• Anonym (Lillan)

Laga eller inte laga karies d2?

När jag var hos tandläkaren förra året så syntes det på röntgen att jag fått karies, det var precis vid dentingränsen (d2). d1 är initial karies och d3 är manifest karies.  Då rekommenderade  tandlökaren ( en annan än min vanliga) mig att avvakta til nästa kontroll för att det kunde stanna upp om jag skötte min munhygien osv. plus att hon menade att karies är en långsam process. När jag var på senate kontrollen ( ett år efter förrra gången) såg det likandant ut. min tandläkare (min ordinare) rekommenderade att jag skulle laga det ändå, då det annars kan sprida sig med tiden, Han sa att om det var precis före dentin gränsen så brukar man inte laga (emaljen) men att om det är efter dentingränsne rekommenderar de lagning. Nu hade det inte utvecklats på ett år, utan var precis samma som året före. men min frågan är om jag kan avvakta ett halvår, för att testa om förändrade matvanor och maximal kan ha positvt effekt (brukar ju funka på initial karies) eller är det bara dumt? hur lång tid tar det isåfall för karies inna man räknar det som "gammal karies" som man inte behöver göra något åt?

Känner mig orolig då jag har hört att lagningar inte heller alltid är bra då man riskerat att få nya hål runt lagningen och svårt att hålla rent. Lagar såklart karies om jag måste men kan det stanna upp om jag sköter mig ? jag har lagt om min kost radikalt nu och sköter rengöringen samt tillför fluor. Undrar också då tandläkare brukar säga att det tar lång tid för karies att utvecklas. hur kom det sig att min karies tog sin i i dentingränsne på endast 1,5 år ( kan det var så att min tandläkare missade initial karies gånge före på röntgen?. så grovt kopiöst missköter jag inte mina tänder, eller lkan det gå snabbt? 

• Svar på tråden Laga eller inte laga karies d2?
  • Carabellis kusp

Jag hade säkert låtit dig avvakta ett halvår om du var min patient och tagit nya röntgen om du visade på goda vanor.

• Anonym (Lillan)
    Carabellis kusp skrev 2017-09-24 21:40:09 följande:

Jag hade säkert låtit dig avvakta ett halvår om du var min patient och tagit nya röntgen om du visade på goda vanor.

Är du tandläkare? kan karies stanna upp så att man inte behöver laga om man håller efter ordentligt trots att det är precis vid dentingränsen? Låter sex månader rimligt att avvakta om jag sköter min munhygien och matvanor? 
  • Carabellis kusp
    Anonym (Lillan) skrev 2017-09-24 21:48:08 följande:

Är du tandläkare? kan karies stanna upp så att man inte behöver laga om man håller efter ordentligt trots att det är precis vid dentingränsen? Låter sex månader rimligt att avvakta om jag sköter min munhygien och matvanor? 

Jag kan inte ge råd utan att se bilden. Dock är 6 mån en kort tid när det gäller permanenta tänder hos en frisk person med goda vanor utan läkemedel. Tandläkare, ja.
  • Anonym (Lillan)
    Carabellis kusp skrev 2017-09-24 21:57:31 följande:
    Jag kan inte ge råd utan att se bilden. Dock är 6 mån en kort tid när det gäller permanenta tänder hos en frisk person med goda vanor utan läkemedel. Tandläkare, ja.
    Okej, jag förstår att det inte går att ge råd utan att se röntgenplåtar.Men vet du om karies i D2 kan avstanna eller gäller det bara i D1? Jag ska ringa min tandläkare imorgon och rådfråga om jag kan avvakta lite med att laga. tack för svar! 
  • Carabellis kusp
    Anonym (Lillan) skrev 2017-09-24 22:06:58 följande:

Okej, jag förstår att det inte går att ge råd utan att se röntgenplåtar.Men vet du om karies i D2 kan avstanna eller gäller det bara i D1? Jag ska ringa min tandläkare imorgon och rådfråga om jag kan avvakta lite med att laga. tack för svar! 

D2 kan lämnas om det står stilla, ja.
  • Anonym (Lillan)
    Carabellis kusp skrev 2017-09-24 22:28:20 följande:
    D2 kan lämnas om det står stilla, ja.
    Tack för svar. Då vet jag. 
Svar på tråden Laga eller inte laga karies d2?