• Anonym (För fet för ridbyxor)

Har jag blivit så fet utan att jag märkt det?

Det här är riktigt pinsamt och konstigt. Jag ska börja rida igen efter många års uppehåll. Så det är dags att skaffa lite lämpliga kläder. Ridbyxor kan ju vara bra att ha tänkte jag och åkte till Hööks.

Tog några olika märken i strl 38 och 40. Brukar ha 38 på mina vanliga jeans utan stretch. Ridbyxorna gick att dra upp till knäna innan det tog stopp.

Hämtade större storlekar. Storlek 46 gick att dra upp utan att bli alldeles svettig. Men då var de stora i midjan.

Jag är lite bred över höfterna och rumpan men har inte sett mig själv som tjock i den bemärkelsen. Kan utan det minsta bekymmer gå in i en helt vanlig klädbutik och köpa jeans och byxor som sitter bra utan att anstränga mig.

Har jag blivit för tjock för att rida? Eller har det hänt något med storlekar på ridbyxor under 15 år?

• Svar på tråden Har jag blivit så fet utan att jag märkt det?
  • Anonym (Josefin)

Om du fortfarande har din vanliga storlek på jeans så borde du ju inte förändrats så himla mycket kan jag ju tycka. Ridbyxor vet jag inte mycket om men upplevde samma problem när jag skulle köpa baddräkt. Har i vanliga fall small eller 36-38 men baddräktsprovande gav jag upp när till och med storlek 42 var för litet.

• Anonym (H)
    Anonym (Josefin) skrev 2017-09-20 09:52:53 följande:
    Om du fortfarande har din vanliga storlek på jeans så borde du ju inte förändrats så himla mycket kan jag ju tycka. Ridbyxor vet jag inte mycket om men upplevde samma problem när jag skulle köpa baddräkt. Har i vanliga fall small eller 36-38 men baddräktsprovande gav jag upp när till och med storlek 42 var för litet.
    Håller med
  • Anonym (Signe)

Jag har inte märkt något särskilt på ridbyxor. Däremot är Hööks egna märken väldigt korta på mig.

Men det som är intressant är väl vad du väger och vilken vikt hästen du kommer rida tar.

• ridbyxlr

Jag har vanligtvis 34 i vanliga byxor/jeans men i alla mina ridbyxor har jag strl 38 och de motsvarar då vanliga 34 så ridbyxor är väldigt små i storlekarna nuförtiden. :)

• Gizmo

Jag upplever det som att alla kläder och skor har blivit mindre i storlekarna de senaste åren.

• Bänktevert

En sak är säker - en kvinna som beskriver sig som "rund om höfter och rumpa" är sällan smal och vältränad. Snarare fetlagd och rultig.

Att köpa jeans i annat än tumstorlekar indikerar att inköpen göres i en tantaffär så det stärker ju caset att det här är en rultig sak.

Vad väger du och hur lång är du?

"För fet" för att rida avgörs knappast av ridbyxorna utan av om hästapållen tål din vikt...

• sextiotalist
    Bänktevert skrev 2017-09-21 08:53:17 följande:

En sak är säker - en kvinna som beskriver sig som "rund om höfter och rumpa" är sällan smal och vältränad. Snarare fetlagd och rultig.

Att köpa jeans i annat än tumstorlekar indikerar att inköpen göres i en tantaffär så det stärker ju caset att det här är en rultig sak.

Vad väger du och hur lång är du?

"För fet" för att rida avgörs knappast av ridbyxorna utan av om hästapållen tål din vikt...

En kvinna som är rund om rumpan och höfter kan mycket väl vara vältränad. Eller kvinnor som springer milen under timmen är inte vältränade enligt dig. För jag har väninnor som har både rumpa och höfter och gör det.

En del kvinnor har faktiskt höfter och rumpa, det har med genetik och att de är kvinnor. Inget som går att träna bort.

Och en sak till, att vara smal är inte samma sak som vältränad och att vara vältränad innebär inte att man är pinnsmal, utan man kan ha bröst och rumpa och vara väldigt vältränad.

• Anonym (Njo.)

Jag får gå upp nån storlek på vissa ridbyxor, precis som på vissa andra kläder. Måste man gå upp många storlekar har man nog lagt på sig en del ja.

