• Teknisk

Medborgare efter 2 år

Hej!

Jag är gift med en svensk medborgare och har läst på migrationsverket webbsidan att jag bör ansöka svensk medborgarskap efter 3 år. Jag undrar om en person har ansökt efter 2 år för att vänta tid så länge.

Har någon provet??

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-02 18:36

• Svar på tråden Medborgare efter 2 år
  • Anonym (Kopp)

Du kan inte bli svensk medborgare efter 2 år eller 3 år.

Är du här pga av din partner? I så fall fick du ut i 2 år, ni får sen ansöka om put efter 2 år.

Medborgarskap kan du ansöka om efter att du har put och har bott i Sverige i minst 5 år.

• Teknisk

Jag är utanför EU. Jag är här pgv min fru som är svensk medborgare.

• Anonym (Kopp)

Okej. Men svensk medborgare kan du inte ansöka om fören du har permanent uppehållstillstånd och vart skriven i Sverige i 5 år.

• Teknisk

Jag har varit i sverige i 2 år och jag har permanent uppehållstillstånd.

• Anonym (34)

Då får du vänta 3 år till.

5 år med PUT är normen.

• Platysma

Familjeliv är ingen höjdarkälla vad gäller denna typ av info. Jag är själv svensk och gift med en man som invandrat för att leva med mig. Det är 3 (varav minst två år som sammanboende) som gäller för de som är gifta med svenska medborgare precis som du själv skrivit.

Länk som styrker det jag skriver: www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Min man har också varit här i 2 år. Tror tyvärr inte att det är meningsfullt att söka medborgarskap före 3 år, men kanske? Skulle kontakta Migrationsverket och fråga.

• Anonym (Snarttreår)

Vi är i samma situation och jag mailade och frågade migrationsverket.

Problemet med att lämna in sin ansökan i förtid är att om de börjar handläggningen innan du har bott här i tre år så kommer du få avslag. De rekommenderar att vi väntar så vi kommer inte lämna in ansökan tidigare.

• Teknisk
    Anonym (34) skrev 2017-09-20 21:27:16 följande:

Då får du vänta 3 år till.

5 år med PUT är normen.

Tack
Svar på tråden Medborgare efter 2 år