• Anonym (Traderaköp)

Ni som säljer på Tradera...

...(eller har tidigare sålt), blir ni sura när köpare lägger bud i sista sekund?

Jag själv handlar på Tradera av både företag och privatpersoner. När jag köper något hos företag, händer det ofta att jag lägger bud när det är typ 10-15sek kvar. Oftast vill man ju inte trissa upp priset genom att lägga bud tidigt.

Händer också att jag lägger bud sent hos privatpersoner och ibland står det i vinnarmailet "skicka mig ett meddelande när du har betalat". Jag skickar ett meddelande och får inget svar. Sedan lämnar de inte heller omdöme.

Känns ibland som att vissa blir sura att deras varor säljs billigare än vad de räknat med... även fast jag själv tycker att har säljare satt ett lågt utropspris, så är det, det minsta summan som de kan tänka sig att sälja sin vara för.

• Svar på tråden Ni som säljer på Tradera...
  • Meus Veritas

Nix blir inte sur, har som regel att jag aldrig sätter lägre pris än jag skulle bli nöjd med.
    Som köpare väntar jag oxå oftast tills sista sekunderna, det är ju så man fyndar.
    Har dock stött på en del säljare som då inte hör av sig lr på annat sätt försöker komma ur affären.

• Carambolan

Nu varken köper eller säljer jag särskilt mycket, men jag tycker faktiskt att det är rätt trist med sista minuten-bud. Önskar att Tradera hade möjlighet att välja "avsluta auktionen X timmar efter senaste bud" som sluttid.

• crispnuggets

Nej jag blir inte sur! När jag budar på Tradera brukar jag göra samma sak själv så :)

Apropå det du skriver om omdöme; jag har en princip där jag alltid låter den som köper varan själv sätta omdömet först så sätter jag sen. Mest handlar det om att jag som säljare är i en känsligare sits och om jag skulle få negativt omdöme av någon anledning vill jag inte redan ha satt positivt omdöme på köparen, för då känner man sig lite lurad på något sätt.

• Anonym (Traderaköp)
    Meus Veritas skrev 2017-09-25 00:03:56 följande:

Nix blir inte sur, har som regel att jag aldrig sätter lägre pris än jag skulle bli nöjd med.

Som köpare väntar jag oxå oftast tills sista sekunderna, det är ju så man fyndar.

Har dock stött på en del säljare som då inte hör av sig lr på annat sätt försöker komma ur affären.

Ja, jag har också stött på säljare som inte hör av sig efter att auktionen slutat. Så får man "jaga" de för att få information om betalning.
    Carambolan skrev 2017-09-25 00:07:01 följande:

Nu varken köper eller säljer jag särskilt mycket, men jag tycker faktiskt att det är rätt trist med sista minuten-bud. Önskar att Tradera hade möjlighet att välja "avsluta auktionen X timmar efter senaste bud" som sluttid.

Jag förstår din synpunkt. När jag började köpa på Tradera, så lade jag bud ett bra tag innan auktionens slut. I 95% av fallen blev jag överbjuden (trots att jag tyckte att jag lade redan rätt mycket som det var). Till slut blir man som less på att förlora.

Vissa skriver t ex "byxorna kostade 1000kr i nypris" och så vinner jag kanske de för 120kr exkl frakt. Som säljare har man ju ändå alltid val att antingen sätta ett högre pris redan från början eller sätta ett reserverat pris som måste uppnås.
  • Anonym (Traderaköp)
    crispnuggets skrev 2017-09-25 00:12:15 följande:

Nej jag blir inte sur! När jag budar på Tradera brukar jag göra samma sak själv så :)

Apropå det du skriver om omdöme; jag har en princip där jag alltid låter den som köper varan själv sätta omdömet först så sätter jag sen. Mest handlar det om att jag som säljare är i en känsligare sits och om jag skulle få negativt omdöme av någon anledning vill jag inte redan ha satt positivt omdöme på köparen, för då känner man sig lite lurad på något sätt.

Jo, jag förstår dig! Har sett säljare som fått neg omdömen trots att de lämnat positiva. Som köpare försöker jag alltid lämna ett omdöme såfort som jag mottagit varan. Det har hänt att t ex färgen på ett plagg inte riktigt överrensstämmer med den som syntes på bilden, men det är ju inte ett skäl för att lämna ett negativt omdöme eller vara missnöjd.
  • Glinda från Oz

Du läser in alléers för mycket och gör en höna av en fjäder. Varför skulle de vara sura på dig för att de inte svarar på ditt mejl om pengarna eller inte ger omdöme?! Jag svarar alltid på mejl och ger omdöme, för jag tycker det är trevligast, men jag förstår om folk inte vill prioritera det, särskilt om de säljer mycket.

• Stårschan
    Glinda från Oz skrev 2017-09-25 03:18:10 följande:

Du läser in alléers för mycket och gör en höna av en fjäder. Varför skulle de vara sura på dig för att de inte svarar på ditt mejl om pengarna eller inte ger omdöme?! Jag svarar alltid på mejl och ger omdöme, för jag tycker det är trevligast, men jag förstår om folk inte vill prioritera det, särskilt om de säljer mycket.

