• Anonym (Villintevatrafikfara)

Impulsiv förare?

Jag är i slutet av min förarutbildning och på Riskettan pratade föreläsaren om att alla förare har brister och att en bör ta reda på och jobba med dessa. Min brist är att jag blir impulsiv i stressiga situationer. Inte hela tiden, annars tänker jag igenom det jag ska göra innan men i vissa situationer då stressen slår på bara agerar jag som att hjärnan ställer sig på överlevnad och jag måste göra något direkt.

Jag blir nervös över att köra med mina barn när jag tagit kortet om detta sitter kvar.

Någon som är eller varit sån här? Blir det bättre med tiden? Några tips på hur jag inte blir sån här??

• Svar på tråden Impulsiv förare?
  • Carambolan

Sådär kände jag också när jag först började köra! Det gick över efter lite övning. När jag först tagit kortet började jag med att köra runt ensam i lugn och ro typ 21 på kvällen när det inte var nån trafik. När jag vant mig lite vid att köra i vårt närområde (övningskörde i en annan del av stan) började jag köra dagtid, därefter med både man och barn och slutligen ensam med barnen Det låter krångligt men tog inte mer än nån månad innan jag kände mig helt trygg som förare.

• Anonym (Villintevatrafikfara)
    Carambolan skrev 2017-09-24 13:15:11 följande:

Sådär kände jag också när jag först började köra! Det gick över efter lite övning. När jag först tagit kortet började jag med att köra runt ensam i lugn och ro typ 21 på kvällen när det inte var nån trafik. När jag vant mig lite vid att köra i vårt närområde (övningskörde i en annan del av stan) började jag köra dagtid, därefter med både man och barn och slutligen ensam med barnen Det låter krångligt men tog inte mer än nån månad innan jag kände mig helt trygg som förare.

Tack för ditt svar! Menar du att det tog en månad efter du tagit körkortet eller en månad totalt? För jag har övningskört i ca 3 månader nu.
  • Carambolan
    Anonym (Villintevatrafikfara) skrev 2017-09-24 13:45:10 följande:

Tack för ditt svar! Menar du att det tog en månad efter du tagit körkortet eller en månad totalt? För jag har övningskört i ca 3 månader nu.

En månad efter att jag tagit kortet Att sitta ensam i bilen var verkligen en helt annorlunda känsla mot att ha en handledare som satt bredvid och kunde rädda läget vid minsta osäkerhet, på både gott och ont.
Svar på tråden Impulsiv förare?