Varför uppstår otrohet? Jag tycker inte att något av TS alternativ är en bra förklaring (d.v.s. "vissa är svin" eller "något saknas").
Monogami är ingen gudagiven självklarhet eller något som är hårdkodat i våra gener. Det är en överenskommelse. Det kan finnas massor med olika incitament för att bryta mot den överenskommelsen. Det betyder inte att det är OK att göra det, eftersom man sviker sin partners förtroende och tillit. Men det är inte svårt att se att det kan finnas motiv, och då är frågan om det som hänger i den andra vågskålen väger tillräckligt tungt för att avstå. Sveket mot partnern. Risken för att bli påkommen. Samhällets fördömande, t.ex. hur gemensamma vänner reagerar.
Det finns väldigt starka förväntningar på monogami när man ingår i en relation, men få människor är bra på att prata öppet om dessa förväntningar. Jag tror man skulle kunna spara mycket hjärtesorg och svek om det var mer accepterat att tidigt i dejtandet prata öppet om vad man menar med trohet och otrohet, vad som är viktigt för en själv, hur viktigt det är med romantisk och sexuell exklusivitet etc. Ofta går folk bara runt med outtalade förväntningar och tänker att deras partner tänker på samma sätt.
Så jag tror otrohet uppstår pga att folk har olika förväntningar och inte har fått lära sig hur man kommunicerar sina behov mer öppet och ärligt.