Precis vad jag hade tänkt skriva. Jag handlar ganska mycket, och ibland ser jag traderandet som en mer personlig grej - särskilt om jag har ställt någon fråga till säljaren innan, eller i samband med postandet - men oftast känns det bara som vanlig shopping. Och jag går absolut inte in på vanliga butikers hemsidor och skriver omdömen för varenda pryl jag handlat. På Tradera brukar jag försöka komma ihåg det, men ibland är ju tajmingen helt fel, och då blir det inte av, särksilt inte om man har huvudet fullt upp med annat.

Jag tycker verkligen att det är att dra för stora (och lite egotrippade) växlar på traderandet om man tror att uteblivet omdöme har att göra med att någon blir sur på en baserat på den tidpunkten när man lade sitt bud.
  • Påven Johanna II

Varför tycker du att det är trist? Auktionerna pågår ju tills de är avslutade. På slagauktioner är det först när ingen bjuder något mer som klabbslaget faller.
  • Stårschan

Då skulle ju en auktion i teorin kunna hålla på exakt hur länge som helst.
  • Smecker

Det vore kanske något att ha som alternativ, men inte att ersätta dagens system. Då kan ju köparna ta exakt hur lång tid som helst på sig, medan säljaren kanske vill bli av med grejerna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Stårschan
    Smecker skrev 2017-09-25 13:25:05 följande:
    Det vore kanske något att ha som alternativ, men inte att ersätta dagens system. Då kan ju köparna ta exakt hur lång tid som helst på sig, medan säljaren kanske vill bli av med grejerna.
    Och en köpare kanske dessutom inte är intresserad av varan om det inte verkar troligt att han kan få leverans innan ett visst datum, och låter bli att buda.
  • Smecker
    Stårschan skrev 2017-09-25 13:33:37 följande:
    Och en köpare kanske dessutom inte är intresserad av varan om det inte verkar troligt att han kan få leverans innan ett visst datum, och låter bli att buda.
    Definitivt det med.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Påven Johanna II
    Påven Johanna II skrev 2017-09-25 11:59:55 följande:
    Varför tycker du att det är trist? Auktionerna pågår ju tills de är avslutade. På slagauktioner är det först när ingen bjuder något mer som klabbslaget faller.
    "Klabbslaget". Drömmer
  • Jemp
    crispnuggets skrev 2017-09-25 00:12:15 följande:

Det där förstår jag inte. Man lämnar inte omdömen i "snällhet på omdömen". Hur jag som köpare sköter mig (tex snabbhet betalning) påverkas ju inte av ifall det sen är fel på varan eller den inte postas i vettig tid.
  • crispnuggets
    Jemp skrev 2017-09-25 15:01:56 följande:

Det där förstår jag inte. Man lämnar inte omdömen i "snällhet på omdömen". Hur jag som köpare sköter mig (tex snabbhet betalning) påverkas ju inte av ifall det sen är fel på varan eller den inte postas i vettig tid.

En del köpare sätter hellre negativt omdöme än att kontakta säljaren för att lösa problemet (har sett många omdömen på andra användare där denna situation uppstått) och det är inte så snällt anser jag. Sen finns det även de köpare som skiter i att sätta omdöme även om jag som säljare satt omdöme och det är inte heller kul. När jag är köpare så sätter jag alltid omdöme så fort jag fått och synat varan, oavsett om säljaren lämnat sitt eller ej. Som sagt, säljaren är i en känsligare position.
  • Anonym (Traderaköp)
    Glinda från Oz skrev 2017-09-25 03:18:10 följande:

Stårschan skrev 2017-09-25 08:22:22 följande:
    Precis vad jag hade tänkt skriva. Jag handlar ganska mycket, och ibland ser jag traderandet som en mer personlig grej - särskilt om jag har ställt någon fråga till säljaren innan, eller i samband med postandet - men oftast känns det bara som vanlig shopping. Och jag går absolut inte in på vanliga butikers hemsidor och skriver omdömen för varenda pryl jag handlat. På Tradera brukar jag försöka komma ihåg det, men ibland är ju tajmingen helt fel, och då blir det inte av, särksilt inte om man har huvudet fullt upp med annat.

Jag tycker verkligen att det är att dra för stora (och lite egotrippade) växlar på traderandet om man tror att uteblivet omdöme har att göra med att någon blir sur på en baserat på den tidpunkten när man lade sitt bud.
    Jag tycker inte att jag gör en höna av en fjäder. Som sagt, ibland har jag haft känslan av att vissa blivit sura då varan sålts billigare än väntat. Därför blev jag nyfiken och ställde den frågan här. Jag är tacksam över att några säljare har valt att svara mig här hur de uppfattar denna "princip" att lägga bud sent. 

Svar på tråden Ni som säljer på Tradera...