Jasmin Karlsson skrev 2017-09-24 21:43:38 följande:
Jag försökte en period att få henne att somna i egen säng vid 10 månader, men det gick inte alls. Nu är hon 16 månader och jag känner att hon klarar det nu.
Ja, vi ger nappflaskan i sängen medan man sitter brevid, liten lampa tänd. När hon druckit klart ger hon mig flaskan och jag ger henne napp och nalle och täcke. Jag säger godnatt, släcker lampan. Sitter brevid en stund för att se så hon inte börjar resa sig upp och gråta. Om hon gör det säger jag "ligg ner", lägger henne ner och klappar på huvudet eller ryggen. Gör så tills hon ligger kvar. Nu funkar det bra, direkt när hon får nappen vänder hon på sig, kramar nallen och gråter inte, somnar snabbt.
Det går bättre om min man gör det än om jag gör det. Man kan ta det stegvist, i början klappa mycket eller hålla i famnen en stund och successivt mer och mer att barnet får vara själv i sängen. Gör det som känns att det passar er, finns nog ingen bra standardmetod som passar alla barn och föräldrar... T.ex. så gillar jag egentligen inte vällingen och nappen, men dottern älskar dem så de får hänga med ett tag...
Min dotter leker, skakar galler och grinar tillslut när jag försöker natta henne i sin säng. Nu var det ett tag sedan jag testade men skall göra så som du gör för att testa, tycker det låter bra som ni gör. Gör ni samma när hon skall sova middag?
Haha känner igen det där med att allt går bra när pappa skall göra saker. Jag är ensamstående men min dotter har sovit över hos pappan några gånger och enligt honom sover hon hela nätter och somnar på tre min, dock bredvid honom som jag gör nu. Man använder sig utav det som funkar för ens barn, om välling och napp gör henne nöjd och livet lättare för er så hade jag struntat i vad folk sa om det:)