Inlägg från: Alby |Visa alla inlägg
  • Alby

1åring dåliga tänder pga amning

Min 1åring har älskat att amma ända sen hon föddes och jag har ammar fritt både dag och natt. Hon äter mat med stor aptit så på dagen har hon ammat mer som tröst eller vid sovning. Nattetid har det periodvist varit jättemycket upp till 15 ggr per natt och periodvist bara 3 ggr per natt. Vi samsover och vi har båda sovit bra. Jag upptäckte förra veckan fläckar på hennes övertänder och kontaktade folktandvården. Det konstaterades vara initial karies och skulle så småningom bli hål om vi inte slutade nattamma. Hon får alltid vatten till maten och inga sötsaker men jag har ju ammat fritt både dag o natt så det har blivit för tätt.

Är det någon här med liknande erfarenhet?

Hur slutar jag amma min ettåring som älskar att amma, hon gillar inte napp.

• Svar på tråden 1åring dåliga tänder pga amning
  • Alby
    annabellelee skrev 2017-09-19 18:15:00 följande:

Hur bra äter hon av vanlig mat?

Bra, hon äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och en portion gröt innan läggdags.
  • Alby

Tandläkaren sa att handlade inte om själva bröstmjölken utan frekvensen hon åt. Att tänderna aldrig hinner vila.

Pappan nattade henne igår och de gick bra men sen på natten gallskrek hon efter bröstet och inget hjälpte, så jag gick in och ammade. Vi bor i lägenhet så behöver ta hänsyn till grannarna så de inte vaknar. Jag tycker så synd om min flicka, hon förstår ju inte varför hon inte får amma längre som innan.

• Alby
    kixan skrev 2017-09-20 15:37:19 följande:

Fast läs länkarna jag skickade, det finns nya studier som visar att bröstmjölken faktiskt skyddar emaljen, så det gör inget att du ammar ofta eftersom det inte blir ett syraangrepp på tänderna på samma sätt som med mat.

Tack, jag klickade in på bloggen och när jag klickade på källan hon sa hon fick informationen ifrån så funkade inte länken. Hittar ingen sån information med en trovärdig källa tyvärr.
Svar på tråden 1åring dåliga tänder pga amning