Delad ekonomi
Hej!
Jag och min sambo har egentligen förutsättningen att inte ta ut några dagar första året. Jag har en inkomst på ca 28 tkr och han ca 30 tkr.. vi har inte så mycket fasta utgifter i månaden ca 6000 kr... så egentligen skulle vi klara oss bra på en inkomst.
vi har båda kommit överens om att vi gärna vill vara hemma med vårt gemensamma barn tills hon är 2 år.. men han vägrar ha gemensam ekonomi.. han tycker det är rättvist att dela allt lika oavsett... halva hyran osv... om han handlar ska der alltid delas på och om jag handlar något som enbart är mitt för ca 50 kr tar han bort det på kvittot o lägger de endast på mig.. tycker det är skitdrygt att ha de så här..
sen har Adam ej körkort men vi har kommot överens om att vi behöver bil för o handla.. öppna förskolan osv.. tillslut har han gått med på att betala halva service osv men han har svårt att förstå att jag varje månad betalar för värdeminskning för bil osv... har betalat allt sådant förrut innan han fick fast jobb men nu när vi bytt bil för att vi skaffat barn osv känns det trist att jag ska ta den kostnaden själv när han tjafsar om jag handlar för 50 kr mer...
försökt förklara för honom att vi skulle kunna strunta i att ta ut dagar.. men det gynnar inte han säger han isåfall vill han hellre att vår dotter börjar dagis tidigare.. varför ska han betala så jag kan vara hemma längre...
alltså vad tror ni om det här tankesättet? är det bara att lämna eller går det att leva med någon som tänker så här?