• Anonym (Njo.)
    sextiotalist skrev 2017-09-21 09:00:21 följande:

En kvinna som är rund om rumpan och höfter kan mycket väl vara vältränad. Eller kvinnor som springer milen under timmen är inte vältränade enligt dig. För jag har väninnor som har både rumpa och höfter och gör det.

En del kvinnor har faktiskt höfter och rumpa, det har med genetik och att de är kvinnor. Inget som går att träna bort.

Och en sak till, att vara smal är inte samma sak som vältränad och att vara vältränad innebär inte att man är pinnsmal, utan man kan ha bröst och rumpa och vara väldigt vältränad.

Fast "kvinnor som beskriver sig" är ju en sak i sig. Jag håller med om att de som brukar beskriva sig så väldigt sällan är vältränade. Och att man har bra kondition innebär ju inte att man inte kan vara tjock. Jag vet också en hel del människor som springer mkt men som trots det är feta eller tjocka. De har tränat och fått kondition men smala och vältränade kan de knappast räknas som.

Jag har också naturligt höfter och rumpa, men jag skulle ju inte beskriva min kropp på det sättet iom att jag ändå är smal.
  • sextiotalist
    Anonym (Njo.) skrev 2017-09-21 09:20:28 följande:
    Fast "kvinnor som beskriver sig" är ju en sak i sig. Jag håller med om att de som brukar beskriva sig så väldigt sällan är vältränade. Och att man har bra kondition innebär ju inte att man inte kan vara tjock. Jag vet också en hel del människor som springer mkt men som trots det är feta eller tjocka. De har tränat och fått kondition men smala och vältränade kan de knappast räknas som.

Jag har också naturligt höfter och rumpa, men jag skulle ju inte beskriva min kropp på det sättet iom att jag ändå är smal.
    Fast nu var det en kvinna som i vanliga affärer drog 38, trots att hon ändå har rumpa och höfter.
    En som drar 38 från en vanlig affär brukar sällan vara tjock (om hon inte är väldigt kort).
    Hon beskrev sig inte heller som smal och vältränad, men hon såg sig inte heller som tjock, viss skillnad.

Och från svaren, så ser du  att just ridbyxor behöver man troligen gå upp några storlekar.
    Och eftersom de är så figurnära, så misstänker jag att det måste även finnas vidder.

• Anonym (För fet för ridbyxor)

Jag åkte till Granngården och provade ridbyxor där efter tips från en tjej jag träffade på öppna förskolan. Där passade min vanliga storlek!

Hon sa att Hööks var riktigt svåra om man inte ville gå upp rejält i prisklass.

Vältränad är jag inte då jag födde barn för tre månader sedan och någon löpare har jag aldrig varit. Kan inte påstå att jag var vältränad innan jag föddde barn heller pga trivs faktiskt inte på gymmet. Simmar och promenerar för att kunna äta chips på helgen typ. Har aldrig varit överviktig men upplever att sedan jag fick barn är jag bredare över baken. Skiljer 3 cm på höftmått. Men det är som sagt inget som hindrat mig från att köpa min vanliga storlek. Och ja, som mammaledig har jag något begränsad budget och handlar i sådana tantbutiker som H&M, Lindex, Gina tricot med flera. Visst har jag något jeanspar i tumstorlek men de ligger långt in i garderoben och används bara som slit och släng när jag målar.

Är 171 cm lång och väger 63 kg, 1 kg kvar till målvikt. Hästarna klarar max 75-85 kg. Således borde de inte gå av på mitten när jag sitter upp.

• EmberEyes

Jag drar en storlek på typ HM, en större på Horze och ytterligare en storlek upp på några jag köpte på Hööks...

• Ryttarinnan

Nej du har inte blivit fet utan att märka det, hööks har fått JÄTTE konstiga storlekar på sina ridbyxor! Har själv upplevt samma sak och har normalt stl 36/38 men jag fick köpa stl 42?

Dem har visst misstagigt att alla ryttare ser ut som Malin Baryard med långa slanka ben.. utan varken lår eller rumpa... =\

Svar på tråden Har jag blivit så fet utan att jag märkt det?