• möjligt

Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?

Det finns problemfria vaginala födslar och det finns problemfria snitt.

Sen finns det worst case scenario vaginala födslar OCH worst case scenario snitt.

Det gör att det blir svårt att jämföra.

Jag blev själv snittad och jag upplever att det på alla sätt varit ett snitt enl. läroboken helt "utan" komplikationer. Men det har ändå funnits konsekvenser jag inte visste om. Inga tunga lyft 8 veckor efter gör vardagen ganska trixig med barnvagn och trappor och matinhandling. Känselbortfall längs snittet var jag inte beredd på, har nu ett stort område på magen mer eller mindre helt utan känsel vilket för mig personligen har varit väldigt obehagligt.

Något jag inte heller var beredd på var att hormoner gör att underlivet kan dra ihop sig en del även om det aldrig blev uttöjt och kombinerat med "amnings"slemhinnor och tidsbrist medny baby så kan det göra det väldigt svårt att få igång sexlivet igen, trots snitt

• möjligt
    Marie19 skrev 2017-09-21 22:34:14 följande:

Då drömde jag väl om det när jag var med om mitt kejsarsnitt och min eftervård.

Det kanske skiljer vilka rutiner som finns i olika delar av sverige men här i vårt län så är där ingen speciell eftervård. De kollar utanpå bandaget och palperar magen(livmodern) innan man åker hem efter en eller ett par nätter på BB. Sen går man på den vanliga efterkontrollen 10 veckor senare. Man kan ju söka själv om man får problem men där är ingen annan standard eftervård.
Svar på tråden Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?