Inlägg från: Anonym (Själe"avsked"...?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Själe"avsked"...?)

Min man vaknade i dödsögonblicket

Beklagar sorgen. Jag hoppas att du någonstans kan känna tröst i att din man nu har fått ro och slipper smärtan, även om jag förstår att det kan vara svårt att tänka så när man sörjer. Jag hoppas även att du nu kan försöka minnas de fina stunder du och din man delat, och försöker att inte tänka på den sista svåra tiden.

Jag har jobbat på äldreboende och geriatriska vårdavdelningar i många år och varit med vid många dödsfall, och jag kan bara bekräfta det du hört av andra; och vad som står i tråden, nämligen att många som legat döende en längre tid får som en liten "kick" alldeles innan döden. Jag har många gånger upplevt att äldre som knappt sagt ett ord eller rört sig särskilt mycket under en längre period piggnat till, pratat och till och med skrattat lite och verkat vara på bättringsvägen strax innan de avlidit. En kvinna, som legat tyst och stilla i veckor, satte sig plötsligt upp och löste korsord timmarna innan hon gick bort (inte många som tror mig, men det är helt sant)! 

Jag vet inte de medicinska grunderna till detta, men teorier finns det gott om. Som att de velat ta avsked av anhöriga, till exempel.

Jag är troende, och min "hemsnickrade" teori är att det även kan vara själen som "tar avsked" från kroppen, men jag är förstås medveten om att jag kan vara ganska  ensam om just den teorin.

Många kramar! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Min man vaknade i dödsögonblicket