• Nalice

Sova i eget rum

Vid nattning så har det blivit att min 12 månaders somnar bredvid mig och sedan flyttar jag över henne till sin säng som står bredvid min, efter ca 2-3h vaknar hon och får då komma över till min säng för att fortsätta natten där. Jag har försökt att få henne att somna om i sin säng men det är svårt och då jag är ensamstående har jag inte orkat ta tag i det heller.

Jag vill gärna att hon ska börja sova i eget rum då bådas sömn blir sämre utav att vi ligger och trängs i samma säng men hur ska jag gå tillväga?

Har hört att många barn sover bättre i eget rum men vart börjar jag?

Hur nattar ni era barn i spjälsängen för att dom skall somna där?

Använder ni er utav godnattsagor/musik el dyl? Och vad gör ni när dom vaknar på nätterna?

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Sova i eget rum
  • Nalice
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-24 16:41:03 följande:

Min var så van att samsova så hon kunde inte sova längre stunder i sin spjälsäng. Ställde in en 90 resårbotten i hennes rum - direkt på golvet utan ben. På så sätt kan jag ligga bredvid henne och natta och om hon vaknar på natten så kan jag lägga mig bredvid tills hon somnat om igen. Funkar toppen för oss.

Lägger in kuddar under bäddmadrassen så hon inte rullar ur sängen.

Det lät inte alls dumt faktiskt!
  • Nalice
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-24 17:07:40 följande:

Har funkat hur bra som helst! Hon är 15 månader nu och har sovit hela nätterna sen hon var 11 månader. Bortsett från när hon är sjuk, då är de sköna att jag kan ligga hos henne.

Började hon sova hela nätter efter hon fått sova på madrassen i eget rum? Min vaknar dessvärre minst 2 gånger/natt men då jag hört av många att nattsömnen blir bättre då dom fått eget rum är jag villig att prova vad som krävs. Låter toppen att kunna lägga sig bredvid för att få bebis att somna om:)
  • Nalice
    NELJ skrev 2017-09-24 17:04:06 följande:

Jag hade också länge spjälsängen bredvid min säng med sidan mot min säng borttagen. Så när bäbisen vaknade var det lätt att bara lägga dit handen och klappa lite, eller ta upp och amma, beroende på vad som behövdes. Funkade superbra. Vi sov så fram till nästan två års ålder.

Mitt barn klättrar dessvärre upp till min säng när jag hade spjälsängen brevid med ena sidan borttagen.
  • Nalice
    NELJ skrev 2017-09-24 18:47:39 följande:

Då är det kanske bättre med en tillräckligt bred säng så ni kan sova bra båda två i samma säng.

Har 160 säng så plats finns men sängen är hög så har fått bulla upp med kuddar osv för att hon inte skall krypa ur innan jag hinner vakna utav henne. Det är inte optimalt här då hon är snabb som attan:)
  • Nalice
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-24 19:22:54 följande:

Min 1-åring sov i spjälsäng brevid vår säng och brukade vakna varje natt och fick då komma över i vår säng. Nu fick vi en ny bebis så då fick hon flytta till eget rum. Nu vaknar hon nästan aldrig på natten. Så det verkar som att bara att hon somnar i egen säng och sover i eget rum gör att hon sover bättre. Vi har en babymonitor med video så vi kan se vad hon gör på natten om hon skulle gny lite.

Vi nattar genom att ge vällingflaska, sen napp och hon ska ligga ner i sin spjälsäng. Varje gång hon reser sig upp så säger vi nåt ord ("lägg dig") klappar på henne/lägger henne ner och backar. Ofta somnar hon direkt om hon är trött men annars kan man behöva stå brevid en stund och lägga henne ner några gånger.

Låter som att jag måste ta tjuren vid hornen och börja natta henne i egen säng. Hur gjorde ni? Ger ni flaskan i sängen?

Tack för ett bra svar!:)
  • Nalice
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-24 21:43:38 följande:

Jag försökte en period att få henne att somna i egen säng vid 10 månader, men det gick inte alls. Nu är hon 16 månader och jag känner att hon klarar det nu.

Ja, vi ger nappflaskan i sängen medan man sitter brevid, liten lampa tänd. När hon druckit klart ger hon mig flaskan och jag ger henne napp och nalle och täcke. Jag säger godnatt, släcker lampan. Sitter brevid en stund för att se så hon inte börjar resa sig upp och gråta. Om hon gör det säger jag "ligg ner", lägger henne ner och klappar på huvudet eller ryggen. Gör så tills hon ligger kvar. Nu funkar det bra, direkt när hon får nappen vänder hon på sig, kramar nallen och gråter inte, somnar snabbt.

