• Penntrollet83

Tom fostersäck

Var inne på gynakuten i fredags efter flera dagars oro och ångest efter en blödning som uppstod för ca 2veckor sedan och höll i sig i ca 5 dagar..blödningen kom vid mensens datum kanske ngr dagar sent men inte mkt,hade då plussat en vecka innan och glädjen var total då vi kämpat en längre tid.

Men nu till saken i fredags var jag inne på ett VUL då oron blev för stor,jag pratade med en bm som tyckte jag skulle komma in för att känna mig lite tryggare.

Väl inne på akuten gick allt väldigt snabbt..fick komma in till läkaren som även hade en kollega med sig för att eventuellt bedöma MF!! Då man tydligen måste få ett utlåtande av ännu en läkare. Allt gick fort och jag kände mig så utlämnad där jag låg.

Läkaren sa inte så mkt men jag förstod o såg på bilderna att det enda som fanns var en tom fostersäck,rund och fin. Läkaren sa INGENTING utan tryckte o klämde hit o dit..

Väl färdig så fick jag förklarat för mig att det fanns tecken på graviditet men att han inte såg ngt foster..vilket kan bero på två saker 1. Att jag inte är så långt gången som vi räknat ca 7veckor eller 2.Att jag fått ett MF!!

Fick med mig en hög med papper som jag ska lämna till kan för att mäta mitt HCG och en telefontid...då var den helgen förstörd!! Imorgon ska jag lämna sista blodprovet för att få reda på tisdag om jag e gravid eller inte! Detta har tärt på mitt psyke något enormt så att jag mått så fruktansvärt dåligt att jag knappt kunnat fokusera på jobb och familj.

Men hur vanligt är det att se ngt så tidigt i graviditeten?? Läser hit o dit att folk sett ett hjärta ticka i vecka 6 osv vilket gör en ännu mer orolig.

Vet inte vad jag ska göra!

Någon mer än jag som upplevt detta o det slutat lyckligt?

Känns hopplöst just nu!

• Svar på tråden Tom fostersäck
  • princess77

Det är väldigt vanligt att man inte är så långt gången som man tror och att det är för tidigt att se något. Att fostersäcken är rund och fin är ett gott tecken.Det brukar bli ojämn och sjunka ihop vid missfall. Ta hcg provet för att se om det ökar och kräv ett nytt ul om 2 veckor. Då kommer man se ett foster om det utvecklas som det ska.

Håller tummarna för er! Väntar mitt andra barn men har varit gravid 4 gånger så jag vet vad du går igenom.Kram

• EpicNurse

Om du är säker på när du hade ägglossning och vet att veckorna stämmer så är det ju tyvärr mest sannolikt att det är en ofostrig graviditet. För i v 7 ser man absolut både foster och hjärtaktivitet.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Penntrollet83

Så himla svårt det där med o veta med ägglossning mm,i början hade jag stenkoll o testade med stickor o anteckna.

Sen beslutade vi oss för att inte stressa fram graviditeten o ett två tre så kom plusset så våran beräkning kan ju helt va fel nån vecka eller så.

Imorgon lämnar jag sista provet o får snällt vänta på svar tills på tisdag.

Denna eviga väntan blir man tokig på.

När jag plussade så tog jag även ett CB digital med veckor o fick 1-2 så det kanske inte är helt fel tänk om att jag faktiskt inte är så långt gången men man blir ju orolig pga blödningen jag fick.

Grav testerna visar fortf starka plus o många symptom finns fortf kvar.

• princess77

Om hcg har ökat så snälla be om ett extra Vul. Min bästa kompis höll på att förlora sin ivf bebis när dom ville skrapa henne pga förmodat missfall. Dom väntade 10 dagar och på nästa vul syntes både foster och hjärta.

• Charlieellerså

Jag är i ungefär samma sits. Var inne på Gyn i fredags. ( mellan v 6+1 -6+3)pga smärta i höger sida. Detta för att kolla att det inte var utomkvedes. Man såg inget hjärta men en gulsäck och ev ett foster. Man tog hcg då och i går. Mitt hcg hade stigit från 22000 till 35000 under dessa två dygn. Detta kunde vara normalt men läkaren menar få att hon borde sett mer på vul i fredags i förhållande till den höga hcg-halten och misstänker att det inte är en normal graviditet. Jag har ju läst att hcg-halten kan vara ända upp till 56000 i v. 6 redan så för mig verkar det konstigt att det måste innebära att mer syns. Har fått ett nytt vul på fredag och väntan känns olidlig.

