Inlägg från: Anonym (Vera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera)

Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?

Kejsarsnitt är inget man bara "tar", utan man kan få det beviljat av olika anledningar.

Jag födde mitt första barn vaginalt, och det var det värsta jag någonsin varit med om.

Med mina två andra barn fick jag beviljat snitt pga förlossningsrädsla.

Snitten gick jättebra! Fick ju smärtlindring efteråt, så hade knappt något ont alls. Var uppe och gick samma dag. Slutade med värktabletter i samband med att jag kom hem efter tre dygn. De behövdes inte.

Det jobbiga är väl att man inte får lyfta i början, men ont hade jag inte.

• Anonym (Vera)
    Anna60 skrev 2017-09-21 14:57:53 följande:

Tänk på att när babyn väl ploppat ut den vaginala vägen så har du bara lite besvär i några dagar. Men du har besvär i många veckor med kejsarsnitt. Det finns en anledning att man är restriktiv med kejsarsnitt. Risken är väldigt liten vad gäller infektioner vaginalt, men stora vid kejsarsnitt. Så tänk till och läs på :).

Nej, nej...

Man har oftast inte alls besvär i många veckor efter kejsarsnitt! Det är dock en vanlig fördom bland de som inte snittats själva, utan bara läst skräckhistorier.

Det är inte stor risk för infektion vid snitt heller.

De allra flesta mår bara fint efter snittet, värktabletter (alvedon/ipren) kan behövas någon vecka, och man får inte lyfta tungt på ett antal veckor.
  • Anonym (Vera)

Jag fick vara på uppvak flera timmar efter mina snitt.

Och det fanns personal i rummet hela tiden.

På bb senare fick jag eget rum och fick stanna så länge jag behövde. Personalen kollade såret varje dag.

Känner rätt många som gjort kejsarsnitt, och det var samma för dem.

• Anonym (Vera)

Intressant med så olika upplevelser.

Min vaginala förlossning var så otroligt smärtsam och skrämmande att jag förlorade medvetandet ett par gånger. Inte mig emot, jag hade så obeskrivligt ont, att döden kändes som en befrielse... Det var så smärtsamt och fasansfullt att jag saknar ord för att beskriva det...

Kejsarsnittet var INGET i jämförelse. Ingreppet kändes inget, och svedan i såret dagarna efter var helt hanterbart!

Svar på tråden Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?