtar mig lika bra ^^
  • Anonym (Plupp)
    Erla skrev 2017-10-08 18:44:20 följande:

Vad skönt! Då håller jag tummarna för att jag återhämtar mig lika bra ^^

Har du mycket besvär?
  • Erla
    Anonym (Plupp) skrev 2017-10-08 19:00:36 följande:

Har du mycket besvär?

Lite tampongkänsla som blir bättre för varje dag och svårt att göra nr 2, som tär på psyket. Är rädd att slidväggen ska bukta ännu mer om jag tar i liksom.
  • Anonym (Plupp)
    Erla skrev 2017-10-09 10:02:43 följande:

Lite tampongkänsla som blir bättre för varje dag och svårt att göra nr 2, som tär på psyket. Är rädd att slidväggen ska bukta ännu mer om jag tar i liksom.

Förstår det... men ändå skönt att du märker att det blir lite bättre och bättre.
  • Erla
    Anonym (Plupp) skrev 2017-10-09 10:26:47 följande:

Förstår det... men ändå skönt att du märker att det blir lite bättre och bättre.

Ja.
  • Anonym (I samma båt)

Jag har blivit lite bättre tror jag, men än är det inte bra. Känns som att hela slidväggen har flyttat sig längre ner. Jobbigt psykiskt. Nästa vecka är det efterkontroll. Jag önskar så högt att det kommer att bli bra.

• Anonym (Plupp)
    Anonym (I samma båt) skrev 2017-10-14 22:29:22 följande:

Jag har blivit lite bättre tror jag, men än är det inte bra. Känns som att hela slidväggen har flyttat sig längre ner. Jobbigt psykiskt. Nästa vecka är det efterkontroll. Jag önskar så högt att det kommer att bli bra.

Skönt att höra! Ja det är riktigt tråkigt att ska blir såhär...

Skriv gärna här när du varit på kontrollen! :) lycka till!
  • Erla
    Anonym (I samma båt) skrev 2017-10-14 22:29:22 följande:

Obehagligt är det och jag håller med om att det är riktigt jobbigt psykiskt. Jag var på efterkontroll i fredags och blev lyckad över BM:s profession. Hon bekräftade min buktande, bakre slidvägg, men också att jag hittar rätt muskler när jag kniper plus att jag behöver bli starkare då mitt knip är väldigt svagt. Fick ytterligare en tid om fyra veckor för att kontrollera att det hjälper att knipa och om inte skickas en remiss till gyn för att kolla hur det står till med allt där nere samt vilka åtgärder som ska göras. Kan dock säga att mitt buktar mycket mindre nu redan tre veckor efter att jag börjat knipa ordentligt så nu håller jag tummarna för att jag ska bli starkare och att det hela blir ännu bättre. Det är 9 veckor sedan förlossningen.
Svar på tråden Bakre framfall