Tiggeri - Vi som inte ger
Jag håller fast vid att tigger är en ekonomisk verksamhet. Läs gärna Anna Dahlbergs krönika i expressen 17 februari 2018. Hon berättar om hur fattiga rumäner lyfts ur sin fattigdom genom tiggeriet. En familj hade rentav kunnat finansiera ett nytt trevåningshus i sin hemby därigenom!
All ekonomisk verksamhet anser jag att man bör se positivt på - som utgångspunkt! Dahlberg lyfter iof även fram negativa verkningar som kan vara förenad med företagande, tex slaveriarbete eller miljöpåverkan. Normalt förknippar vi väl det med textilindustrin (kan inte minnas att jag sett liknande kritik mot H&M från Dahlberg, som annars är en förnämlig skribent).
Med detta sagt kan jag avslöja att jag själv aldrig skulle ge pengar, dels för att det är oetiskt att ge till en människa men inte en annan, när det finns en risk att den andre är i behov av min gåva, dels för att jag inte vill sponsra de negativa verkningarna av tiggeriet. Jag anser även att man måste vara mycket strikt mot olovliga bosättningar och nedskräpning.
Men förbud mot själva tiggeriet? Där är min position solklart nej.