• Anonym (Per!)

    De som pratar fejkad stockholmska!

    Hej!

    Vet inte var jag ska placera denna tråd.

    Vad tänker ni om människor som pratar stockholmska utan att ha någon anknytning till Stockholm?

    Har stött på det här flera gånger. Människor från (är födda i) exempelvis Småland och Skåne som lagt till sig med stockholmska.

    De är alltså varken födda eller uppvuxna där, någon har möjligtvis bott i Stockholm i några år.

    Är det inte oerhört pinsamt att byta dialekt till något som är mer "hippare" än sin ursprungsdialekt?

    Åsikter om detta tack!

  • Svar på tråden De som pratar fejkad stockholmska!
  • Anonym (Per!)
    Anonym (Qwe) skrev 2017-09-22 19:45:03 följande:
    Hippare dialekt? Stockholmska? Hur menar du?
    Finns en kvinna i bekantskapen som varken är född eller uppvuxen i Stockholm och hon har heller inte bott där.

    Men pratar Stockholmska. Personen i övrigt är typen som vill vara "rätt och trendig".
  • Anonym (Per!)
    Anonym (Qwe) skrev 2017-09-22 19:45:03 följande:
    Hippare dialekt? Stockholmska? Hur menar du?
    Ja, det anses vara trendigare att prata stockholmska än någon bonnadialekt från inre Småland.
  • Anonym (Per!)
    Aniiee skrev 2017-09-22 20:33:05 följande:
    Fast TS skrev ju om såna  som pratar "Stockholmska" fast de INTE växt upp i Stockholm eller har någon annan koppling dit.
    Just precis. Finns en människa i utkanten av bekantskapen som är född och uppvuxen så långt söder man kan komma i landet och som bor i mellersta Sverige sedan 15 år OCH pratar stockholmska.


  • Anonym (Per!)
    Anonym (guilty as fuck.) skrev 2017-09-22 20:18:23 följande:

    Det här kan nog handla om mig.
    Jag är född i Närke men uppväxt i Stockholm från 6-årsåldern. 
    Och jag vet att jag pratar stockholmska så jag är nog en av dom du pratar om ts.
    En som fakepratar, fast inte för att jag vill vara hipp, bara av gammal vana och för att jag växt upp där, men iallafall.


    Nej och du har inte läst tråden noggrant.

    Pratar om de som pratar stockholmska UTAN någon anknytning till Stockholmsområdet.

    Du uppvuxen i Stockholm sedan 6-årsåldern och har därmed en anknytning till staden.


  • Anonym (Per!)
    MallaL skrev 2017-09-22 20:57:13 följande:

    Den gamla stockholmskan à la Jerry Williams är nästan utdöd vid det här laget. Tänk istället "bolibompasvenska", det som de unga hör på tv, inte alls konstigt att unga talar denna typ "rikssvenska" när de blir vuxna oavsett var de bor. Språk förändras och det man hört under uppväxten oavsett var man bor behöver inte betraktas som fejk.


    Ok, kanske jag som har fel?

    Tycker det är märkligt att prata södermalmsstockholmska utan att ha bott en enda dag i Stockholm.

    Har kollat på Skånska Mord många gånger utan att ha börjat prata skånska.

    Och gillar Albert & Herbert utan att för den skull börjat prata göteborgska.
  • Anonym (Per!)
    MallaL skrev 2017-09-22 21:11:36 följande:
    Södermalmstockholmskan är mycket mindre utpräglad nu jämfört med för några decennier sedan. Stockholm är väldigt präglat av inflyttning och framför allt märks det i de södra delarna t ex på ö- och ä-ljuden som nuförtiden är i det närmaste östgötska. Och barn i hela landet tittar på samma tv-program, så jag tycker inte alls man kan kalla det "fejkat" när dialekter blandas/utvecklas.
    Jag ska börja prata skånska så får vi se hur omgivningen reagerar.

    Ska säga att jag sett får många Edvard Persson-filmer.
  • Anonym (Per!)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-22 21:29:24 följande:

    Jag kommer från början från Stockholm. Flyttade som barn till Småland. Flyttade sedan tillbaka uppåt landet, sedan till Blekinge, sedan till Skåne. Jag har lagt mig till med dialekterna vartefter jag har flyttat, inte fullt ut men anpassat min dialekt. Det är naturligt. Om man inte ändrar sin dialekt är det väl ännu konstigare? Måste man passa sig för att påverkas av språket runt omkring?


    Ok. Finner du det normalt att en människa utan anknytning till Stockholm pratar stockholmska?

    Personen har aldrig varit bosatt i Stockholm eller i närheten av Stockholm.


  • Anonym (Per!)
    Anonym (Mmmm) skrev 2017-09-22 21:40:42 följande:

    Jag är nog en sån som kan verka såja plockar omedvetet upp dialekterna jag umgås med människor från olika håll. Jag gör det inte medvetet och jag tycker själv det är pinsamt. Pratade stockholmska som barn (är norrlänning) men min bästa kompis var från Stockholm


    Mmmmm.....
  • Anonym (Per!)
    elyse skrev 2017-09-22 21:52:27 följande:

    Jag har rätt länge haft en dialekt som lutar åt rikssvenska. I princip som man pratar här i Uppsala, där jag bor sedan tio år tillbaka. Jag är född i Hälsingland, men min mormor och mamma är från Dalarna. Morfar har flyttat runt en del och min farfar har bott i Stockholm en period. Självklart blir man präglad av alla runtomkring.