Det går bättre om min man gör det än om jag gör det. Man kan ta det stegvist, i början klappa mycket eller hålla i famnen en stund och successivt mer och mer att barnet får vara själv i sängen. Gör det som känns att det passar er, finns nog ingen bra standardmetod som passar alla barn och föräldrar... T.ex. så gillar jag egentligen inte vällingen och nappen, men dottern älskar dem så de får hänga med ett tag...

Min dotter leker, skakar galler och grinar tillslut när jag försöker natta henne i sin säng. Nu var det ett tag sedan jag testade men skall göra så som du gör för att testa, tycker det låter bra som ni gör. Gör ni samma när hon skall sova middag?

Haha känner igen det där med att allt går bra när pappa skall göra saker. Jag är ensamstående men min dotter har sovit över hos pappan några gånger och enligt honom sover hon hela nätter och somnar på tre min, dock bredvid honom som jag gör nu. Man använder sig utav det som funkar för ens barn, om välling och napp gör henne nöjd och livet lättare för er så hade jag struntat i vad folk sa om det:)
  • Nalice
    Anonym (Tandfén) skrev 2017-09-24 22:06:19 följande:

Hur du än gör så söv inte med välling! Tänk på att tänderna måste borstas efteråt i så fall, även om hon inte har några nu så kommer dom rätt vad det är och då kan det bli jobbigt att ändra på en rutin som redan är ganska ny.

Annars har jag inte mycket råd att komma med än att vara konsekvent (vilket jag själv är dålig på...). Min bebis har aldrig sovit i vår säng utan sov i spjälsäng från födseln, vid tre månader flyttade vi spjälsängen till eget rum. Periodvis har det varit jobbigt, aldrig med nattningen men väl med uppvaknanden. Vi har försökt med lite olika metoder, både Controlled Crying Tecnique, Anna Wahlgrenmetoden, att ta upp och vagga, men vi har ännu inte hittat en teknik som lett till att han sover hela natten ostört...

Min dotter drack välling en kväll för läängesedan och sov som en Gud den natten, hon vägrar det alla gånger så hon har ersättning i sista flaskan.

Ja man orkar inte tillslut vilket man gör fel i ja men man är inte mer än människa. Trösten är att dom inte kommer sova i samma säng föralltid men vill gärna få ordning på sovrutinerna nu innan jobb och dagis så vi båda två får sovit ordentligt.

Controlled crying tecnique får jag googla, aldrig hört.
  • Nalice
    NELJ skrev 2017-09-25 09:35:06 följande:

Controlled crying technique... jag har ingen aning om vad det är men får ont i magen av att bara läsa orden. :(

Ja jag läste lite om det och det var inget för mig, det var som AW-metoden mer eller mindre.
  • Nalice
    EliMil skrev 2017-09-25 10:04:59 följande:

Min son har sovit i egen säng sedan födseln, dock inte hela nätter då utan fått ligga någon timme eller halv natt hos mig.

Det jag hela tiden varit tydlig med är att man ska somna i sin säng, det började han förstå vid ett och ett halvt ungefär så då kunde man prata med honom innan läggdags om han var ledsen. Han sa "mammas säng" jag kunde då förklara att han får sova i sin säng först och sen när han vaknar får han komma till mammas säng. Då blev han nöjd och kunde somna i sin säng. 

Jag har även haft som strategi att när han vaknar och jag tar honom till min säng får han inte sova hela natten där, utan när han somnat ordentligt lyfter jag tillbaka honom till hans säng. Ibland blev det en halvtimme i min säng och vissa gånger tre timmar då jag själv han somna innan jag lyfte tillbaka honom

Nattningen går bara till som så att jag lägger honom i sin säng med napp, snutte och bamse. Säger godnatt till honom och till bamse och sen går därifrån. Ibland gråter han och ropar men jag känner igen gråtet som gnäll och ett försök att få sin vilja igenom, väntar jag bara 30-120 sekunder så är det knäpptyst sen.

När han var yngre så fick han välling hos mig i soffan eller min säng, sedan borstade vi tänderna och sen ner i sin säng.

Det är kämpigt i början, och när de är sjuka och när de är i en utvecklingsperiod, Men som sagt i tråden så får man bara härda ut, försöka vara konsekvent och göra det som känns bäst och verkar fungera bäst för sig och sitt barn

Tack för bra svar! Sover han i ditt sovrum? Eller går det att bära honom till sitt rum sovandes?:)

Min dotter sov fulla nätter i sin säng tills hon var ca 4 mån, sedan hände något som jag inte minns men nu sover hon ju hos mig...

Använder du godnattsaga/musik eller dyl?:)
Svar på tråden Sova i eget rum