• EpicNurse
    Charlieellerså skrev 2017-09-25 09:49:34 följande:

Jag är i ungefär samma sits. Var inne på Gyn i fredags. ( mellan v 6+1 -6+3)pga smärta i höger sida. Detta för att kolla att det inte var utomkvedes. Man såg inget hjärta men en gulsäck och ev ett foster. Man tog hcg då och i går. Mitt hcg hade stigit från 22000 till 35000 under dessa två dygn. Detta kunde vara normalt men läkaren menar få att hon borde sett mer på vul i fredags i förhållande till den höga hcg-halten och misstänker att det inte är en normal graviditet. Jag har ju läst att hcg-halten kan vara ända upp till 56000 i v. 6 redan så för mig verkar det konstigt att det måste innebära att mer syns. Har fått ett nytt vul på fredag och väntan känns olidlig.

Konstigt att läkaren sa så för man kan inte alls utgå ifrån hCG-värdet för att säga hur mycket man bör se. Den enda gången man kan använda sig av att mäta p-hCG är när man inte ser någon graviditet i livmodern. Då mäter man för att se så att det fördubblas på 48 timmar, för att se så att graviditeten kan växa som den ska (i äggledaren så hindras den ju både utrymmes- och näringsmässigt, varför värdena inte stiger normalt och man kan misstänka utomkveds).

Om man tar proverna när man ser en graviditet och ett foster så är graviditeten så pass långt gången att värdena inte behöver fördubblas längre för att det ska vara en normal graviditet. Så det är helt useless att ta phcg när man ser graviditeten. Man får liksom ingen användbar information av det.

Plus att du är verkligen på gränsen till att man "bör" se hjärtaktivitet så det finns absolut stort hopp för dig!
  • Charlieellerså
    EpicNurse skrev 2017-09-25 11:15:08 följande:

Konstigt att läkaren sa så för man kan inte alls utgå ifrån hCG-värdet för att säga hur mycket man bör se. Den enda gången man kan använda sig av att mäta p-hCG är när man inte ser någon graviditet i livmodern. Då mäter man för att se så att det fördubblas på 48 timmar, för att se så att graviditeten kan växa som den ska (i äggledaren så hindras den ju både utrymmes- och näringsmässigt, varför värdena inte stiger normalt och man kan misstänka utomkveds).

Om man tar proverna när man ser en graviditet och ett foster så är graviditeten så pass långt gången att värdena inte behöver fördubblas längre för att det ska vara en normal graviditet. Så det är helt useless att ta phcg när man ser graviditeten. Man får liksom ingen användbar information av det.

Plus att du är verkligen på gränsen till att man "bör" se hjärtaktivitet så det finns absolut stort hopp för dig!

Tack för ditt hoppingivande svar snälla du. Som du beskriver det har jag också tänkt utifrån vad jag på olika sidor läst mig till. Men på något vis så vägde hennes ord tyngre. Det är ju ett enormt spann på de normala Hcg-halterna för respektive vecka så mitt foster skulle varit i v. 6+1 (utifrån Äl-test) då vul gjordes. Då låg hcg på 22000 vilket kan vara normalt i v 6 och 7. Fostret behöver väl inte vara större för att hcghalten ligger högre om du förstår bad jag menar. Hoppas, hoppad jag får se hjärtslag på fredag
  • Treansresa

Gjorde vul då jag borde varit i v 7 Det visade en Hinnsäck och en gulekropp samt att jag var i 4+6. Jag gick hem bröt ihop och trodde det var kört. Skulle vul stämma så hade jag blivit gravid 2 dagar innan pluset, fick tid en vecka senare.

Då såg man hjärtat och en prick som var i 6+2. Så vart flyttad 12 dagar. På rul sedan flyttade dom tillbaka mig 8 dagar så han hade växt på bra!

Så ge inte upp hoppet, det kan gå bra.

• Charlieellerså
    Treansresa skrev 2017-09-25 11:37:39 följande:

Gjorde vul då jag borde varit i v 7 Det visade en Hinnsäck och en gulekropp samt att jag var i 4+6. Jag gick hem bröt ihop och trodde det var kört. Skulle vul stämma så hade jag blivit gravid 2 dagar innan pluset, fick tid en vecka senare.

Då såg man hjärtat och en prick som var i 6+2. Så vart flyttad 12 dagar. På rul sedan flyttade dom tillbaka mig 8 dagar så han hade växt på bra!

Så ge inte upp hoppet, det kan gå bra.

Tack för att du delar med dig och vad härligt att det gick bra för dig. Hoppas...
  • EpicNurse
    Charlieellerså skrev 2017-09-25 11:25:16 följande:

Tack för ditt hoppingivande svar snälla du. Som du beskriver det har jag också tänkt utifrån vad jag på olika sidor läst mig till. Men på något vis så vägde hennes ord tyngre. Det är ju ett enormt spann på de normala Hcg-halterna för respektive vecka så mitt foster skulle varit i v. 6+1 (utifrån Äl-test) då vul gjordes. Då låg hcg på 22000 vilket kan vara normalt i v 6 och 7. Fostret behöver väl inte vara större för att hcghalten ligger högre om du förstår bad jag menar. Hoppas, hoppad jag får se hjärtslag på fredag

Exalt!

Mätte dom längden på fostret?
Svar på tråden Tom fostersäck