• Mamman8

Graviditetspenning, HJÄLP

Kan någon hjälpa mig och räkna ut hur mycket jag får i graviditets penning?

Har en månadslön på 23 300kr

• Svar på tråden Graviditetspenning, HJÄLP
  • Mamman8
    mockingbird skrev 2017-09-20 22:27:09 följande:

Knappt 80% av lönen (samma som vid sjukskrivning) men högst 714kr/dag.

Ska jag ta 23300×0.80 då? Sedan dras skatt på det?
  • mockingbird

Tänkte just skriva att jag tror du tjänar för mycket för att få 80%. Taket är på runt mellan 14-15 i handen tror jag. Men nu blev jag osäker om man räknar efter eller före skatt, eller om de drar skatt från de 14 eller hur de fungerar ???? har då kollegor som fått ut i handen maxbeloppet på runt 14.

• Kexmonstret

Det beror på hur många dagar du tar ut i veckan och hur länge du tänkt vara föräldraledig samt vilka dagar du tar ut. 

Tar du ut 7 dagar i veckan får du 17 820 kr innan skatt och kan vara hemma i drygt 6 månader. Vill du däremot vara hemma i 12 månader får du ca 9 500 innan skatt.

Du kan jämföra ersättningen här. Där kan du även välja gemensam eller ensam vårnad och anpassa om du får dagar av barnets pappa osv

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

• mockingbird
    Kexmonstret skrev 2017-09-20 23:25:24 följande:

Det beror på hur många dagar du tar ut i veckan och hur länge du tänkt vara föräldraledig samt vilka dagar du tar ut. 

Tar du ut 7 dagar i veckan får du 17 820 kr innan skatt och kan vara hemma i drygt 6 månader. Vill du däremot vara hemma i 12 månader får du ca 9 500 innan skatt.

Du kan jämföra ersättningen här. Där kan du även välja gemensam eller ensam vårnad och anpassa om du får dagar av barnets pappa osv

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Man kan ju säga att du var hela bättre på att förklara ????. 14-15 k i handen som jag skrev är då med andra ord efter skatt och om man tar ut 100%
  • mockingbird

Oj frågeteckens skulle inte var där... utan en smileygubbe. kan man inte redigera inlägg man redan skrivit och skickat iväg?

• thweni

Fast nu blandar ni ihop graviditetspenning med föräldrapenning.

Graviditetspenning är pengar man får när man går hem i slutet på graviditeten om man har ett riskfyllt eller fysiskt ansträngande arbete. Man måste självklart ansöka om det och chefen ska skicka in utlåtande om ev omplacering (kan man omplaceras så får det göras i första hand), samt ska man själv skriva varför man inte kan arbeta. Pengen man får är 80% av lönen men max 714kr/dag och sen skatt på det. Man tar inte ut antal dagar men man kan ansöka om att få graviditetspenningen på 25, 50, 75 eller 100% (och då går man ju ner motsvarande tid).

Föräldrapenning är också baserat på lön, du får 80% men max 952kr/dag. Det är här man bestämmer om man vill ta ut 7 dagar i veckan och om man ska ta hela, halva ..osv.. dagar.

Svar på tråden Graviditetspenning, HJÄLP