Inlägg från: Anonym (mamma till tre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma till tre)

Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?

Man borde absolut få välja själv om man ska snittas eller föda vaginalt. Jag har gjort båda.

Vid min första förlossning ville jag ha planerat snitt, för jag var extremt förlossningsrädd och livrädd att spricka, men de nekade mig det, så det blev en vaginal förlossning mot min vilja. Barnets hjärtljud gick ner i slutet så han drogs ut med sugklocka varpå jag sprack hela mellangården, slet av ringmuskeln och sprack upp i tarmen. (Som tur var hade jag epidural och kände det inte.) Fick panik då jag såg blodpölen då de lyfte över mig till en annan säng för att rulla mig till operation. Läkarna var iskalla och otrevliga och frågade irriterat om jag frös så jag skakade på operationsbordet. Fick lugnande. Sen vaknade jag ensam på uppvaket i panik. Var ingen där på länge (det var natt) och jag undrade var min bebis och man var. Kunde inte sitta på 14 veckor utan smärta och det var riktigt jobbigt. Fick liggamma och var mörbultad efteråt. Blev traumatiserad och tappade förtroendet för läkare. Det läkte inte helt rätt heller. Måste nog göra en operation snart för att "fixa" mig. 

Den andra förlossningen var planerat snitt (p.g.a förlossningsrädsla och skador från första förlossningen) och gick ännu sämre. Ryggbedövningen tog inte och fast jag sa att jag kunde röra ena benet och kände kylan från tussarna de drog på magen så skar de upp min mage utan bedövning så jag skrek av oerhörd smärta. De skickade ut min man och började oförberett trycka en svart mask över min mun så jag inte fick luft och full panik. Tillslut blev det svart och jag vaknade i panik och andades hysteriskt och grät. Hade fruktansvärt ont. Jag hade valt kejsarsnitt ändå (om jag skulle ha barn igen, men det skulle jag aldrig våga efter mina förlossningar), för läkningen gick bra och det var bättre att ha sår på magen än i hela underlivet och tarmen. 

Fungerar bedövningen tror jag kejsarsnitt är ett fint sätt att få barn på. Tryggare än en vaginal förlossning om det går snett. (Som för mig.) Mer kontrollerat. (Det är väldigt ovanligt att ryggbedövningen inte tar och en normalt funtad läkare skär ju inte upp magen om patienten säger att hon känner kyla och kan röra benen. Min var en idiot!) Jag skulle ändå välja snitt, om det gjordes rätt! Och jag tycker alla kvinnor ska få VÄLJA SJÄLVA hur de vill föda! Blir så arg då jag hör hur folk far illa och tvingas till saker de inte vill inom förlossningsvården.

Svar på tråden Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?