• Johnnyorange

När man slutar prata med varandra

Någon mer som varit med om att ni pratat med någon i skolan eller liknande som ni fick bra kontakt med och allt? Men sen är det som att personen tappar intresset och knappt hejar på en.

Har så svårt att förstå detta.

• Svar på tråden När man slutar prata med varandra
  • Coiii7557

Yes har hänt mig några gånger, men lite överallt i livet. Först pratar man och den andre är trevlig och väldigt social. Man tänker för sig själv hur länge det ska upprätthålla sig så. Och ja, plötsligt börjar personen bete sig väldigt off och som du säger, hejar knappt igen.

Jag vill också ha svar på detta. Kan det bero på att de inte fått någon ordentlig uppfostran i artighet tro? Jag vet faktiskt inte men jag kan bekräfta att det är ett verkligt fenomen. Tror heller inte att det beror på mig då jag är en normalt trevlig person liksom precis som du verkar vara.

• waa

Kan väl ha massvis av möjliga förklaringar. Du får nog skriva lite mer om er kontakt om det ska vara möjligt att spekulera.

• Johnnyorange
    waa skrev 2017-09-20 20:52:39 följande:

Kan väl ha massvis av möjliga förklaringar. Du får nog skriva lite mer om er kontakt om det ska vara möjligt att spekulera.

Finns inte så mycket att skriva. Det är personer jag samtalat med som jag upplevde att jag fick bra kontakt med. Men det kan ju förstås hända att den känslan inte var ömsesidig. 
  • jrockyracoon
    Är detta en person av motsatt kön, och fanns det en sexuell spänning er emellan?

I så fall känner jag igen det. Har hänt många gånger att jag varit ute efter en vänskapsrelation men så fort personen har fått en kärleksrelation har den som jag trodde vänskapsrelationen dött ut. Jag tolkar det som att det funnits en sexuell spänning åtminstone från den andra personens sida, som på sätt och viss byggt upp relationen. Men när förutsättningarna ändras så är denna relation inte längre intressant.

Men om detta inte är fallet finns det flera möjliga alternativ:
    1. Du har omedvetet gjort eller sagt något som har sårat eller kränkt personen. Istället för att ta upp det direkt med dig och låta dig respondera, så väljer personen att ignorera dig. Har hänt mig ett antal gånger.

2. Kan vara så att personen fått veta något om dig av andra som fått personen att ändra uppfattning om dig.

3. Du har haft sådana värderingar/stil/klädsel/beteende som har gjort att personen har valt att inte fortsätta umgås med dig. Kanske personen tycker du är ointressant eller tråkig. 

4. Du har misstolkat personens signaler. Personen har kanske bara varit vanligt artig mot dig, och du har missförstått graden av närhet ni har haft tillsammans.

Du borde ha kunnat läsa av styrkan i personens signaler av avståndstagande mot dig. Är personen väldigt avståndstagande så lutar det mot alternativ 1 eller 2. Är styrkan i avståndstagandet mindre kan det vara alternativ 3 eller 4 som är troligast som orsak.

Men visst är det intressant att försöka ta reda på vad som kan ha hänt? Jag tänker att du faktiskt skulle kunna pröva att fråga rakt ut. Kanske får du då ett ärligt svar, och kanske det skulle få dig att lära dig något om dig själv i relation till andra.

Svar på tråden När man slutar prata med varandra