    Det är det jag menar, att man präglas av de runt omkring en. Naturligt.
  • Anonym (Per!)
    John22 skrev 2017-09-23 08:20:27 följande:

    Man byter lätt dialekt om man bor på en annan plats i flera år, ofta utan att man själv tänker på det. Det behöver alltså inte vara "fejkat".

    Jag bodde utomlands under flera år och talade i princip bara engelska. När jag kom tillbaka till Sverige påpekade många att jag pratade svenska med amerikansk brytning, trots att jag inte uppfattade det själv.

    Och nej, stockholmska är definitivt inte rikssvenska. På rikssvenska säger man "äta", på stockholmska säger man "eta".


    Jo, men varför byta till stockholmska om man är född i Skåne och ALDRIG ha bott i Stockholm?

    Fler än jag har reagerat på att denne person pratar bred stockholmska.
  • Anonym (Per!)
    nevermind skrev 2017-09-23 22:14:08 följande:

    Ja fy fan, gotlänningar som tränat bort dialekten. Så förbannat töntigt.


    Jag får inte mycket sympati i tråden.

    Tror jag ska börja prata blatteskånska.
  • Anonym (Per!)
    Anonym (Sara) skrev 2017-09-23 23:20:01 följande:

    Jag är från Norrland och beroende på sinnesstämning får jag en Stockholmsdialekt. Har alltid umgåtts med folk som pratar mer rikssvenska eller Stockholmska. Jag växlar inte dialekt med flit men är medveten om det.


    I morgon byter jag dialekt, bara så alla vet.
    Är född i Småland, men från och med imorgon snackar jag blatteskånska!
  • Anonym (Per!)
    BossHoss skrev 2017-09-25 16:18:10 följande:

    Fast bor man i sthlm är det ju mer hippt att INTE tala sthlmska, men det är klart bor man länge där så blir det automatiskt att man börjar prata med den nya dialekten


    Finns det ingen i tråden som vill förstå mig?

    Ger ett exempel:

    Anna är född och uppvuxen i Landskrona där man pratar skånska. Ok?

    För 20 år sedan flyttade Anna till Blekinge och efter några år där begav hon sig till
    Växjö där hon nu är bosatt.

    Och Anna talar nu stockholmska.

    Anna har aldrig bott i Stockholm eller närliggande områden.

    Anna har säkert någon vän som bor i Stockholm och på jobbet kommer hon säkert i kontakt med någon stockholmare.

    Och detta tycker jag är konstigt, att hon pratar stockholmska.

  • Anonym (Per!)
    Palestrina skrev 2017-09-25 16:26:25 följande:
    Har hittills egentligen inte träffat någon som har lagt sig till med stockholmska, däremot tror jag att det är ganska vanligt att man slätar ut sin dialekt när man är långt hemifrån, kanske undermedvetet, för att slippa bli dömd med de fördomar som följer med en "lantligare" dialekt. Att du benämner stockholmska som "hippare", om än med citationstecken, bekräftar ju att det faktiskt finns sådana fördomar i omlopp.

    Det kan också hända att man slätar ut sin dialekt för att det underlättar kommunikationen, att man blir lättare att förstå.

    Och jag tycker inte att det är pinsamt.
    Ingen håller med mig så jag lämnar tråden.
  • Anonym (Per!)
    BossHoss skrev 2017-09-25 16:29:46 följande:
    Aha

    Ja då låter det ju som om hon är lite dum i huvudet. Hon försöker låta som om hon kommer från sthlm alltså fastän hon inte bott ens i närheten.

    HAHAAHAHAHAHHAHA
    Det är det jag försökt förklara minst fem gånger i denna tråd.

    Hon (och jag har även träffat andra) som pratar stockholmska trots at de varken är födda eller uppvuxna i Stockholm. Och de har heller inte varit bosatta i Stockholm.
  • Anonym (Per!)
    Duckan skrev 2017-09-25 16:39:07 följande:

    Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men med föräldrar från Norrbotten. Jag är inte så säker på vad min dialekt är, men kan inte tänka mig att det är renodlad stockholmska i och med dialekten hemma som jag är uppväxt med. Går folk då runt och tror att jag "gör mig till"? :-/


    Du verkar inte förstå frågan.
  • Anonym (Per!)
    Duckan skrev 2017-09-25 16:39:07 följande:

    Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men med föräldrar från Norrbotten. Jag är inte så säker på vad min dialekt är, men kan inte tänka mig att det är renodlad stockholmska i och med dialekten hemma som jag är uppväxt med. Går folk då runt och tror att jag "gör mig till"? :-/


    Eftersom du har anknytning till både Stockholm och Norrland så blir det märkligt om du pratar stockholmska/Norrbotten-dialekt.

    Göteborgska vore din naturliga dialekt.
  • Anonym (Per!)
    Anonym (guilty as fuck.) skrev 2017-09-25 17:14:14 följande:
    Finns det någon som beter sig så, det har jag väldigt svårt att tro.
    Iallafall om dom fyllt tio år.
    Det låter mer som det är en konstruktion av ts, för att hitta något att hacka på.
    Inte att det är något som sker i verkligheten. 
    Tack för att du förstår vad jag menar och ja, detta förekommer.

    Men såklart väldigt ovanligt.
Svar på tråden De som pratar fejkad stockholmska!