Inlägg från: Jasmin Karlsson |Visa alla inlägg
  • Jasmin Karlsson

Sova i eget rum

Min 1-åring sov i spjälsäng brevid vår säng och brukade vakna varje natt och fick då komma över i vår säng. Nu fick vi en ny bebis så då fick hon flytta till eget rum. Nu vaknar hon nästan aldrig på natten. Så det verkar som att bara att hon somnar i egen säng och sover i eget rum gör att hon sover bättre. Vi har en babymonitor med video så vi kan se vad hon gör på natten om hon skulle gny lite.
    Vi nattar genom att ge vällingflaska, sen napp och hon ska ligga ner i sin spjälsäng. Varje gång hon reser sig upp så säger vi nåt ord ("lägg dig") klappar på henne/lägger henne ner och backar. Ofta somnar hon direkt om hon är trött men annars kan man behöva stå brevid en stund och lägga henne ner några gånger.

• Jasmin Karlsson
    Nalice skrev 2017-09-24 19:39:57 följande:
    Låter som att jag måste ta tjuren vid hornen och börja natta henne i egen säng. Hur gjorde ni? Ger ni flaskan i sängen?

Tack för ett bra svar!:)
    Jag försökte en period att få henne att somna i egen säng vid 10 månader, men det gick inte alls. Nu är hon 16 månader och jag känner att hon klarar det nu.
    Ja, vi ger nappflaskan i sängen medan man sitter brevid, liten lampa tänd. När hon druckit klart ger hon mig flaskan och jag ger henne napp och nalle och täcke. Jag säger godnatt, släcker lampan. Sitter brevid en stund för att se så hon inte börjar resa sig upp och gråta. Om hon gör det säger jag "ligg ner", lägger henne ner och klappar på huvudet eller ryggen. Gör så tills hon ligger kvar. Nu funkar det bra, direkt när hon får nappen vänder hon på sig, kramar nallen och gråter inte, somnar snabbt.
    Det går bättre om min man gör det än om jag gör det. Man kan ta det stegvist, i början klappa mycket eller hålla i famnen en stund och successivt mer och mer att barnet får vara själv i sängen. Gör det som känns att det passar er, finns nog ingen bra standardmetod som passar alla barn och föräldrar... T.ex. så gillar jag egentligen inte vällingen och nappen, men dottern älskar dem så de får hänga med ett tag...
Svar på tråden Sova i eget rum